کد مطلب: 

182852

علی اکبر صالحی؛ یکی از ده چهره تاثیرگذار سال به انتخاب نشریه نیچر

نشریه معتبر نیچر ده چهره‌ای را که در سال ۲۰۱۵ در حوزه دانش و فناوری بیشترین تاثیر را گذاشتند انتخاب کرده و در میان آنها علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم دیده می‌شود.
علی اکبر صالحی؛ یکی از ده چهره تاثیرگذار سال به انتخاب نشریه نیچر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا (citna.ir)، نیچر با اشاره به مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی جهانی نوشته اگر توافقی که حاصل شد کاملا به اجرا گذاشته شود نه تنها تنش بین ایران و کشورهای غربی کاهش خواهد یافت بلکه راه برای اینکه ایران به بازیگر مهمی در عرصه دانش در دنیا بدل شود باز خواهد شد.

نیچر در این یادداشت، علی اکبر صالحی را دیپلمات و مهندس هسته‌ای خوانده و نقش او را در توافق هسته‌ای بسیار کلیدی ارزیابی کرده است.

به نوشته نیچر همکاری نزدیک آقای صالحی با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا سبب شد تا جنبه‌های فنی این توافق تبیین و نهایی شود.

در گزاررش نیچر آمده آقای صالحی در دانشگاه آمریکایی بیروت و ام‌آی‌تی آمریکا تحصیل کرده، بعد از انقلاب به ایران بازگشته، به سرعت مدارج ترقی را طی کرده و از سال ۲۰۰۰ به بعد به چهره اصلی هسته‌ای ایران بدل شده است.

این گزارش آقای صالحی را "به شدت وفادار" به کشورش خوانده، فردی که دارای تعقل و خردورزی است؛ از این رو در مواقع بحران فردی است که همه می‌خواهند با او مذاکره کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: "آقای صالحی فردی بسیار معنوی و مورد اعتماد رهبر ایران آیت الله خامنه‌ای است و یکی از معدود افرادی است که هم در دولت‌های تندرو و هم در دولت‌های نسبتا میانه‌روتر سمت داشته است."

به گفته رضا منصوری، دانشمند ایرانی و معاون وزیر علوم، در دوران اصلاحات، توانایی آقای صالحی در برطرف کردن اختلاف و جلب توافق، باعث مذاکرات موفق او با ارنست مونیز شد، چون هر دو زبان مشترکی داشتند، زبان علم.

آقای منصوری که بیش از سه دهه است آقای صالحی را می شناسد او را فردی مدرن و با ذهنی معقول توصیف کرده که افراد را قادر می‌کند بر سر اینکه چگونه باید با هم گفتگو کنند به توافق برسند.

۹ چهره دیگری که نیچر آنها را افراد تاثیرگذار سال خوانده عبارتند از:

کریستینا فیگرس، یکی از موثرترین چهره‌ها در زمینه گرمایش زمین

جونجیو هوآنگ: دانشمند پیشرو در ویرایش ژن در جنین انسان

آلن استرن: یکی از مهمترین دانشمندان در شناخت پلوتو

ژنان بائو: یکی از دانشمندان پیشرو در تلفیق مواد مصنوعی با بدن انسان

جوان شملز: اخترشناسی که آزار جنسی یک دانشمند برجسته علیه زنان را فاش کرد

دیوید رایش: باستان‌شناس ژنتیکی

میخائیل امرتس: دانشمند پیشرو در ابر رساناها

کریستینا اسمولک: زیست‌شناسی که تولید مرفین از مخمر را در آزمایشگاه محقق کرد

برایان نوسک: روان‌شناسی که نشان داد ذهن دانشمندان چگونه خطا می‌کند

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-18 22:29

افزودن دیدگاه جدید