کد مطلب: 

186209

گاردین: رویکرد ضد دولتی تلویزیون ایران باعث کاهش تعداد بینندگانش شده است

گاردین نوشت: در چند سال گذشته صداوسیمای ایران مخاطبان بسیاری را در برابر رقبای آن لاین خود از دست داده است.
گاردین: رویکرد ضد دولتی تلویزیون ایران باعث کاهش تعداد بینندگانش شده است

به گزارش سیتنا به نقل از انتخاب، مجید رضائیان، استاد روزنامه نگاری دانشگاه آزاد اسلامی به روزنامه گاردین گفت: شبکه های آنلاین و شبکه های اجتماعی برای تلویزیون دولتی چالش بزرگی هستند، چون دارند انحصارش را از بین می برند.

صدا و سیما هم برای جلب مخاطبان شروع به تولید برنامه های تلویزیونی تازه ای کرد، اما رویکرد انتقادی دائمی آن به روحانی و سیاست هایش باعث کاهش اثر تلاش هایش شد. از نگاه طرفداران دولت، پوشش صدا و سیما از گفت و گوهای هسته ای نامناسب بود، که در آن چندین مستند با مضمون حمله به ظریف و توافق هسته ای، پخش شد.

ظریف برای مردم ایران "قهرمان ملی" است، اما صدا و سیما چندان علاقه خاصی به حضور او ندارد. در ماه دسامبر، مصاحبه برنامه نود با ظریف، پخش نشد، چون مدیران آن جلویش را گرفتند.

البته صدا و سیما در میان محافظه کاران هم منتقد دارد. حمید رسایی، نماینده مجلس، در ماه ژانویه در کانال تلگرامش نوشت: اگر صدا و سیما سقوط شاخص بورس را پوشش می داد، دولت روحانی مجبور می شد اقدامی عملی انجام دهد.

حتی خبرگزاری های اصولگرا هم به از بین رفتن انحصار صدا و سیما کمک می کند. مصاحبه های اخیر با شخصیت های جنجالی از جمله وکیل بابک زنجانی مسائلی را مورد بحث قرار داده که در رسانه ملی آنگونه مورد توجه قرار نگرفته.

پخش برنامه های آنلاین راهش را به زندگی مردم پیدا کرده است، چه صدا و سیما دوست داشته باشد یا نه. انتخابات اسفندماه موید این موضوع است.

رضائیان معتقد است انتخابات گواهی بر شروع دوره تغییر در صداوسیما است. او در این باره می گوید: من فکر می کنم ما شاهد شکسته شدن انحصار صدا و تصویر به دست مردم و شهروندان عادی بودیم. جامعه ایران در حال گرفتن رویکرد حرفه ای در استفاده از شبکه های اجتماعی و کانال های آنلاین است.

مهدی شکوری، خالق شبکه محبوب آنلاین آپارات، معتقد است اینترنت ذاتا انحصار را تضعیف می کند. او در گفتگو با گاردین گفت: وقتی یک مصاحبه تصویری یا هر کلیپ دیگری منتشر می کنید، دیگر نیازی به اجازه از سازمان های دولتی نیست.

شکوری آپارات را مدل ایرانی یوتوب می داند و می گوید هر ماه 25 میلیون بیننده دارد. آپارات که امیدوار است مخاطبان بیشتری به خود جذب کند، اخیرا پخش برنامه ای مشابه با هاردتاک بی بی سی را آغاز کرده است. دید در شب که رضا رشیدپور مجری آن است با مقامات رسمی بسیاری، از جمله ظریف، مصاحبه کرده است.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه انتقادهایی هم از تلویزیون ایران برای "پخش نکردن اخبار و گزارش هایی که به ایرانیان احساس غرور و افتخار بدهد" مطرح کرد و با اذعان به آنکه ایران تلاش های آمریکا برای برچیدن برنامه هسته ای ایران را خنثی کرد گفت: دنیا این توافق را یک پیروزی برای ایران می داند، چرا صداوسیما چنین اعتقادی ندارد؟

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-18 01:37

افزودن دیدگاه جدید