کد مطلب: 

186075

"وین کارت" بانک سامان؛ طرحی نوین ولی نیازمند اصلاح

چندی است که بانک سامان در راستای توسعه کاربری بانکداری الکترونیک، طرحی را به مرحله اجرا گذاشته که در تبلیغات با عنوان "وین‌کارت" و یا "این کارتِ برنده است" از آن یاد می‌شود، ولی هم اکنون که از اجرای این طرح مدتی گذشته است می‌توان این طرح را مورد نقد و بررسی قرار داد.
"وین کارت" بانک سامان؛ طرحی نوین ولی نیازمند اصلاح

به گزارش سرویس بانک و بیمه پایگاه خبری سیتنا (citna.ir)، از آنجائیکه "وین کارت" به مشتری سودی نمی‌دهد و باید حداقل مبلغی در آن موجود باشد تا مشتری بتواند در قرعه‌کشی شرکت کند لذا این سرویس جدید بانک سامان را می‌توان به‌عنوان یک قرض‌الحسنه مدرن دسته‌بندی کرد. بانک سامان با این خدمت جدید دو هدف را دنبال می‌کند؛ اولین موضوع افزایش تراکنش مالی است و موضوع بعدی، جذب مشتریان دیگری است که در بانک سامان حسابی ندارند.

علی رغم اینکه برخی معتقدند این کارت همان طرح قرض‌الحسنه است ولی مدیران این طرح تأکید دارند که این کار با هدف توسعه کاربرد فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیکی و استفاده از درگاه‌ها انجام شده و کلیات آن با قرض‌الحسنه تفاوت دارد.

شاید برشمردن نمونه‌هایی از این طرح خالی از لطف نباشد. در دهه 1980 میلادی مجسمه آزادی آمریکا نیاز به بازسازی داشت اما دولت این کشور بودجه‌ای برای این موضوع نمی‌توانست تخصیص دهد؛ در همین راستا بانک امریکن اکسپرس در طول دوره زمانی یک‌ساله اظهار کرد که هریک از افرادی که از کارت اعتباری ما استفاده کنند، یک درصد از سود بانک حاصل از تراکنش این کارت‌های اعتباری را در راستای بازسازی مجسمه آزادی اختصاص می‌دهیم؛ همین موضوع باعث شد مشارکت مردمی به حدی زیاد شد که بانک منتفع شد و مجسمه آزادی هم بدون نیاز مالی به دولت بازسازی شد. این بانک از طریق جذب مشارکت مردم و بدون دست کردن به جیب مشتریان توانست حجم زیادی سرمایه جذب کند و از سود حاصل از این سرمایه‌ها مبلغی را برای بازسازی این مجسمه در نظر بگیرد؛ همین جذب بالای سرمایه باعث شد از کارت‌های اعتباری مانند مستر کارت، کردیت کار و... که در آن زمان بسیار معتبر و همه‌گیر بودند نیز جلو بزند؛ بانک‌های ایرانی نیز می‌توانند با استفاده ازاین‌گونه اقدامات مشارکت مشتریان را افزایش دهند و بسیاری از پروژه‌هایی که دولت برای آنها بودجه‌ای ندارد را این بانک‌ها سروسامان دهند. شاید بتوان گفت که طرح "وین کارت" بانک سامان هم برگرفته از نمونه‌هایی موفق همانند مورد فوق الذکر است.

به گزارش سیتنا، در این رابطه مرتضی حسینی‌نژاد، مدیر تحقیقات و برنامه‌ریزی و بودجه بانک سامان، در گفت‌وگویی تاکید کرده است: به نظر ما، هم‌راستا با توسعه زیرساخت‌های فنی و قانونی بسیاری از خدمات الکترونیکی، در زمینه استفاده از این خدمات نیز بایست فرهنگ‌سازی انجام شود. از این رو بانک سامان در برهه‌های زمانی مختلف، از طریق برگزاری انواع روش‌های تشویقی، تلاش می‌کند که استفاده از کانال‌ها و ابزارهای جدید الکترونیکی را ارتقاء دهد، که وین‌کارت هم یکی از این موارد است.

وی با بیان این‌که مجوز این طرح در شهریورماه سال 1393 از بانک مرکزی دریافت شد، افزود: شما یک کارت دارید و با این کارت می‌توانید هر تراکنش الکترونیک روی انواع درگاه‌های الکترونیک انجام دهید و امتیاز کسب کنید. حتی برای انجام خدمات فوق، ما محدودیت در مورد اینکه حتماً از درگاه بانک سامان انجام شود را نیز قائل نشدیم، چرا که قائل به این بودیم که این فرهنگ‌سازی باید به‌صورت ساده و بدون اختلال در جریان روزانه افراد صورت گیرد.

او خاطرنشان کرد: کسی که وین‌کارت بانک سامان را در اختیار دارد می‌تواند از پایانه‌های فروشگاهی بانک‌های دیگر خرید و امتیاز کسب ‌کند یا با استفاده از این کارت روی درگاه موبایل بانک ازطریق انتقال وجه، خرید و پرداخت قبض امتیاز کسب کند. بر حسب امتیازهای اخذ شده ما به مشتریان جوایزی را در قالب قرعه‌کشی اعطا می‌کنیم. به هر حال مردم این کارت را در دست دارند و هر کجا که یک تراکنش الکترونیکی انجام دهند از نظر ما ارزشمند است.

حسینی‌نژاد ادامه داد: برخی ابتدا فکر می‌کردند که این طرح قرض‌الحسنه است و کاری مشابه حساب‌های قرض‌الحسنه انجام می‌شود، در حالی که در حساب قرض‌الحسنه شما یک پولی می‌گذارید در بانک و مثلاً شش‌ماه می‌ماند و بعد با توجه به امتیازهای کسب‌شده براساس مانده حساب در قرعه‌کشی بانک شرکت می‌کنید، در حالی‌که در وین‌کارت چنین قصدی وجود ندارد.

وی توضیح داد: شما با حساب خود روزانه کار می‌کنید و هر تراکنش الکترونیکی که بزنید برای ما مهم و امتیازآور تلقی می‌شود. در واقع ما می‌خواستیم مشتریانمان استفاده از کانال‌های مختلف الکترونیکی را تجربه کنند تا به تدریج از سمت کانال‌های فیزیکی به سمت کانال‌های مجازی سوئیچ کنند. خوشبختانه تلاش‌های ما برای این مأموریت پاسخ داده و الان بیش‌از 130 هزار نفر دارای وین‌کارت هستند و روزانه اقدام به انجام تراکنش می‌کنند. نکته مهم در مشتریان این طرح آن است که بخش مهمی از آن‌ها در شهرستان‌ها سکونت دارند که نشان از اقبال عمومی آن‌ها به این محصول دارد.

به گزارش سیتنا، در همین حال برخی کارشناسان معتقدند که وین کارت خدماتی برای کل جامعه است و چون برای تمامی جامعه این موضوع را در نظر گرفته‌شده، اثربخشی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند، اما اگر بانک سامان این خدمت را برای یک دسته خاصی در نظر می‌گرفت و بر روی آنها تمرکز می‌کرد، به نسبت اثربخش بهتری می‌توانست داشته باشد؛ به‌عنوان نمونه بانک سامان می‌توانست بر روی قشر دانشجویان تمرکز کند و دانشجویانی که از این کارت استفاده می‌کردند را قرعه‌کشی برای آنها در نظر می‌گرفت و این قرعه‌کشی بین تمامی دانشجویانی که از این کارت استفاده می‌کردند، برگزار می‌شد و از این طریق بانک سامان به اثربخشی بهتری دست پیدا می‌کرد.

ولی در نهایت می توان گفت با "وین کارت" نمونه ای موفق از طرح بانکداری الکترونیک است که تا حدودی توانسته مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و البته با رفع نواقض و انتخاب دایره‌ی هدف مناسب تر، می تواند کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-11 21:32

دیدگاه‌ها

تصویر davood nikbin
بانک سامان بهترین بانک از لحاظ سرعت و جلب مشتری می باشد.
ارسال شده توسط davood nikbin در 06 ارديبهشت 95 - 00:40

افزودن دیدگاه جدید