کد مطلب: 

186481
در آستانه روز جهانی مخابرات؛

کارآفرینی، کلید تحول صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات

هر سال و در آستانه روز جهانی مخابرات، اتحادیه جهانی مخابرات شعاری را خطاب به دولت‌ها، سرمایه‌داران و فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان منتشر می‌کند تا از این مسیر زمینه رشد و تحول در این صنعت را فراهم سازد.
کارآفرینی، کلید تحول صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات

به گزارش سیتنا، سارا رشادی‌زاده طی گزارشی در شماره 481 موخ 95/2/8 روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ادامه داد: در آستانه بزرگداشت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی که در ۲۷ اردیبهشت (۱۷مه) در سراسر جهان برگزار می‌شود، دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات در پیامی از لزوم سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات برای توسعه پایدار اقتصادی سخن گفت و اظهار کرد: برای رسیدن به مقاصد مشترک کشورها در توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی، به دانش و مهارت، نوآوری و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمندیم.

شعاری که این اتحادیه به عنوان روز جهانی مخابرات در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرده، «کارآفرینی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت تحول اجتماعی» است و مخاطبان اصلی آن دولت‌ها، دست‌اندرکاران صنعت، دانشگاهیان و کارشناسان اهل فن هستند و به نظر می‌رسد با همکاری این چند گروه نقش شرکت‌های کوچک، نوپا و نوآور در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت بیشتری یافته و نوآوری در عرصه دیجیتال ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت. در این میان دولت‌ها به دلیل ماهیت قدرتمند خود بیش از سایر مخاطبان این پیام قادرند سیاست‌هایی را در این زمینه تدوین کنند و به آنها اولویت بخشند. از طریق اولویت‌بخشی به این ظرفیت‌ها می‌توان ظرفیت‌های انسانی مورد نیاز در این صنعت را تضمین کرد که این امر نیز نیازمند تشکیل اکوسیستم‌های نوآورانه و فراگیر است تا به کمک آن بتوان از حرکت‌های نوآورانه حمایت کرد و این صنعت را به مرحله فروش و درآمدزایی رساند.

تمرکز بر راه‌های دستیابی به توسعه پایدار

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و به ویژه صنایع مخابراتی تمرکز این صنایع بر راه‌های دستیابی به توسعه پایدار، ایجاد رشد اقتصادی و همگام شدن با تحولات روز جامعه است. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری و ظهور دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید، فناوری اطلاعات به صنعتی زیرساختی در بسیاری از صنایع تبدیل شد و به همین دلیل نقش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در تحول صنایع و جوامع، پررنگ و غیرقابل انکار است.

مسعود فاتح، کارشناس مخابرات و صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات در این زمینه به صمت گفت: «این اتحادیه هر سال شعاری مدنظر دارد که تمامی شرکت‌ها و کشورهای عضو، موظف به اجرای آن هستند و شعار امسال نیز به طور مستقیم به بحث کارآفرینی و گسترش این صنعت می‌پردازد. در ۲ سال گذشته و با روی کار آمدن دولت یازدهم، تعاملات بسیاری در حوزه بین‌الملل انجام شده و در کنار این تعاملات نیز تعاملات بسیاری در حوزه فناوری اطلاعات در سطح جهانی انجام شده است. همچنین شاهد هستیم وزیر ارتباطات، رییس کمیسیون اقتصادی مشترک چندین کشور از جمله ایران و ترکیه، ایران و آذربایجان و... است. از سوی دیگر وزیران ارتباطات بسیاری از کشورها وارد ایران شده و تفاهمنامه‌های بسیاری نیز امضا کرده‌اند اما با این همه خروجی ملموسی از این تعاملات به چشم نمی‌خورد.»

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «بخش دولتی حوزه فناوری اطلاعات به عنوان متولی این صنعت باید به رشد، توسعه و اشتغالزایی در این صنعت اهمیت دهد، اما با تمامی تحولات و تعاملات بین‌المللی ما در صنعت فناوری اطلاعات تحول خاصی نمی‌بینیم و در اینجا باید عملکرد دولت مورد بازنگری قرار گیرد تا بتوان به تحقق شعار اتحادیه بین‌المللی مخابرات یک گام نزدیک‌تر شد. از سوی دیگر باید متولیان بخش خصوصی از جمله تشکل‌ها و سندیکاها مورد بررسی قرار گیرند که با تمامی مذاکرات مستقیم آنان با همتایان بین‌المللی باز هم در این زمینه ناموفق بوده و نتوانسته‌اند به رشد صنعت فناوری اطلاعات داخلی کمک کنند. در حال حاضر ما فرصت‌های زیادی داریم که به مرکزی قوی در منطقه تبدیل شویم اما هنوز در حد شعار باقی مانده و نتوانسته‌ایم خیل عظیم دانش‌آموختگان این صنعت را در صنایع مرتبط جذب کنیم. »

انقلابی در صنایع ارتباطی جهان

فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از سودآورترین و موفق‌ترین صنایع جهان است که توانسته انقلابی در شیوه ارتباطی جهانیان ایجاد کند. وجود مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اصلاحات مقرراتی پویای دولت‌ها، استانداردهای بین‌المللی، نوآوری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و خدمات جدید، میلیاردها نفر را در مدت کوتاهی وارد جامعه اطلاعاتی کرده و این پیشرفت، دستاورد مشترک تمامی فعالان صنعت فناوری اطلاعات در سراسر جهان است.

دستاوردی که زمینه‌ساز ظهور فضای مجازی هوشمند شده و شبکه‌ای را فراهم آورده است و در کنار توسعه صنایع جهان، به طور مستقل نیز صنعتی مهم و درآمدزا تلقی می‌شود. همگامی با پیشرفت در زمینه زیرساخت‌ها و امکانات ارتباطاتی، خدمات و نرم‌افزارهای کاربردی نیازمند راهکارهایی است که با نیازهای بومی هر منطقه هماهنگ بوده و زمینه را برای حضور شرکت‌های کوچک نیز فراهم می‌کند.

در طول یک دهه اخیر و با گسترش فناوری در جهان، کارآفرینی در این عرصه نیز تا حد زیادی دگرگون شد، با این همه همچنان کارشناسان معتقدند که این روند متوقف نشده و مشاغل فناوری اطلاعات هنوز هم ظرفیت بالایی برای تغییر و گسترش هرچه بیشتر دارند که تنها نیازمند توجه بیشتر، تربیت نیروی کار ماهر و نیز سرمایه‌گذاری بیشتر است تا بتوان از نظر مادی و معنوی به حمایت از این صنعت پرداخت. شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های نوپا و مراکز فناوری، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، نیروهای حرکت‌دهنده راهکارهای نوآورانه و عملی برای پیشروی و پیشرفت به شمار می‌آیند.

رمضانعلی صادق‌زاده، کارشناس صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در این زمینه به صمت گفت: «این حوزه به دلیل ماهیت نوآورانه خود، چه در بخش نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری یکی از صنایع مهم به شمار می‌آید که درصد کارآفرینی و اشتغالزایی آن نیز بسیار بالاست. از سوی دیگر ما شاهد این امر هستیم که تمامی صنایع از صنعت فناوری اطلاعات به عنوان یک رکن و پایه اساسی استفاده می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که در صنعت فناوری اطلاعات باید برنامه‌ریزی درستی شود تا بتوان چه در بخش خصوصی و چه دولتی با رشد بیشتری مواجه شد.»

وی در ادامه سخنان خود با تایید شعار روز جهانی مخابرات، آن را خوب و سازنده خواند و اظهار کرد: «شاید تامین تجهیزات برای توسعه زیرساخت‌ها در کوتاه‌مدت به نفع کشور به نظر بیاید، اما در طولانی‌مدت و با توجه به لزوم حمایت از تولیدکننده داخلی این امر موجب افزایش بیکاری و کاهش توان بومی خواهد شد و باید در زمینه‌های مختلف تولید، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، طراحی و حتی خدماتی و مهندسی از صنایع فناوری اطلاعات حمایت کرد تا همزمان با رشد اقتصادی، به افزایش درآمدهای ملی و توسعه کارآفرینی در این صنعت نیز کمک کرد.»

در این میان شرکت‌های کوچک و متوسط، با سهم ۹۰درصدی خود از کل کسب و کارهای موجود در جهان، راهی برای خروج از بحران مالی به شمار می‌آیند و با توجه به این نکته که بسیاری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب شرکت‌های کوچک و متوسط و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، استفاده از ظرفیت‌های این صنعت در مسیر درست می‌تواند ثروت ملی را برای کشورهای استفاده‌کننده به همراه آورد. در این مسیر مواردی همچون کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری این شرکت‌ها از طریق ارزش‌افزایی به محصولات و خدمات آنان، روان‌سازی مراحل کارهای اداری آنان، آسان‌سازی دسترسی به سرمایه و تقویت توانمندی آنان برای شرکت در پروژه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات امری ضروری به شمار می‌آید.

بنا بر این گزارش و با توجه به سهم گسترده شرکت‌های کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات به نظر می‌رسد شعار «کارآفرینی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت تحول اجتماعی» بیش از همه چیز خطاب به دولت‌ها و سرمایه‌گذاران است و باید برای رسیدن به توسعه و افزایش سهم این صنعت در شاخص‌های بین‌المللی به این صنعت بیش از پیش توجه کرد و به راهکارهای نوآورانه در مسیر استفاده از ظرفیت‌های این صنعت پرداخت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-27 18:03

دیدگاه‌ها

تصویر یاسین رفیعی
من از تصاویر شما برای کار طراحی خارج از محدوده فضای مجازی استفاده کرده ام از شما خواهشمندم مرا حلال کنید
ارسال شده توسط یاسین رفیعی در 03 دى 96 - 14:24

افزودن دیدگاه جدید