کد مطلب: 

185908
معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ICT در گفت‌وگو با ماهنامه نسل چهارم؛

نهضت تولید محتوا، نرم‌افزارهای کاربردی و توسعه سرویس و خدمات در استان‌ها

"دکتر مرتضی براری، معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر است و همکاری خود با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از سال 1391 با سرپرستی مرکز تحقیقات مخابرات ایران آغاز کرد. ایشان قائم مقامی وزیر ارتباطات در امور فناوری و بین الملل را در کارنامه فعالیت خود دارد و از سال 1392 در سمت معاونت امور دولت و مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول فعالیت است. نظر به اهمیت حوزه کاری معاونت تحت مسوولیت ایشان و مخصوصا اقدامات این معاونت در راستای ایجاد کسب و کارهای نوین استانی در حوزه فاوا بر آن شدیم که گفت و گویی با وی در این شماره از ماهنامه نسل چهارم داشته باشیم".
نهضت تولید محتوا، نرم‌افزارهای کاربردی و توسعه سرویس و خدمات در استان‌ها

به گزارش سیتنا، متن گفت و گوی ویژه دکتر مرتضی براری در ششمین شماره ماهنامه نسل چهارم را در ادامه بخوانید:

@ در دفتر کار دکتر مرتضی براری در ساختمان اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمان این معاون نجیب وزیر ارتباطات و آقای مهدی غیاثی مشاور ایشان بودیم. در بخش نخست گفت‌وگو، دکتر براری ترجیح داد شرح مختصری از فعالیت و برنامه‌های آتی معاونت تحت مسوولیتش را ارائه دهد، لذا همچون استاد دانشگاهی به پای وایت برد اتاقش رفت و توضیحاتی ارائه کرد. براری در خصوص حیطه فعالیت این معاونت در سه بخش دولت، مجلس و امور استان ها، مطالب ذیل را مطرح کرد؛ 

در حوزه دولت ضمن تعامل با سایر وزارتخانه ها و کمیسیونهای دولت به دنبال ایجاد بستری مناسب برای نیل به اهداف بخش ICT با استفاده از ظرفیت دولت هستیم. نگاه عمیق و جامع دولت تدبیر و امید بویژه در بخش فناوری اطلاعات و ضرورت ها و نیازهای تحقق دولت الکترونیک با فعالیت شورای عالی فناوری اطلاعات و تصویب آیین نامه گسترش، بکارگیری و توسعه فناوری اطلاعات، با خود نوید جهش و تحول در رشد و کاربردی شدن روز افزون فاوا خواهد داشت. 
در تعامل با نمایندگان مجلس نیز با تلاش حداکثری به دنبال استفاده از ظرفیت دولت و مجلس در ارتقای شاخص های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده ایم، لذا در این بخش به دنبال این هستیم که خلاءهای قانونی بخش ICT را با همکاری و استفاده از ظرفیت های دولت و مجلس شورای اسلامی مرتفع کنیم. در این راستا اولین قانونی که در دوره دولت جدید توسط مجلس تصویب شد در حوزه وزارت ارتباطات و ماده واحده ای بود که تاکید کرد باید درآمدهای بخش فاوا در توسعه خود بخش ICT هزینه شود. در همین حال با تعامل با نمایندگان مجلس در راستای پیشبرد در اولین سال دولت تدبیر و امید مفتخر به دریافت تقدیر از سوی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری شدیم. طی دو سال اخیر با دو وزراتخانه دیگر کمترین تعداد تذکرات مجلس را دریافت کرده ایم و در سال جاری  نیز حضور مقام محترم وزارت در مجلس برای پاسخ به سوالات به حداقل رسیده است که این امر نشان از تعامل سازنده و مفید رو به توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد.
محور سوم حیطه کاری این معاونت در حوزه هماهنگی امور استان هاست. مهمترین بحثی که در استان ها مورد نظر است افزایش سهم استان در اقتصاد بخش ICT و تحقق شاخصهای اقتصاد مقاومتی بخشICT  در استان هاست، به همین دلیل ابتدا به دنبال شفاف سازی سهم استان ها در اقتصاد ملی بخش بودیم. در سال 2012 اندازه اقتصاد بخش ICT در دنیا بر اساس آمار بین المللی حدود 2650 میلیارد یورو بوده است که از این میزان حدود 60 درصد سهم خدمات ارتباطی (مخابرات) و 40 درصد مربوط به حوزه  فناوری اطلاعات بوده است، اما پیش بینی می شود  که سهم خدمات ارتباطی (مخابرات) به کمتر از 20 درصد و سهم فناوری اطلاعات به بیش از 80 درصد ارتقا یابد. در سال 2015 اندازه این اقتصاد 3500 میلیارد یورو شد و پیش بینی می شود این مقدار در سال 2020  به 5000 میلیارد یورو افزایش یابد. از سوی دیگر تخمین زده می شود که با توجه به توسعه فناوری های نوین و نسل های جدید تلفن همراه و همچنین توسعه دیتا، اندازه اقتصاد بخش ICT به میزان بیش از 40 درصد رشد یابد و در سال 2020 هم سهم اقتصاد ICT حتی تا میزان دو برابر سال 2015 نیز افزایش یابد. 
از آنجا که ما یک درصد جمعیت جهان هستیم، به دنبال یک درصد تولید علم دنیا هم می باشیم و به همان میزان به دنبال سهم تولید فناوری و اندازه بازار نیز هستیم. در همین راستا ما نیز به دنبال تولید علم و سهم حداکثری آن از بازار هستیم. با نگاهی به آمار درمی یابیم که در سال 2015 برای کسب سهم مناسبی از بازار زمینه فعالیت در سه چهارم بازار فعلی بکر مانده است و تلاش حداکثری ما در پوشش این خلا می باشد. در همین راستا تلاش داشته ایم تا استان های مختلف بر اساس ظرفیت ها و مزیتهای نسبی و توانایی ها با توجه به میزان سهم هر کدام در اقتصاد کشور، حضوری موثر در این بخش داشته باشند، لذا مهمترین هدف ما در استان ها خلق ثروت و حضور موثر در سهم اقتصاد ملی است. 
ما در استان ها دو اقتصاد تولیدی و مصرفی را مد نظر قرار داده ایم که استان ها در اقتصاد مصرفی بسیار پررنگ و موثر حضور دارند. به عنوان مثال استان البرز با جمعیتی حدود دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت، 3 میلیون سیم کارت فعال دارد که این خود رقمی قابل توجه در مصرف خدمات ارتباطی و مخابراتی به خود اختصاص می دهد. با احتساب خدماتی که در حوزه تلفن ثابت و اینترنت در استان استفاده می شود درمی یابیم که سهم آن استان در مصرف خدمات ICT بالا بوده و اقتصاد مصرفی اینگونه خدمات در استان پررنگ و قابل توجه می باشد. سوال اینجاست آیا به تناسب مصرف خدمات بخش، سهم استان به همان میزان در تولید خدمات در بخش  ICT بسیار است؟ تلاش ما این است که اقتصاد مقاومتی با ایجاد رابطه مناسب بین اقتصاد مصرفی و تولیدی تحقق یابد. 
برای رونق اقتصاد تولیدی فضاهای تولید محتوا را ارتقا می دهیم. در این بخش زیرساخت ها جزو مهمترین ارکان است که در دولت فعلی توجه ویژه ای به این بخش صورت گرفته است. در همین حال جدیدترین فناوری ها در حوزه اینترنت و تلفن همراه تا روستاها توسعه یافته و شبکه باند پهن ما نیز تا چندین برابر ظرفیت استان ها توسعه یافته است، لذا ما باید از این زیرساخت ها در استفاده حداکثری در تولید خدمات در بخش ICT و ایجاد توازن در تولید و مصرف خدمات بخش بهره برداری نماییم. ما با ایجاد کسب و کارهای جدید در استان ها به دنبال تولید محتوا و خدمات و سرویس های ارزش افزوده و نهایتا خلق ثروت در این بخش هستیم. با افزایش بهره وری از زیر ساختهای فراهم شده، شاهد افزایش سطح رفاه، بهره وری و رونق اقتصادی خواهیم بود. بر اساس گزارشهای رسمی بین المللی افزایش پهنای باند، باعث افزایش GDP می شود؛ یعنی پهنای باند همانند رودخانه آبی است که با ورود آب در یک منطقه زندگی، حاصلخیزی و ایجاد شغل های جدید را به همراه خواهد داشت، لذا ما انتظار داریم که توسعه زیرساخت ها و افزایش پهنای باند باعث تحول در استان ها شود. 
طی یک سال اخیر در راستای توسعه خدمات، سرویس و استفاده حداکثری دستگاههای اجرایی از زیرساختهای فراهم شده جلسات متعددی با استانداران مختلف برگزار شده و با تشریح  فضای مناسب ایجاد شده برای ایجاد کسب و کارهای جدید، در تلاشیم شرایط توسعه اشتغال و کسب کار در بخش ICT‌ ، استفاده حداکثری از پتانسیلها و ظرفیت های استانی بویژه ظرفیت های بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان برای توسعه حداکثری خدمات الکترونیک، فراگیر نمودن جریان تولید محتوا، توسعه کسب و کارهای جدید و اشتغال در بخش ICT مبتنی بر چرخه تولید محتوا فراهم شود. لذا با عنایت به پیشرفت های چشمگیر و توسعه گسترده زیر ساختهای مورد نیاز برای ایجاد نهضت تولید محتوا 5 محور فعالیت 1- توسعه زیر ساختهای شبکه دسترسی به زیر ساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعات 2- توسعه خدمات الکترونیک 3- توانمندسازی شرکتها و کسب و کارهای نوپا 4- استفاده حداکثری از ظرفیت شرکتهای شتاب دهنده 5- برپایی نهضت تولید محتوا با استانها تدوین شد.
 ما به دنبال راه اندازی مراکز شتاب دهنده در استان ها هستیم تا صاحبان ایده به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند و نهایتا سهم استان ها در اقتصاد پررنگ شود. در استان هایی که صاحبان ایده نیز وجود ندارند ما به دنبال ایجاد مراکز توانمندسازی هستیم تا در یک محدوده زمانی، دانشجو و یا فارغ التحصیل به صاحب ایده تبدیل شود. در همین حال مهمترین بحث ما در استان ها توسعه تولید محتوا و خدمات می باشد.
 امروزه تلفن همراه به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات الکترونیک مطرح شده است مراکزی همچون شهرداری ها و مراکز بهداشت، مناسب ترین گزینه ها برای ارائه سرویس توسط تلفن همراه می باشند. تحقق اهداف ارائه خدمات بر روی زیرساخت تلفن همراه یا اصطلاحا تحقق دولت همراه باعث کاهش هزینه های دولت و افزایش بهره وری خواهد شد. جلسات استانداریها با بخش خصوصی می بایست به دنبال تشویق سرمایه گذارها برای فعالیت در بخش ICT باشد تا سرمایه گذارها نیز وارد این چرخه شوند. دستورالعمل مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) در ارائه خدمات الکترونیک توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شده است، تا دو مشکل اصلی ما که یکی حضور حداکثری بخش خصوصی در حوزه خدمات بود تحت عنوان گکفا (آیین نامه اجرایی توسعه و گسترش کاربری فاوا) و دیگری مشکل قانونی سرمایه گذاری بخش غیردولتی برای ارائه خدمات الکترونیک بود که با طرح در کمیسیون دولت الکترونیک و ابلاغ توسط معاون ریاست محترم جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رفع شد که نهایتا ضمن تسهیل فعالیت و مشارکت بخش خصوصی برای ارائه خدمات الکترونیک موانع افزایش سهم استان ها در اقتصاد بخش ICT کشور برطرف شود. 
 در اینجا لازم به ذکر است درآمد خدمات ارزش افزوده در کشور در سال 90 حدود 50 میلیارد تومان بوده است این رقم در سال 94 به 1700 میلیارد تومان افزایش یافت و در انتهای برنامه ششم به درآمدی معادل 20 درصد کل درآمد بخش یعنی 18 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد. پس ما باید تلاش کنیم که این خلق درآمد، همراه با رفع موانع قانونی در استان ها نیز متوازن صورت گیرد. .ما حدود 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم که از این تعداد حدود 10 درصد در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات و 7 درصد در حوزه مهندسی برق مشغول به تحصیل می باشند و در مجموع 17 درصد معادل 765 هزار نفر دانشجوی آماده به کار در حوزه فاوا وجود دارد که با حمایت از آن ها می توانیم به رونق کسب و کارهای نو امیدوار باشیم. 
ما برای اقتصاد بخش ICT در استانها سه محور اصلی مورد نظر داریم که زیرساخت، نیروی انسانی و علاقه مندی مورد نیاز است که علاقه مندی مردم در حوزه فاوا با حضور موثر در شبکه های اجتماعی قابل تشخیص است، لذا کشور ما بازاری با جذابیت و اندازه بالا در این حوزه به شمار می رود. از سوی دیگر بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر وزارتخانه ها صنعت بین رشته ای وجود دارد که در حال حاضر شاخص ترین وکاربردی شده ترین آنها، صنعت بانکداری است، که ضمن اشتغالزایی قابل توجه  بسیاری از سرویس ها و خدمات نوین بانکی نیز در حوزه تلفن همراه ارائه شده است که نهایتا باعث رفاه و تسهیل دسترسی به خدمات شده است. با حضور فاوا در حوزه سلامت شاهد تحول و توانمندی و افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی خواهیم بود. صنعت سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و تجارت الکترونیک از جمله صنایعی هستند که باید با توجه ویژه دستگاه ها توسعه  یابند. 

@  پس از پایان توضیحات دکتر براری پیرامون حیطه فعالیت معاونتش، خصوصا اقدامات و برنامه‌هایش در توسعه کسب و کارهای نو در استان‌ها، نوبت به سوالات ما رسید، به عنوان سوال نخست در این بخش، پرسیدیم، از آنجا که جنابعالی از مدیران دولت قبل بوده اید، چه شد که در دولت تدبیر و امید نیز توسط جناب دکتر واعظی در پست معاونت پارلمانی انتخاب شدید و نهایتا قبول مسوولیت نمودید؟
به استناد شناخت این مدت همکاری با جناب آقای دکتر واعظی، ایشان را فردی یافتم که به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت مدیران بدون در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی و حزبی است. علاوه بر بنده، تعداد زیادی از مدیران دیگر نیز که از مدیران دولت قبل بوده اند توسط دکتر واعظی به کار گرفته شده اند، نگاه دولت تدبیر و امید و بویژه جناب آقای دکتر واعظی فرا جناحی، غیرسیاسی و تخصصی است و اعتقاد دارم ایشان برای انتخاب مدیران تحقیقات گسترده ای انجام دادند و از خیل گسترده ای از صاحب نظران و مدیران بخش برای انتخاب مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  مشورت گرفته اند. بنده نیز از اعتماد ایشان تشکر می کنم و تمام تلاش خود را معطوف پاسخگویی به این اعتماد می کنم. همچنین اعتقاد دارم تمام مدیران عالی کشور باید فارغ از جناح بندی های سیاسی از حداکثر ظرفیت های موجود برای به کارگیری مدیران استفاده کنند. 

@ از آنجا که معاونت پارلمانی در زمان تصدی شما در این مسوولیت با تغییراتی مواجه شد و بخش هایی همچون استان ها مورد توجه بیشتر قرارگرفت، لطفا توضیح بفرمایید این تغییرات حاصل چه نگرشی بود؟
با توجه به اینکه در دو سال نخست دولت فعلی، در حوزه زیرساخت ها در استان ها شاهد توسعه چشم گیری بودیم، لذا این توسعه نیاز به حضور متمرکز در استان ها داشت که میانگین حضور ما در استان ها نشان از توجه ویژه به این بخش دارد. از سوی دیگر پاسخگویی ما به نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به مشکلات منطقه ای از جمله مواردی بود که توجه ویژه ما به استان ها را بیش از پیش افزایش داد. ضرورت افزایش سهم اقتصاد ICT و خصوصا تولید خدمات ارزش افزوده در استانها در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ضرورت توجه جدی به استانها را ایجاد نموده است. تاکیدات جناب دکتر واعظی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتباط هر چه بیشتر با استانداران، این تعامل را هدفمند ساخته و ضمن تعامل ویژه با استانداران، کارگروه دولت الکترونیک در استان ها را تشکیل دادیم تا به واسطه تعامل با نماینده ها و استاندارها بخش ICT در استان ها توسعه یابد. 

@ آیا زیرساخت های ایجاد شده در حوزه ICT در دولت تدبیر و امید توانسته است پاسخگوی مطالبات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باشد؟
طی جلسات متعدد با نمایندگان و مجمع نمایندگان بر این نکته تاکید کرده ایم که ما به دنبال ایجاد زیرساخت هستیم تا همه دستگاه ها از این زیرساخت ها استفاده کنند. صنعت IT به عنوان پیشران توسعه و توانمندساز سایر بخش هاست و خوشبختانه با تلاش فراوان خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش زیرساخت‌های ارائه خدمات، عملکرد رضایت بخشی وجود دارد و اما به دلیل مطالبه مردم از نمایندگان که بعضا در خصوص مشکلات تلفن ثابت، پوشش دهی تلفن همراه و دسترسی به اینترنت است، نمایندگان محترم نیز با ما طرح موضوع می نمایند که ما نیز تلاش کرده ایم تا موارد را مرتفع کنیم. در همین حال در شورای مدیران استان ها که به ریاست مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و مدیران کل مناطق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اداره کل ارتباطات زیرساخت، پست، پست بانک و شرکتهای مخابرات استانی تشکیل می گردد، تاکید شده است که در جلسات مستمر با فرمانداران موارد و مشکلات را دریافت، منعکس و برای حل آنها برنامه ریزی کنند. یعنی تلاش کردیم پیش از ارائه مشکلات از سوی نمایندگان، خودمان موارد را بررسی و برای حل آن ها برنامه ریزی کنیم. به همین دلیل با کمترین تذکر و سوال در مجلس مواجه بودیم. 

@ توانمندسازی استان ها در حوزه ICT تا چه میزان در افزایش اشتغال در کشور موثر بوده است؟
بنده اعتقاد دارم که هنوز فضای استان ها برای ورود به عرصه کسب و کارهای نو، فضای غریبی است. با نگاهی به شرکت های حوزه کسب و کارهای نو در تهران و سایر استان ها، با حضور حداکثری در تهران و حداقلی در سایر استان ها مواجه می شویم، لذا یکی از اهداف ما تعامل مستقیم با روسای دانشگاه ها در استان های مختلف بوده است و تلاش کرده ایم این فضا را شفاف کنیم. در همین حال در یک سال اخیر طی دعوت از 25 استاندار، جلسات چندین ساعته برگزار کردیم که در این جلسات رئیس دانشگاه، رئیس پارک فناوری و رئیس بنیاد نخبگان نیز حضور داشتند تا ضمن بازدید از مراکز شتاب دهنده با کسب و کارهای نو از نزدیک آشنا شوند تا بتوانند در استان ها نیز نمونه این مراکز را ایجاد و کسب و کارها را توسعه دهند. در حال حاضر نیز در هشت استان مراکز شتاب دهنده در حال شکل گیری داریم. مراکز توانمندسازی نیز در برخی استان ها درحال شکل گیری است. نهایتا تلاش ما شفاف سازی این بخش برای استان های مختلف بوده است. در همین حال ما زیرساخت ها را تا 25 هزار روستا توسعه دادیم و برای این زیرساخت ها خدمات نیز به روستاها ارائه شده است و جنب و جوش ها شکل گرفته و رو به توسعه است. آمارها نیز گویای حضور رو به رشد جوانان در حوزه کسب و کارهای نو است که این حضور روز به روز افزایش می یابد. 

@ آیا در کسب و کارهای نو نیز شکافی دیجیتالی در شهرهای بزرگ همچون تهران با سایر شهرهای کشور دیده می شود و بفرمایید فرصت ها و تهدیدهای توسعه کسب و کارهای نو در شهرستان ها چیست؟
سال جاری در اکثر استان های کشور استارتاپ ویکند برگزار شد. اردوهای کارآفرینی و مسابقات برنامه نویسی نیز در اکثر استان ها شکل گرفت و برگزار شد، به عنوان مثال در استان اصفهان پنج استارتاپ گرایند برگزار شد. این اردوها و برنامه هایی که به توسعه کسب و کار و اشتغال کمک می کند امسال نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشت و ما در تلاش هستیم که این اقدامات را برای سال آینده به چندین برابر افزایش یابد. طبیعتا همین زیرساخت ها و نیروی انسانی که در شهرهایی همچون تهران وجود دارد در سایر شهرهای کشور نیز به تناسب وجود دارد. برای شرکتهای فعال بخش ICT استانی، بازار استان بازار بسیار مناسبی به شمار می رود و باید از این ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده و در مسیر مناسب هدایت کرد. در همین راستا ما به دنبال تشکیل شبکه های مربی استانی برای آموزش به علاقه مندان کسب و کارهای نو هستیم. بسیاری از سرمایه گذاران از حوزه های دیگر متمایل شده اند تا در این حوزه سرمایه گذاری کنند و در همین راستا با هماهنگی استانداری ها و فرمانداری ها از سرمایه گذاران دعوت کردیم تا از مراکز توسعه کسب و کارهای نو بازدید کنند و در صورت تمایل در این بخش سرمایه گذاری نمایند و در نهایت به دنبال شبکه سرمایه گذاری بومی در استان ها هستیم. همه باید تلاش کنیم که این اکوسیستم هایی که در تهران شکل گرفته است در سایر شهرها نیز تشکیل شده و توسعه یابد. با تلاش های انجام شده، استانداران در جریان فرایند این حوزه قرار گرفتند و با همکاری و ساماندهی و توسعه های زیرساختهای انجام شده، توسعه اشتغال و رونق اقتصادی در شهرستان ها محقق خواهد شد. 

@ هماهنگی های درون بخشی وزارت ارتباطات در راستای بسترسازی و شکل دهی کسب و کارهای نو در استان ها، شهرهای مختلف و روستاهای کشور چگونه است؟
یکی از اولویت های ما در دولت توجه حداکثری به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، مناطق مرزی و عشایری است و هدف ما کاهش شکاف دیجیتالی در بین این بخش ها با سایر مناطق توسعه یافته کشور و توسعه متوازن در کشور است. به همین دلیل ما طی دو سال گذشته تلاش کردیم، شبکه تلفن ثابت به همه روستاهای بالای 20 خانوار و ارتباط تلفنی به روستاهای زیر 20 خانوار را توسعه دهیم. همچنین توسعه زیرساخت های اینترنت مشتمل بر توسعه اینترنت به تمام روستاهای بالای 30 خانوار و پس از آن تمام روستاهای بالای 20 خانوار و در نهایت روستاهای بالای 10 خانوار در دستور کار است. نگاه ما به اینترنت به عنوان زیرساخت است و تلاش داریم مهاجرت روستاییان به شهرها را کاهش دهیم؛ چرا که ما در این سال ها نتوانسته ایم خدمات را در روستاها به نحو مطلوب ارائه دهیم. روند شهرنشینی از اوایل انقلاب که جامعه 30 درصدی را به خود اختصاص داده بود هم اکنون به 70 درصد رسیده است و این نشان از مهاجرت رو به افزایش روستائیان به شهرها دارد، ولی با بسترسازی که در حوزه ارتباطات زیرساخت ها ایجاد شده است، خدمات نوین همانگونه که در شهرهای بزرگ ارائه می شود در روستاها نیز ارائه شده و در نهایت یک هموطن روستایی باید بتواند تمام سرویس ها را از جمله خدمات سلامت، آموزش و سایر موارد را در محدوده همان روستا دریافت کند. در همین حال بسیاری از شرکت ها به دنبال انتقال سرویس ها و خدمات به روستاها هستند؛ چرا که روستاها یک گنج و سرمایه مطلوب به شمار می روند و اعتقاد داریم زیرساخت های ارتباطی در روستاها باعث رونق و توسعه اقتصادی و شکوفایی روستاها خواهد شد و به توسعه کسب و کارها کمک خواهد کرد.

@ دولت چه تسهیلاتی برای شرکت های خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه فاوا در روستاها در نظر گرفته است؟
دولت در قالب طرح خدمات عام اجباری (USO)  اعتباراتی برای سرمایه گذاری در توسعه ICT در روستاها دارد و از این ردیف توانسته است نسبت به توسعه زیرساخت های ارتباطی در روستاها اقدام کند. برای بخش خصوصی سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت روستا از نظر اقتصادی غالبا توجیه پذیر نیست، اما بخش خصوصی می تواند از همین زیرساخت‌های ایجاد شده توسط دولت استفاده و نسبت به ارائه سرویس و خدمات اقدام نماید. دولت نیز برای توسعه این خدمات توسط بخش خصوصی برنامه های مناسبی دارد و با ارائه تسهیلات در قالب مواردی همچون وام وجوه اداره شده بخش های خصوصی را تحت حمایت قرار می دهد. در همین راستا ارائه مجوز به اپراتورهای روستایی نیز در دستور کار است تا این اپراتورها با فعالیت در حوزه ارتباطات بتوانند باعث شکوفایی اقتصادی شوند، که سازوکار این اپراتورها در کمیسیون تنظیم مقررات در حال بررسی و تدوین است. 

@ در جمع بندی نهایی فرمایشاتتان اگر نکته ای مغفول مانده است بفرمایید.
در نهایت می توان گفت که بازار ما دچار یک تغییر بزرگ شده است و جامعه ما نسبت به این بازار اشراف کاملی ندارد. بعضی از دانشگاه ها که نسبت به این حوزه اشراف بیشتری دارند، حضورشان در اقتصاد نیز پررنگ تر است و توانسته اند اشتغال آفرینی مناسبی داشته باشند. ما در فاز نخست باید کمک کنیم تا شاخص های اقتصادی بخش ICT برای همگان مشخص شود و در فاز بعد باید این اعتقاد را برای دستگاه های اجرایی ایجاد کنیم که فاوا می تواند به عنوان توانمندساز بخش در نظر گرفته شود و این دستگاه ها تلاش کنند تا از زیرساخت های ارتباطی ما استفاده حداکثری داشته باشند. در برنامه ششم توسعه این شاخص ها مناسب برنامه ریزی گردیده است . می توان گفت که زیرساخت های بخش ICT برای ورود دستگاه های دولتی فراهم است و آن ها نیز باید برای استفاده از این فضا تلاش کنند. ما هم باید در حوزه تولید محتوا، تولید سرویس و تولید خدمت و همچنین تولید نرم افزار تلاش کنیم چرا که می توانیم وارد عرصه های جهانی شویم و از این ظرفیت حداکثر استفاده را نماییم.
در نهایت همزمان با حضور موثر در اقتصاد ملی باید سهم خود را از اقتصاد جهانی نیز افزایش دهیم؛ چرا که فاوا حوزه ای مناسب برای جایگزینی درآمدهای نفتی است و از آن طرف می تواند سودآوری و صادرات قابل توجهی را برای کشور رقم زند. ما هم به عنوان مدیران بخش دولتی در تلاشیم تا با رفع خلاء های قانونی و آیین نامه ای ورود بخش خصوصی به این عرصه را تسهیل کنیم. 
نکته آخر؛ با ضرورت به روزآوری  قوانین همراه با توسعه تکنولوژی و پیشرفت فناوری اقداماتی را معاونت حقوقی رئیس جمهور انجام داده و در تلاشیم با شکل دهی رشته های حقوق ICT در دانشگاه ها به حوزه قانونی ICT کمک کنیم. در همین حال اقداماتی برای اصلاح قوانین و به روز رسانی آن ها در حوزه فاوا با دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات آغاز کرده ایم. در بخش قانون جامع ارتباطات هم که در دولت قبل تصویب شد، در این دولت نیاز بود که این قانون مجددا بازنگری و به روز رسانی شود که این نیز در حد چند بند است که می تواند مشکلات و چالش های اساسی بخش را مرتفع نماید. ما نیز کمیته ای شکل داده ایم که موارد آن به مجلس ارجاع می شود تا در اولویت کاری نمایندگان در مجلس آتی قرارگیرد.

انتهای پیام

سایت ماهنامه نسل چهارم : www.4Gnews.ir

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-04-02 17:36

افزودن دیدگاه جدید