کد مطلب: 

182574

لزوم تجاری سازی موتورهای جستجوی ایرانی

نظر تلاش های چندین ساله متخصصان داخلی، هم‌اکنون دو موتور جستجوی بومی با نام‌های پارسی‌جو و یوز در حال فعالیت هستند که به اعتقاد کارشناسان وضعیت فنی مطلوبی دارند و با مراجعه هر چه بیشتر کاربران ایرانی به جایگاه واقعی خود خواهند رسید.
لزوم تجاری سازی موتورهای جستجوی ایرانی

به گزارش خبرنگار سیتنا، جویشگر تنها یک ابزار جستجو و ارائه داده نیست. جویشگر مجموعه ای از ابزارهاست که با ارائه خدمات متنوع و جذاب در قالب یک وبگاه منجر به جذب بیشتر کاربران و تاثیر در زندگی آنان شده و از طریق تعامل با کاربران، ضمن کسب درآمد، می‌تواند موجب تغییر سبک زندگی کاربران شود.

ارائه خدمات جویش نیاز به مراحلی همچون جمع‌آوری اطلاعات، ذخیره سازی، جستجو و…دارد. اقلامی که موضوع جویش بر روی آنها قابل انجام است، بسیار متنوع است. این اقلام می­ تواند متنی، تصویری، ویدئو یا پویانما، صوت، و نقشه باشد.

فضای کاربری که موضوع جویش می‌تواند در آن تحقق یابد شامل اینترنت، اینترانت، آزمایشگاه، شبکه‌اجتماعی، تالار گفتمان، شبکه توزیع محتوا و یا OTT باشد. یکی از مهمترین و اصلی‌ترین فضای کاربری برای طرح جویشگر، اینترنت است.

معمولاً کاربران با انگیزه‌های گوناگونی سراغ یک خدمت جویش می‌روند که از جمله آنها می‌توان به گزارش‌‏دهی، برنامه‌‏ریزی/ تصمیم‏‌سازی، خرید و فروش، نیوشایی معنوی و…اشاره کرد.

ارائه خدمت جویش موفق الزامات مختلفی را در حوزه‌های‌ فناوری، سیاست‌گذاری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌طلبد. برای ارائه خدمت جویش با کیفیت خصوصاٌ در حوزه زبان فارسی توانمندی‌های فناورانه متعددی همچون بازیابی، استخراج اطلاعات/ دانش، پرسش و پاسخ، تولید محتوا، و ترجمه مورد نیاز است. به عنوان مثال با بکارگیری فناوری ترجمه می‌توان این توانمندی را ایجاد نمود تا محتوای جذاب غیرفارسی را به زبان فارسی ترجمه نمود و در اختیار کاربران فارسی زبان قرار داد.

نظر تلاش های چندین ساله متخصصان داخلی، هم‌اکنون دو موتور جستجوی بومی با نام‌های پارسی‌جو و یوز در حال فعالیت هستند که از نظر فنی وضعیت نسبتا خوبی دارند، اما همچنان نتوانسته‌اند در میان عموم کاربران ایرانی پذیرفته شوند.

جستجوگر ایرانی پارسی‌جو توسط جمعی از متخصصان دانشگاهی کشور و بر اساس دانش بومی در سال ۱۳۸۸ و در قالب شرکتی دانش‌بنیان و خصوصی شروع‌ به‌کار کرد. نسخه اول این جستجوگر در ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ با پوشش یک میلیون صفحه روی وب قرار گرفت و هم‌اکنون نیز نسخه پنجم آن در حال فعالیت است.

جستجوگر ملی پارسی‌جو با ایندکس بیش از یک میلیارد صفحه، روزانه پذیرای ۵۵۰ هزار بازدید کننده است که ۷۵ درصد از این حجم بازدید‌کننده از شبکه ملی اینترنت (اینترانت) و مابقی از طریق اینترنت به این موتور هدایت می‌شوند.

در راه اندازی موتور جستجوی بومی یوز، نیز ۹ جویشگر خارجی مورد مطالعه قرار گرفته است و این پروژه در گام نخست یک‌میلیارد صفحه فارسی را پوشش می دهد، در همین حال افزایش پوشش زبان های فارسی، عربی و انگلیسی به ۶ میلیارد صفحه و بدست آوردن ۲۰ درصد جستجوی تحت وب در کشور از جمله اهداف این پروژه در گام دوم خواهد بود.

افزایش پوشش صفحات فارسی، عربی و انگلیسی به ۲۴ میلیارد صفحه و به دست آوردن ۳۰ درصد جستجوی کشور و توسعه تدریجی سرویس های ارزش افزوده، گام سوم این پروژه است.

موتور جستجوی داخلی و رقابت آن با گوگل نه تنها از نظر تجاری سودآوری دارد، بلکه می تواند اشتغالزایی مطلوبی هم به همراه داشته باشد و در ادامه  آغازگر پروژه‌های بزرگ دیگر باشد.

این موضوع مستلزم آن است که هر چه سریع‌تر جویشگرهای ملی تجاری شده و از طریق تبلیغات و رسانه‌ها به مردم معرفی شوند و با جلب رضایت کاربران به جایگاه مطلوب برسند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-07 02:29

افزودن دیدگاه جدید