کد مطلب: 

186293
در گزارشی روزنامه گسترش صمت بررسی شد؛

واکاوی حضور شرکت ایتال‌تل ایتالیا در ایران برای توسعه شبکه مخابراتی

همزمان با آخرین سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران، شرکت مخابرات ایران و ایتال‌تل ایتالیا قراردادی امضا کردند که بر اساس آن تامین تجهیزات و اجرای شبکه مخابراتی ایران به این شرکت ایتالیایی سپرده شد.
واکاوی حضور شرکت ایتال‌تل ایتالیا در ایران برای توسعه شبکه مخابراتی

به گزارش سیتنا، "سارا رشادی‌زاده" طی گزارشی در شماره اول اردیبهشت ماه 95 روزنامه گسترش صمت (صنعت، معدن و تجارت)، ادامه داد: بر مبنای این قرارداد که به صورت فاینانس به امضا رسیده و در بازه زمانی ۱۸ ماهه به مرجله اجرا خواهد رسید، توسعه و نوسازی شبکه مخابراتی کشور مبتنی بر تجهیزات نسل نو از جمله  IP-NOC و IP-BB و توسعه سرویس‌های نوظهور ارزش افزوده براساس آخرین فناوری روز دنیا به ایتال‌تل سپرده شد.

«سرویس‌های مبتنی بر خدمات ارزش‌افزوده» را می‌توان یک عنوان عامه‌پسند برای بخشی از صنعت مخابرات نامید که شامل سرویس‌های فرعی است و تعرفه آنها از سرویس‌های استاندارد مانند صدا و فکس بیشتر است. ویژگی اصلی این سرویس‌ها ظرفیت بهره‌برداری آنان در تمامی صنایع است. یکی از مهم‌ترین اهداف مخابرات در ارائه چنین سرویس‌هایی تحریک کاربران در استفاده هرچه بیشتر از سرویس‌های مخابراتی است و در این میان می‌توان از سرویس‌هایی مانند پیام کوتاه و سرویس‌های چندرسانه‌ای نام برد که زیرمجموعه سرویس‌های مبتنی بر خدمات ارزش افزوده به شمار می‌آیند.

اسدالله دهناد، سرپرست شرکت مخابرات ایران در این زمینه معتقد است که شرکت مخابرات ایران بزرگترین شرکت مخابراتی در سطح خاورمیانه است و ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد. در جریان امضای این قرارداد، مدیرعامل شرکت ایتالیایی ایتال‌تل با اعتقاد بر اینکه توسعه مخابراتی و «آی‌سی‌تی» شتاب‌دهنده توسعه در اقتصاد هر کشوری است، گفت: شرکت ایتال‌تل ثروتی از تجربه در ساخت و تحول شبکه‌های پیچیده اپراتورهای بین‌المللی را در پرونده خود دارد.

با نگاهی به این سخنان و تجربه قبلی حضور ایتال‌تل در توسعه شبکه‌های مخابراتی سراسر جهان، به نظر می‌رسد این معامله برای هر دو طرف با سود زیادی همراه باشد.

پیشگام صنعت مخابرات ایتالیا
شرکت ایتالیایی ایتال‌تل در زمینه طراحی، توسعه و اجرای تجهیزات مخابراتی فعالیت دارد و محصولات خود را علاوه بر ایتالیا به سراسر جهان صادر می‌کند. آنچه نام ایتال‌تل را در عرصه بین‌المللی مطرح کرده، توجه این شرکت ایتالیایی به تحقیق و توسعه است و با تکیه بر این ویژگی توانسته‌اند راهکارهای تازه و نوآورانه‌ای را در مسیر رشد خود بیابند. مهارت و تجربه این شرکت در ساخت تجهیزات زیرساختی و برنامه‌های مرتبط با آن از دیگر مولفه‌های جذابیت ایتال‌تل به شمار می‌آید چرا که ترکیب این دو ویژگی مشتریان را از معضل رویارویی با راه‌حل‌های پیچیده نجات داده و چشم‌اندازی جامع و یکپارچه از سیستم‌های نوین فناوری را برای آنان فراهم می‌سازد. در میان مشتریان بین‌المللی ایتال‌تل نام کشورهایی از جمله فرانسه، بلژیک، آلمان، اسپانیا، یونان، لهستان، امارات متحده عربی و امریکای لاتین (شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، کلمبیا، پرو و اکوادور) به چشم می‌خورد که خود مهری بر گستره فعالیت‌های ایتال‌تل است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی حجم معاملات این شرکت دولتی ایتالیایی از مرز ۴۰۰ میلیون یورو گذشت و تعداد کارکنان آنان نیز به بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافت. ایتال‌تل شعار خود را «نوآوری در زمینه فناوری‌های لمسی» می‌داند و علاوه بر فعالیت در زمینه شبکه‌های ارتباطی و خدمات نسل جدید پروتکل‌های آی‌پی، در زمینه خدمات مشاوره‌ای شبکه و نیز ساخت ابررایانه و شهرهای هوشمند نیز فعالیت دارد.

با آغاز هزاره سوم میلادی، ایتال‌تل نام خود را به عنوان نخستین پیشگام جهان در زمینه سوئیچینگ الکترونیکی مطرح کرد و توانست بخش قابل توجهی از ترافیک شبکه را مدیریت و بهینه‌سازی کند. ایتال‌تل با دستیابی به این موفقیت توجه بیشتری به تحقیق و توسعه نشان داد و تمرکز خود را بر توسعه راه‌کارهای نوین در انتقال آی‌پی‌ها گذاشت.

لزوم ایجاد تغییر در شبکه
کشمکش‌های بخش دولتی و خصوصی بر سر دوراهی افزایش تعرفه‌های تلفن یا نوسازی شبکه مخابراتی به امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی ایتال‌تل منتهی شد که قرار است نوسازی و توسعه شبکه مخابراتی را برعهده بگیرد.

مسعود فاتح، کارشناس مخابرات در گفت‌وگو با صمت بیان کرد: «با مرور قراردادهایی که شرکت مخابرات ایران بعد از اجرای خصوصی‌سازی به امضا رساند، می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت مخابرات در بخش تلفن ثابت با مشکلاتی دست به گریبان است که باعث زیاندهی در این بخش شده است. این نکته‌ای است که دو شرکت مشاوره خارجی نیز در بررسی‌های کارشناسی خود به آن اشاره و بر لزوم ایجاد تغییر در شبکه، ایجاد سرویس‌های تازه و نیز جذب مشتریان جدید تاکید کرده بودند. به نظر می‌رسد قرارداد شبکه مخابرات با شرکت ایتالیایی ایتال‌تل در قالب فاینانس نیز در راستای همین نظرات کارشناسی شده امضا شده است.»

وی در ادامه سخنان خود افزود: مخابرات پس از امضای این قرارداد نیاز دارد در گام نخست به دنبال بازبینی، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه مخابراتی باشد چرا که بسیاری از سرویس‌های ارزش افزوده در حال حاضر و بر شبکه مخابراتی فعلی قابل اجرا نیست و برای اجرایی ساختن و همگامی با سرویس‌های روزآمد جهان نخست باید ظرفیت‌های شبکه مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نیاز نسبت به ارتقاء شبکه اقدام شود.

فاتح ادامه داد: علاوه بر این باید توجه داشت که در کنار ارائه سرویس‌های نوین مخابرات نیازمند معرفی سرویس‌های جدید است. به عنوان نمونه سال‌هاست که شرکت مخابرات در برخی استان‌ها سرویس‌های نوینی را در دسترس مشترکان خود قرار داده است، اما به دلیل مواردی از جمله معرفی نامناسب، به مصرف‌کننده و مشترکان خود، این سرویس‌ها برای بسیاری از مشترکان ناشناخته باقی مانده است.

فاتح با اعتقاد بر اینکه در گام نخست باید از محصولات تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی استفاده کرد، گفت: با وجود آنکه در سال‌های قبل ایران در جایگاه مناسبی از نظر تولید تجهیزات مخابراتی قرار داشت اما به دلیل کوتاهی بخش خصوصی در ارتقای تولیدات و نیز نبود حمایت‌های دولتی، نهایتا بخش خصوصی از جنبه رقابتی بازمانده و بسیاری از تولیدکنندگان ما ورشکسته شدند.

وی ادامه داد: با وجود قوانین حمایتی دولتی، این قوانین به درستی اجرا نشده و شرکت‌های داخلی نیز با موفق نبودن در زمینه تولید محصولات، باعث شدند خریدارانی مانند مخابرات به خرید تجهیزات مورد نیاز از کشورهای دیگر روی آورند و به نظر می‌رسد اصلاح این روند نیازمند بازنگری کارشناسی شده است.

گامی در جهت توسعه
رمضانعلی صادق‌زاده، از دیگر کارشناسان مخابرات و صنایع وابسته نیز در زمینه توجه به تولیدکننده داخلی با فاتح هم‌عقیده است. وی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: «شرکت‌های بین‌المللی همچون ایتال‌تل ایتالیا در قالب تامین‌کننده تجهیزات وارد ایران شده‌اند. تجهیزاتی که در ایران تولید نمی‌شود و این در حالی است که با وجود نیروی متخصص و دانش فنی کافی، این تجهیزات در ایران ساخته نمی‌شود.»

صادق‌زاده در ادامه سخنان خود گفت: «توسعه و نوسازی شبکه مخابراتی گامی موثر و مفید است که زمینه‌ساز توسعه نیز خواهد شد اما باید به این نکته توجه کرد که با حمایت از تولید داخلی و زمینه تولید تجهیزات در ایران می‌توان بسیاری از تجهیزات را در ایران ساخت و تجهیزاتی را که تولید آن صرفه اقتصادی ندارد از خارج کشور تامین کرد. ایجاد و افزایش چنین روندی نیازمند توجه بیشتر دولت است چرا که نمی‌توان در این زمینه بخش دولتی یا خصوصی را مقصر دانست. بلکه باید از تجربه‌های گذشته استفاده و با همکاری بخش خصوصی و دولتی زمینه افزایش تولید تجهیزات را ایجاد کرد.»

ایران در حال حاضر و به دلیل مشکلاتی که ریشه در سال‌های گذشته دارد در زمینه تولید برخی تجهیزات از رقبای بین‌المللی خود عقب مانده است. از سوی دیگر تولید برخی تجهیزات نیز به دلیل هزینه‌های تمام‌شده بالاتر نسبت به سایر رقبا برای تولیدکننده ایرانی به صرفه نیست و تمامی این موارد دست به‌دست هم داده تا پای شرکت‌های بین‌المللی به شبکه مخابراتی ایران باز شود.

بنا بر این گزارش، امضای قرارداد همکاری میان ایران و ایتالیا می‌تواند به روند توسعه و نوسازی شبکه مخابراتی ایران سرعت بیشتری بخشد. استفاده از تجربه‌های طرف قرارداد ایتالیایی و تامین تجهیزات از سوی این کشور می‌تواند ارزش افزوده زیادی را پس از بهره‌برداری برای شبکه مخابراتی ایران به همراه داشته باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در کنار امضای چنین قراردادی، ایران نیازمند انتقال دانش فنی از کشورهای پیشرفته‌ای مانند ایتالیا است و به دنبال واردات دانش فنی و با توجه بیشتر به تولیدکننده داخلی و کمک به رشد آنان می‌توان زمینه‌ساز تولید تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-20 10:06

افزودن دیدگاه جدید