کد مطلب: 

183259

اعتراض دنباله‌دار کاربران به اختلالات اینترنتی

پای اختلالات و کیفیت پایین اینترنت از سرویس مشترکان خانگی و اداری فراتر رفت و به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باز شد. بهانه این اختلالات نیز از نظر وزیر ارتباطات مربوط به قطع لینک ارتباطی ایران از مسیر کشور ترکیه به دلیل مسائل داخلی این کشور است. اما به نظر می‌رسد این مسئله فراتر از قطع لینک ارتباطی با کشور ترکیه باشد. کاربران ایرانی نیز تنها راه دسترسی به وزیر ارتباطات را برای بیان گلایه‌های خود صفحه اجتماعی او و گذاشتن اظهارنظر دراین‌باره می‌دانند.
اعتراض دنباله‌دار کاربران به اختلالات اینترنتی

به گزارش سیتنا، آبان‌ماه امسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابت اختلالاتی که برای سرویس اینترنت کاربران ایرانی پیش آمده بود، از کاربران عذرخواهی کرد. اختلالی که به گفته محمود واعظی کاملا ناخواسته و خارج از حوزه نظارت کشور بوده است. اما به نظر می‌رسد دامنه اختلالات ناخواسته روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

پای اختلالات و کیفیت پایین اینترنت از سرویس مشترکان خانگی و اداری فراتر رفت و به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باز شد. بهانه این اختلالات نیز از نظر وزیر ارتباطات مربوط به قطع لینک ارتباطی ایران از مسیر کشور ترکیه به دلیل مسائل داخلی این کشور است. اما به نظر می‌رسد این مسئله فراتر از قطع لینک ارتباطی با کشور ترکیه باشد. کاربران ایرانی نیز تنها راه دسترسی به وزیر ارتباطات را برای بیان گلایه‌های خود صفحه اجتماعی او و گذاشتن اظهارنظر دراین‌باره می‌دانند.

البته محمود واعظی نیز تا آنجا که توانسته به برخی اظهارنظر‌ها پاسخ داده است. «تسنیم» دراین‌باره می‌نویسد: حدود یک هفته گذشته کاربران در پیج اجتماعی وزیر ارتباطات گلایه کردند و پیش از آن نیز بالغ بر یکی، دو هفته می‌شد که برخی سرویس‌های اینترنتی نظیر شبکه اشتراک عکس و فیلم اینستاگرام با اختلالات متعددی نظیر کندی در بازشدن صفحات، از دسترس خارج‌شدن کلی سرویس و بازنکردن بخش عمده‌ای از عکس‌های بدون مورد اخلاقی مواجه شده بود، اما این رویه همچنان ادامه‌دار است.

ظاهرا برخی سرویس‌دهنده‌های اینترنتی کشور دچار اختلالات مقطعی اما فراگیر در شبکه‌شان شده‌اند که باز همان داستان تکراری مشکل از سمت زیرساخت است را پیش می‌کشند، اما از طرفی، شرکت ارتباطات زیرساخت که انحصار واردات پهنای باند را در دست دارد و همین موضوع عاملی بر گرانی اینترنت در کشور شده است، اختلالات را بر عهده نمی‌گیرد.

کارشناسان نیز معتقدند تا زمانی که واردات پهنای باند کشور از انحصار خارج نشود، همین رویه باز هم ادامه خواهد داشت زیرا شرکت وارد‌کننده پهنای باند اگر اختلالات را بپذیرد، درواقع رسالت خود را زیر سؤال برده و از این رو باید همیشه توپ را به زمین شرکت‌های اینترنتی بیندازد؛ هرچند که این به معنای اختلالات همیشگی در شبکه زیرساخت نیست و گاهی هم شبکه سرویس‌دهندگان داخلی دچار خدشه شده یا شرکت‌های فروشنده پهنای باند دچار قطعی لینک می‌شوند.

کاربران با خطاب قراردادن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته‌اند: «آقای وزیر قرار بود آخر این ماه (آذر) پهنای باند دو برابر بشه، این بود وعده شما؟» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ گفته است: «دوست عزیز در روزهای اخیر هیچ‌گونه مشکل یا اختلال سراسری که زمینه پایین‌آمدن کیفیت اینترنت نسبت به گذشته شود، نداشتیم. در نتیجه این یک بهانه یا توجیه است. ضمنا شما در صورت داشتن شکایت یا دریافت پاسخ‌های این‌چنینی از طرف شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنتی که دلایل افت کیفیت مجموعه خود را به موضوع پهنای باند نسبت می‌دهند، با سامانه تلفنی ١٩۵ تماس گرفته و موضوع را در میان بگذارید. لطفا به کارشناسان آن سامانه اعلام کنید موضوع را در این شبکه اجتماعی و در این صفحه مطرح کرده و برای بررسی و دریافت دلایل واقعی به آن سامانه معرفی شوید و بنده را در جریان پیگیری قرار دهید».

محمود واعظی در پاسخ به دیگر اظهارنظرهای کاربران تأکید کرده که هیچ‌گاه نگفته مشکل نداریم و همه چیز استاندارد است، این گفته در واکنش به کاربرانی است که مدعی شده‌اند، گیت‌وی خروجی مشکل دارد. محمود واعظی در صفحه شخصی خود می‌افزاید: زمانی که اختلال از حوزه زیرساختی نباشد یا به عبارتی اختلال سراسری یا منطقه‌ای نداشته باشیم، پس مشکل احتمالی مربوط به بخش توزیع است. البته هیچ وقت شرکت یا اپراتوری به‌عمد اختلال ایجاد نخواهد کرد و در حوزه فناوری، ایجاد اختلال‌های موقتی امری کاملا طبیعی است که باید بررسی و رفع شود. بهتر است نگاهمان به مسائل اطراف منصفانه‌تر باشد و همواره جنبه‌های مثبت یک ماجرا را ببینیم.

اظهارات وزیر ارتباطات در حالی مطرح می‌شود که مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز در سومین نشست هم‌اندیشی وزارت ارتباطات با فعالان بخش خصوصی فاوا گفته است: دانشگاه تبریز لینک ٢۵٠ مگابیت بر ثانیه‌ای ‌دارد که اینترانت ارائه می‌دهد؛ دلیل را هم از مخابرات جویا شدیم که مشکل را از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت دانستند.

او ادامه داده است: در دانشگاه تبریز به اینترنت دسترسی نداریم، هرچند گفته می‌شود این مشکل در کل دانشگاه‌های کشور وجود دارد. در حالی به ما اینترنت نمی‌دهند که سرعت ADSL خانگی همان منطقه بسیار خوب است. دانشگاهی مثل ما برای تأمین پهنای باند اینترنت باید چه کاری انجام دهد؟ میکروفون را به محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، واگذار کرد.

محمود خسروی مدیرعامل شرکت زیرساخت نیز در پاسخ به ادعای مطرح‌شده گفت: ابتدای کار دولت ظرفیت IP داخل کشور ٣۵٠ گیگابیت بر ثانیه بود که الان به چهار ترابیت بر ثانیه رسیده است؛ این توسعه لازم بود زیرا اگر نمی‌شد کار قطعا همین جا قفل شده بود. در ابتدای کارمان دو تا سه‌ میلیون کاربر ADSL داشتیم اما اکنون به ١٠‌ میلیون رسیده است.

البته او گفته که خودش از این وضعیت ناراضی و وزیر نیز صد برابر بیشتر ناراضی است و به علت عدم رضایت آقای وزیر ما را تحت فشار کاری قرار داده‌اند به‌عنوان مثال شب یلدا که همه دور خانواده‌شان جمع بودند، ما مشغول کار بودیم.

او در پاسخ به ادعای مطرح‌شده می‌گوید: پهنای باندی که شرکت زیرساخت در اختیار اپراتورها می‌گذارد کاملا شفاف (transparent) است و هر میزان که گیت‌وی بین‌الملل دریافت می‌کنیم، همان را کاملا در اختیار اپراتورها قرار می‌دهیم پس نمی‌تواند هیچ اشکالی از طرف زیرساخت باشد. دانشگاه‌هایی همچون تبریز که با چنین معضلی روبه‌رو هستند و میزان تقاضای آنها بیش از یک STM١ است، می‌توانند لینک ارتباطی خود را مستقیما از شرکت زیرساخت دریافت کنند و دیگر سراغ شرکت‌های اینترنتی نروند.

ادعاهای مسئولان وزارت ارتباطات و زیرساخت در حالی مطرح می‌شود که سازمان یا نهادی که ادعای اپراتورهای اینترنتی یا شرکت زیرساخت در زمان بروز اختلالات و بحران را بررسی کند، وجود ندارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-31 12:45

افزودن دیدگاه جدید