کد مطلب: 

182426

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در چند کشور اجرا می‌شود؟

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم اجرایی کردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: حدود ١٠٠ کشور قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را تصویب کردند و در بیش از ۶٠ کشور نیز در حال اجرایی شدن است.
قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در چند کشور اجرا می‌شود؟

به گزارش سیتنا، دکتر حسین انتظامی در مقام دبیر کمیسیون اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در نشست تخصصی «قانون، شفافیت و دولت باز» از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پایلوت اجرای این قانون نام برد.معاون مطبوعاتی تصریح کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سه آیین نامه اجرایی دارد؛ ابتدا اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به تعبیری انقلاب در قوانین است. ما قوانین زیادی در کشور داریم اما در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وظایف حاکمیت و دولت نسبت به شهروندان به صراحت بیان شده است.

او سپس اظهار کرد: در حال حاضر آن‌هایی که تقاضای انتشار نشریه داشته باشند وضعیت بررسی درخواست آن‌ها بر روی سایت معاونت امور مطبوعاتی قرار می‌گیرد و می‌توانند نسبت به این مساله اطلاع و آگاهی داشته باشند. انتظامی گفت: همچنین در بسته حمایتی رسانه‌هایی که قرار باشد درباره‌ مباحث قرآن، شعائر دینی و اقتصاد مقاومتی منتشر شوند درخواست آن‌ها از مسیر دیگری دنبال می‌شود تا در کارشان تسریع شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تاکید کرد: اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید از مدارس آغاز شود و ما باید به دانش آموزانمان آموزش دهیم که آنها حقوقی دارند و باید یاد بگیرند که چگونه از حقوق خود دفاع کنند..

به گفته وی  و بر اساس متن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات چنانچه دستگاهی در خصوص نحوه عمل به این قانون، پرسشی دارد، کمیسیون اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موظف است که به آن پاسخ دهد.

انتظامی همچنین موسسات مشمول قانون یاد شده را تمامی دستگاههای دولتی، دستگاههای وابسته و همچنین موسسات خصوصی که به ارائه خدمات عمومی می پردازند عنوان کرد و در ادامه ضمن اشاره به نوپا بودن چنین قوانینی در ایران گفت: این قانون هم حتما ایراداتی دارد که البته ما در حین اجرا با آنها بیشتر روبرو می شویم و طبیعتا می بایست در مقاطع مختلف آتی برطرف شوند.

انتظامی تاکید کرد: دولت به اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باور دارد اما با توجه به دستگاه دیوان سالار موجود در کشور، اجرای آن با موانع و مشکلاتی روبرو خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-29 15:49

افزودن دیدگاه جدید