کد مطلب: 

183226

وقتی لوازم‌خانگی و موبایل، برگه‌های امتحانی می‌شوند

المپیاد تکنسین‌های ایران، نقطه مشترکی است که سامسونگ و سازمان فنی‌وحرفه‌ای، تلاش می‌کنند تا تکنسین‌های توانا را شناسایی و از مهارت‌های آن‌ها که هم نیاز جامعه و هم تقاضای بازار کار است، تقدیر به عمل آورند.
وقتی لوازم‌خانگی و موبایل، برگه‌های امتحانی می‌شوند

به گزارش سیتنا، وقتی که نام «المپیاد تکنسین‌های ایران» را می‌شنوی، باید خودت را برای چیزی متفاوت از آنچه تا‌به‌حال شناخته‌ای،‌ آماده کنی. چیزی که ویژگی کار فنی است. اینجا ماشین لباس‌شویی، یخچال، گوشی موبایل و تلویزیون، حکم برگه‌های امتحانی را دارند که با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور و شرکت سامسونگ الکترونیکس، فراهم شده‌اند.

تکنسین‌ها در سه مرحله با هم به رقابت پرداخته‌اند و حالا گام پایانی این المپیاد است. جایی که هرکس تمام داشته‌هایش را برای موفقیت، رو می‌کند.

المپیاد تکنسین‌های ایران رویدادی است که با حمایت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان تهران، مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی‌وحرفه‌ای و آکادمی مهندسی سامسونگ راه‌اندازی شد.

این المپیاد از تاریخ 19 آبان ماه سال جاری آغاز به کار کرد و هدف آن، شناخته شدن و قدردانی از برترین تکنسین‌های ایران و معرفی آن‌ها به جامعه و صنعت است.

در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات، تعداد 2032 نفر در چهار گرایش نصب و تعمیر کولر گازی، موبایل و تبلت، صوتی و تصویری و لوازم‌خانگی ثبت‌نام کردند که از این میان طی آزمون‌های متعددی، 100 نفر از هر گرایش موبایل و تبلت، صوتی و تصویری، کولرگازی و لوازم‌خانگی به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند و درنهایت 10 نفر برتر گرایش‌ها مشخص شدند.

تفاوت این المپیاد، با رقابت‌های معمول، از همان ابتدا مشخص است. نیازی نیست برای صحبت کردن با داوران و کارشناسان، صدایت را پایین بیاوری.

اینجا در مرکز تربیت مربی و فنی‌وحرفه‌ای شهر کرج، به اندازه کافی صدا در سالن هست. هر یک از هنرجوها، در فضایی اختصاصی به اندازه حدود 12 متر، حل مسئله می‌کند. مسابقه از صبح با صرف صبحانه آغاز شده و در بخش‌های گوناگون پیگیری می‌شود. به این ترتیب که برای هر مرحله از مسابقه زمان مشخصی وجود دارد و سپس نوبت به بخش بعدی می‌رسد.

در هر یک از فضاهای اختصاصی، لوازم مختلفی ازجمله ماشین لباس‌شویی، کولر گازی، یخچال، تلویزیون، موبایل قرار گرفته که هنرجوها باید در زمانی مشخص، عیب دستگاه را تشخیص دهند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

پای صحبت‌ هنرجویان که می‌نشینی، نکته‌های جالبی می‌فهمی. هنرجویی از لنگرود آمده و خودش از تکنسین‌های برگزیده و برتر سامسونگ بوده است. او که اندکی کمتر از 40 سال دارد، برای شرکت در المپیاد مجبور شده برخی روزها کارش را تعطیل کند، اما می‌گوید که تعطیل کردن کار ارزشش را داشته، چراکه این رقابت‌ها باعث شده او یک ماه مطالعه کند و سطح معلوماتش بالاتر برود.

هنرجوی دیگری که از مشهد در این المپیاد شرکت کرده نیز نظر مشابهی دارد. انگیزه‌اش برای شرکت در این المپیاد، محک زدن خودش بوده که موجب شده سطح معلومات و دانش فنی‌اش نیز افزایش یابد.

او معتقد است چنین رویدادهایی باعث می‌شود مردم ارزش کار یک تکنسین را بیشتر متوجه شوند. این تکنیسین مشهدی، جایی مشغول به کار است که در کنارش یک کارشناس ارشد هوش مصنوعی، همان کار او را انجام می‌دهد.

میان هنرجویان، جوان 20 ساله‌ای به چشم می‌خورد که در سابقه‌اش افتخارات بین‌المللی نیز دیده می‌شود و در مسابقات بین‌المللی تکنسین‌ها، موفق شده مدال نقره جهانی را از آن خود کند. وی می‌گوید کار فنی، شغل خانوادگی‌شان بوده؛ حالا خودش هم به سبب علاقه زیاد به این کار، هم شغل خانوادگی را ادامه می‌دهد و هم مهندسی مکانیک می‌خواند و اعتقاد دارد یک تکنسین، مهندسی است که کار فنی نیز بلد است.

وی همچنین می‌گوید که نگاه خانواده‌ها به مباحث فنی باید تغییر کند، چراکه بیشتر آن‌ها، نمی‌دانند که یک تکنسین، هیچ مهارتی کم‌تر از یک مهندس ندارد.

در بخش موبایل، حال و هوا به المپیاد نزدیک‌تر است. پشت‌ میزهای مرتب، هنرجویان نشسته‌اند و به نظر مشغول حل مسئله‌ای نظری هستند. خانمی نیز میان آن‌ها به چشم می‌خورد که کارشناس ارشد الکترونیک است و به‌عنوان تعمیرکار موبایل، کار می‌کند. این اطلاعات را داوود حبیب‌زاده می‌دهد، داور بخش موبایل که تجربه داوری مسابقات بین‌المللی را نیز دارد و معتقد است این روزها دانش بدون داشتن توانایی‌های فنی،‌ چندان کارآمد نیست و بالعکس.

او با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگانی که به‌عنوان تکنسین با هم رقابت می‌کنند، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، می‌گوید: «بین شرکت‌کنندگان، یک دانشجوی دکترای مکاترونیک وجود دارد. این نشان می‌دهد که ارزش کاری تکنسین‌ها به هیچ عنوان پایین نیست و شاید حتی مدرک لیسانس هم پاسخگوی نیاز آن‌ها برای انجام برخی کارها نباشد؛ چراکه این روزها دستگاه‌ها و محصولات، کاملاً تخصصی شده‌اند و صرف داشتن دانش تجربی کمکی به آن‌ها نمی‌کند.»

شرکت سامسونگ، حامی اصلی این المپیاد است. فرهاد جمال‌پور، معاونت ارشد بازاریابی این شرکت، می‌گوید این المپیاد در راستای برنامه امید برای جوانان سامسونگ تعریف شده است.

وی با اشاره به افتتاح آکادمی مهندسی سامسونگ در سال گذشته، اضافه می‌کند: «برای گسترش فرهنگ فنی‌وحرفه‌ای میان جوانان و همچنین برای اینکه بتوانیم زندگی تکنسین‌های فنی‌وحرفه‌ای را وارد زندگی مردم و جامعه کنیم، المپیاد تکنسین‌های ایران را برگزار کرده‌ایم تا بلکه بتوانیم با نشان دادن الگوهای موفق این حوزه، الهام‌بخش بسیاری از جوانانی شویم که تمایل دارند وارد این حرفه شوند.»

المپیاد تکنسین‌های ایران، نقطه مشترکی است که سامسونگ و سازمان فنی‌وحرفه‌ای، تلاش می‌کنند تا تکنسین‌های توانا را شناسایی و از مهارت‌های آن‌ها که هم نیاز جامعه و هم تقاضای بازار کار است، تقدیر به عمل آورند.

جشن اهدای جوایز و اعلام سه تکنسین برتر هر رشته نیز در تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، با حضور مدیرعامل شرکت سامسونگ و رییس سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برگزار می‌شود. همچنین نفرات اول تا سوم این المپیاد در هر رشته به ترتیب 30، 20 و 10 سکه بهار آزادی به همراه لوح‌ تقدیر از سامسونگ، دریافت خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت رسمی المپیاد (www.techolympiad.ir) مراجعه کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-30 17:32

افزودن دیدگاه جدید