کد مطلب: 

182758
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور:

شبکه ملی اطلاعات تا یک سال آینده تحقق خواهد یافت/ شوراهای عالی موازی شورای فضای مجازی منحل شدند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، گفت: با شروع دور جدید فعالیت شورای عالی فضای مجازی، مقام معظم رهبری به منظور ایجاد جایگاه فراقوه‌ای برای این شورا وظایفی را تبیین کردند و بر همین اساس شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا بودند، منحل شدند.
شبکه ملی اطلاعات تا یک سال آینده تحقق خواهد یافت/ شوراهای عالی موازی شورای فضای مجازی منحل شدند

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در جلسه مشترک با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت:  این شورا سعی دارد تا در فضای مجازی تعادل ایجاد کرده تا ٣ عنصر اصلی فضای مجازی یعنی بخش سرگرمی، خدماتی و اطلاع‌رسانی به یک میزان کاربرد داشته باشند چرا که در حال حاضر بخش اعظمی از استفاده از فضای مجازی مربوط به بخش سرگرمی بوده و در دو بخش دیگر ضعیف‌تر عمل شده است.

وی افزود: در بخش خدماتی در حوزه بهداشت، بیمارستان‌ها فعالیت خاصی ندارند و در بخش آموزشی و اقتصادی نیز به جایگاه مطلوبی نرسیده‌ایم، همچنین در بخش  دولت الکترونیک رتبه ١٠۴ را داریم که بسیار پایین است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: در بخش آموزش اهتمام ملی و همه جانبه و سرمایه گذاری جدی در امر ایجاد و توسعه انواع فناوری‌ها و منابع کاملا پیشرفته و رقابتی خصوصاً با استفاده و ایجاد رشته‌های نوین دانشگاهی و تربیت سرمایه‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد مورد نیاز در بخش‌های مختلف باید صورت گیرد.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که توسعه محتوا و خدمات کارآمد رقابتی منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی- ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه از اهداف این شورا است، تاکید کرد: آموزش مجازی، آینده‌پژوهی، آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی، خط و زبان فارسی، دانش‌نامه‌های برخط و بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه الکترونیکی، بانک اطلاعات الکترونیکی،  رصد کاربری، محتوا و خدمات، بازی رایانه‌ای، IPTV و IPMedia، سایت و پرتال، سایت‌های خارجی کشور و باشگاه، کانون و انجمن از جمله اولویت‌های شورای عالی فضای مجازی محسوب می شود.

وی با بیان این که شبکه ملی اطلاعات تا یک سال آینده تحقق خواهد یافت، گفت: با شروع دور جدید فعالیت شورای عالی فضای مجازی، مقام معظم رهبری به منظور ایجاد جایگاه فراقوه‌ای برای این شورا وظایفی را تبیین کردند و بر همین اساس شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا بودند، منحل شدند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: پیشنهاد می شود فراکسیون فضای مجازی برای هماهنگی بیشتر شورا با مجلس تشکیل شود و همچنین در صورتی که ۴ هزار میلیارد تومان به یارانه انرژی اختصاص می‌یابد، ردیفی نیز به تولید محتوا، خدمات و سرمایه تخصیص یابد تا از طریق تغییر کاربری بتوانیم تولیدات خود را افزایش دهیم.

همچنین در ادامه این جلسه علیرضا منادی سفیدان - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشکر از مقام معظم رهبری برای ورود به موقع به حوزه فضای مجازی و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در این زمینه، گفت: در این‌خصوص باید همه زوایا مدنظر قرار بگیرد که به این منظور هم باید دولت الکترونیک اجرا شود و هم باید برای تعداد زیاد کارمندانی که به این واسطه بیکار می‌شوند، فکری شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آموزش‌ها در حوزه فضای مجازی در خانواده پایین است، افزود: از سوی دیگر بحث تامین محتوا بسیار اهمیت دارد و می‌تواند منجر به اشتغالزایی شود.

جبار کوچکی‌نژاد - نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفت: متاسفانه هنوز فضای مجازی در بخش قانونگذاری کند است و  از سوی دیگر فرهنگ‌سازی نیز در فضای مجازی ضعیف است که نیازمند کار بیشتر هستیم.

علیرضا منظری توکلی - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه گزارش‌های ارائه شده از سوی شورای عالی فضای مجازی حاکی از اهمیت به فرمایشات مقام معظم رهبری است، گفت: در این‌خصوص نگرانی برای افزایش پهنای باند وجود دارد و ممکن است حفره‌ای برای نفوذ ایجاد کند که مرکز پژوهش‌ها نیز بر این خطر تاکید داشته است.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای عالی فضای مجازی باید بیاندیشد که افزایش پهنای باند چقدر خطرناک است و چطور می‌توان مانع این خطر شد.  

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-16 01:57

افزودن دیدگاه جدید