کد مطلب: 

185909

لزوم افزایش سهم کسب‌وکارهای نوین فاوا از اقتصاد کشور

"باید بتوان از اقتصاد بزرگ و مناسب صنعت فاوا، نیروی انسانی و زیرساخت مناسب موجود در کشور به صورت بهینه استفاده کرد تا نهایتا با ایجاد کسب و کارهای جدید بتوان سهم مناسبی از اقتصاد کشور را در این صنعت جذب کرد".
لزوم افزایش سهم کسب‌وکارهای نوین فاوا از اقتصاد کشور

به گزارش سیتنا، مسعود فاتح در سرمقاله ششمین شماره ماهنامه نسل چهارم نوشته است: در دنیای امروز و محیط اقتصادی پویا و شدیدا رقابتی، فناوری اطلاعات توانسته است به یکی از بازیگران اصلی و مهم این عصر مبدل شود و جایگاه خود را تا رسیدن به یک سرمایه استراتژیک ارتقاء دهد. در سال های اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای اجتماعی و کسب و کار را تغییر داده و موجب شده است تا شکل، ساختار، ارتباطات و تعاملات اقتصادی هم دگر گون شود. پیشرفت های حوزه فاوا موجب ایجاد فرصت‌های نو در انجام کسب و کار ، کاهش هزینه ها و ارتقاء اثر بخشی و کارایی افراد شده است. در حالیکه حوزه فاوا دائماً رو به رشد است، زیرساخت‌ها هم توسعه می‌یابد، پهنای باند افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و دسترسی مردم به ابزار این حوزه هم افزایش می‌یابد، اما هزینه های این حوزه بطور مستمر رو به کاهش است؛ این در حالی است که سایر هزینه ها مانند انرژی، مواد اولیه ، دستمزد کارکنان و دیگر هزینه های تولید در حال رشد است، لذا کاربرد فناوری اطلاعات می تواند موجب کاربردهای فراوانی در کسب و کار شود. 
با اقدامات موثر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دو سال و اندی، زیرساخت های حوزه فاوا در تمام نقاط کشور توسعه یافته است و فضا برای توسعه خدمات و اشتغالزایی از طریق این حوزه فراهم شده است. سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات بر روی پهنای باند، رشد GDP را هدف گیری کرده است. حال باید در کنار افزایش اقتصاد مصرفی خانوارها، سهم اقتصاد تولیدی کاربران در حوزه فناوری اطلاعات نیز افزایش یابد.
 باید بتوان از اقتصاد بزرگ و مناسب صنعت فاوا، نیروی انسانی و زیرساخت مناسب موجود در کشور به صورت بهینه استفاده کرد تا نهایتا با ایجاد کسب و کارهای جدید بتوان سهم مناسبی از اقتصاد کشور را در این صنعت جذب کرد.
از آنجا که دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال از طریق بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پس از اجرایی شدن برجام را از اولویت‌های جدی خود عنوان کرده است، لذا توجه ویژه به کسب‌وکارهای نو در این حوزه را می‌توان عاملی موثر و زود بازده در تحقق این وعده دولت به شمار آورد. کسب‌وکارهایی که در جای جای کشور از کوچکترین روستاهای دورافتاده صاحب اینترنت تا کلان شهرهای پرجمعیت قابلیت اجرا دارد و منافع مطلوبی را نیز برای مجریان به همراه خواهد داشت. 
در همین حال باید تلاش شود تا برای قابلیت اجرا بخشیدن به این پتانسیل موجود در کشور، مراکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپای فاوا نیز هر چه بیشتر شکل گرفته و توسعه یابد و در کنار آن، پیوند این مراکز توانمند سازی و تسهیل گری کسب‌وکارها با بازار نیز برقرار شود.
در راستای تحقق این اهداف اگر چه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار توسعه زیرساخت‌ها و افزایش پهنای باند به دنبال خلق ثروت از کسب‌وکارهای نو در نقاط مختلف کشور و تشکیل شبکه سرمایه گذاری بومی در این بخش است، ولی این اقدام نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مسوولان است و امید می‌رود با روند رو به توسعه این بخش شاهد خلق ثروت، افزایش اقتصاد تولیدی و افزایش میزان اشتغال در حوزه فاوا باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-02 17:43

افزودن دیدگاه جدید