کد مطلب: 

183012
در دیدار ستاری با دنیس مانتوروف مطرح شد:

فناوری و سرمایه کلید موفقیت سرمایه‌گذاران خارجی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دنیس مانتوروف وزیر تجارت و صنعت روسیه با یکدیگر دیدار کرده و در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.
فناوری و سرمایه کلید موفقیت سرمایه‌گذاران خارجی

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این دیدار با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن نشست‌های پیشین دو طرف، گفت: این دیدارها فرصتی استثنایی برای ایران و روسیه است و می‌تواند روابط علمی و فناوری دو کشور را به سطحی مناسب، با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف برساند.

وی، با اشاره به راه‌اندازی«کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری» و برگزاری دو نشست‌ این کمیسیون، عنوان کرد: در این راستا با آقای رایگوزین در زمینه فناوری بحث و گفت و گو شد و تشکیل 10 کارگروه تخصصی مصوب شد که موضوعات مطرح شده در این کمیته‌ها در بسیاری از موارد ارتباط عمیقی با حوزه صنعت و تجارت دارند.

ستاری، با اشاره به این که در شرایط پساتحریم، بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به حوزه حمل و نقل اختصاص خواهد داشت، اظهار کرد: صنعت هوایی، حمل و نقل ریلی، تجهیزات و دانش فنی مرتبط با این حوزه‌ها از فرصت‌های حضور و نقش‌آفرینی و حضور روسیه در بازار ایران است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نیروی انسانی متخصص و زیرساخت موجود در کشورمان را کلید موفقیت حضور سرمایه گذاران خارجی دانست و افزود: در دوران پسا تحریم، صنعت هوایی ایران بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را جذب خود خواهد کرد؛ چرا که این صنعت به مدت بیش از 40 سال تحریم بوده است و بنابراین کسانی در این بازار موفق خواهند بود که توامان از اهرم فناوری و سرمایه بهره ببرند.

نائب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به ظرفیت همکاری در حوزه‌های فناوری‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری، هماهنگی و همسان‌سازی استانداردها را یکی از چالش‌های این همکاری دانست و افزود: حوزه دارو و پزشکی از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند به تبادل فناوری بپردازند؛ اما تحقق این امر نیازمند بررسی و هماهنگ‌سازی استانداردها برای سرعت بخشیدن به روند زمان بر ورود محصول دارویی به بازار است.

ستاری افزود: به طور مشخص حوزه فضایی، از دیگر زمینه‌های حائز اهمیتی است که لازمه پیشبرد آن گسترش تعامل‌ها است و می‌توانیم بر اساس کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری به سطح مناسبی از پیشرفت‌ها در این حوزه نیز برسیم.

در ادامه این جلسه، دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنعت روسیه نیز این دیدار را تکمیل‌کننده گفت‌و‌گوهای پیشین دو طرف دانست و گفت: علاوه بر زمینه های سنتی همکاری طرفین، شرکت‌های جدید در حوزه‌های دانش‌بنیان نیز باید وارد صحنه همکاری‌های دو کشور شوند.

وی همچنین با اشاره به نقش محوری علوم و فناوری در پروژه‌های صنعتی عنوان کرد: باید مهندسین و پژوهشگران ایرانی و روسی، در راستای تحقق پروژه‌های صنعتی به تعریف پروژه‌های مشترک فناوری در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی طرفین بپردازند.

وزیر تجارت و صنعت روسیه، با اشاره به صنعت هوایی، هلیکوپترسازی، لوکوموتیوسازی، خودروسازی و انرژی به عنوان زمینه‌های مشترک همکاری و سرمایه‌گذاری روسیه در ایران ابراز امیدواری کرد: در صورت آمادگی طرف ایرانی بتوانیم تجهیزات حوزه هوایی را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی ایران قرار دهیم به صورت مشترک روی مواردی که مانع توسعه مناسبات می‌شوند به راه‌حل پایدار برسیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-23 15:08

افزودن دیدگاه جدید