کد مطلب: 

182576

نخستین شماره ماهنامه «دانش بنیان» منتشر شد

نخستین شماره ماهنامه «دانش بنیان» از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شعار «دانش بنیان برای همه» وارد عرصه مطبوعات شد.
نخستین شماره ماهنامه «دانش بنیان» منتشر شد

به گزارش سیتنا، از آنجا که عملی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور از راه اجرایی شدن قانون اقتصاد دانش بنیان می گذرد و برای به ثمر رسیدن این قانون، فرهنگسازی و ترویج آن، امری حیاتی و ضروری محسوب می شود، جای خالی یک نشریه تخصصی برای تبیین این مهم، خالی بود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرچمدار عرصه اقتصاد دانش بنیان در کشور است و از همین رو، برای پاسخ دادن به بخشی از دغدغه های فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان، چندی پیش ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان را راه اندازی کرد و این ستاد هم  در یکی از اقداماتش برای ترویج  و فرهنگسازی، نخستین نشریه تخصصی در این حوزه را با نام ماهنامه «دانش بنیان» منتشر کرده است.

این ماهنامه به مدیرمسوولی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و با شعار «دانش بنیان برای همه»، متولد آذر؛ ماه آخر پاییز است.

«دانش بنیان» در قطع رقعی به چاپ رسیده است که این قطع، بیشتر برای فصلنامه ها به کار می رود. با این حال تنوع گرافیکی نیز در آن به مانند هفته نامه ها، جذاب بودن را برای مخاطب مدنظر قرار داده است.

 تلفیق این دو مولفه، نشان از جدیت مسوولان آن برای علمی بودن محتوا است و در حین حال، تلاش برای جذب طیف های مختف جامعه را فروگذار نمی کند.

پرویز کرمی که سردبیر این ماهنامه است، تیتر یادداشت اش را «راه باز است» انتخاب کرده و علاوه بر آن که در شروع متن اش از سخنانی از مقام معظم رهبری بهره گرفته، در جایی از آن نوشته است: «با این رهبر و این مدیران عالی رتبه و این مردم و این جوانان و این مقدمات، راه پیشرفت و توسعه و تولید ثروت از طریق دانش باز است.»

در شماره نخست «دانش بنیان»، گزارش ها و یادداشت ها و گفت وگوهای متعددی در 132 صفحه، منتشر شده است. مثلا احوال اقتصاد دانش بنیان را در این روزها، می توان از محمود شیخ زین الدین سراغ گرفت. معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این گفت وگو، گفته است: «ما در حوزه اقتصاد دانش بنیان به تجاری سازی فناوری هایی که در اختیار داریم، یعنی به نوآوری های فناورانه، توجه کرده ایم در صورتی که ما یکسری نوآوری مثلا در کسب و کار هم داریم که شاید الزاما فناورانه نباشند، ولی به شدت می توانند مشکلات کلان کشور را حل و ثروت تولید کنند.»

محمود مهردادشکریه استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران هم در یادداشتی به «چالش های فراروی اقتصاد و شرکت های دانش بنیان در ایران» پرداخته است و در ادامه آن، مجید دهبیدی پور مدیر مرکز رشد فناوری های پیشرفته شریف هم خبر از داشتن معدن طلا داده و در توضیح آن گفته است: «هنوز اکوسیستم کارآفرینی مان و فرآیندهایی که در مجموعه دانشگاه دنبال می کنیم، نیاز به کار دارد و متناسب با استعدادی که در این دانشگاه هست، دانشجوها و توانمندی هایی که دارند، نیست. واقعا من اعتقاد دارم که اینجا معدن طلاست و ما در حد شایستگی و لیاقت یک معدن طلا کار نکرده ایم.»

ماهنامه «دانش بنیان» در نخستین شماره اش، البته گفتنی های بسیار دارد. گزارش هایی درباره به کارگیری دارایی های فرهنگی، بررسی اقتصاد چین، بررسی چند برند معروف جهان و ایران و دلایل توقف فعالیت هایشان، نگاهی به سیاست های اقتصادی دولت و توجه آن به طیف های مختلف، بررسی شرایط پسابرجام و شناسایی مسیرهای درست در آن، بررسی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و چند گزارش دیگر، نکات مهمی را در این حوزه، به مخاطب و البته در قالبی جذاب منتقل می کند.

همچنین «باشگاه کارآفرینان» از بخش های دیگر این ماهنامه است که در آن با چهار کارآفرینی موفق گفت وگو شده که بی شک آشنایی با تجربه ها و فراز و فرودهای کار این افراد، برای هر کسی در  هر جایگاهی، خواندنی است.

شماره نخست ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، در آذرماه 1394 منتشر شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-07 11:56

افزودن دیدگاه جدید