کد مطلب: 

182382

وقتی صداوسیما، تلگرام و ایستاگرام را به رسمیت می شناسد

اینکه فضای مجازی پر رفت و آمدترین و پر کاربردترین رسانه دردسترس مردم است نشان از این دارد که کاربر به این وسیله و فضای ارتباط جمعی اعتماد دارد و خوب می‌داند بهتر از هر وسیله دیگری می‌تواند از این راه به هدفش برسد. فضای مجازی این روزها در عرصه‌های مختلف می‌تواند موثر و غنی ظاهر شود. از ظواهر و شواهد امر پیداست که نمی‌توان معایت این نوع خاص از تکنولوژی‌ را بر محاسن و میزگردهای مثبت آن ترجیح داد پس باید به فکر استفاده درست و بجا از این تکنولوژی نوپا (حداقل در کشور خودمان) باشیم.
وقتی صداوسیما، تلگرام و ایستاگرام را به رسمیت می شناسد

به گزارش سیتنا، بانی فیلم نوشت: پیشرفت تکنولوژی و ارتقا وسعت فراگیری وسایل ارتباطی قطع به یقین، نیازی را از انسان امروز بر آورده می‌کند که تا این حد در مسیر رو به جلو کاربرش را همراه می‌بیند. شک نکنید اگر تکنولوژی نتواند نیاز مخاطب را بر آورده کند بسیار سریع از دور خارج می‌شود و نمی‌تواند جایگاهی تا این حد محکم برای خودش تصور شود.
اینکه فضای مجازی پر رفت و آمدترین و پر کاربردترین رسانه دردسترس مردم است نشان از این دارد که کاربر به این وسیله و فضای ارتباط جمعی اعتماد دارد و خوب می‌داند بهتر از هر وسیله دیگری می‌تواند از این راه به هدفش برسد. فضای مجازی این روزها در عرصه‌های مختلف می‌تواند موثر و غنی ظاهر شود. از ظواهر و شواهد امر پیداست که نمی‌توان معایت این نوع خاص از تکنولوژی‌ را بر محاسن و میزگردهای مثبت آن ترجیح داد پس باید به فکر استفاده درست و بجا از این تکنولوژی نوپا (حداقل در کشور خودمان) باشیم.

تلویزیون و فضای مجازی
حتماً فاصله گرفتن (رسانه ملی از پر سرعت‌ترین وسیله ارتباط جمعی نمی‌تواند کار درستی باشد. این روزها می‌توان گفت رسانه ملی آخرین منبع و مرکز اعلام و ارسال اخبار است چرا که فضای مجازی و در راس آن تلگرام، واتس آپ و... اجازه بیات شدن خبر را نمی‌دهد و اخبار به سرعت رخ دادن اتفاق در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در این شرایط تمهید پسندیده معاونت سیما تشکیل شبکه مجازی (کانال رسمی معاونت سیما) در تلگرام بود که بتواند از طریق آن اخبار سیما را در اختیار مخاطب قرار دهد. معاونت سیما به عنوان مرجع تلویزیونی مسیر را باز کرد تا شبکه‌های دیگر نیز با تخصیص کانال‌های رسمی خبری نسبت به انتقال اخبار و برنامه‌های مرتبط با کنداکتور روزانه اقدام کنند.
اینکه کم کم رسانه ملی به عنوان یکی از پر ممیزی‌ترین سازمان‌های کشور به لحاظ نوع ماموریت و کارکرد به سمت فضای مجازی سیر داشته گواه بر این مدعاست که می‌توان در امر اطلاع رسانی و البته انتقال پیام و مفاهیم مرتبط، به این نوع خاص از شیوه اطلاع رسانی سریع و شبکه ارتباطی رجوع کرد و از مزایای سرعت، دسترسی در لحظه و البته اعتماد فعلی نهایت سود را برد و تنها به معایب آن در شیوه‌های مختلف نپرداخت.
قطعاً در روزگاری که بیننده تلویزیون نمی‌تواند مخاطب تمام برنامه‌های سیما باشد و به دلیل نداشتن فرصت کافی در دنبال کردن برنامه‌های تلویزیونی حتی از طریق زیرنویس یا دیگر شیوه‌های اطلاع رسانی شرایط اطلاع از زمان شروع و پایان برنامه‌ها به لحاظ زمان دقیق برایشان میسر نیست فضای مجازی می‌تواند به صورت لحظه به لحظه این اطلاع رسانی را صورت دهد و بی شک از این طریق مخاطب دو چندانی را به رسانه ملی سوق دهد. اطلاع رسانی از طریق شبکه‌های مجازی با توجه به سرعت و نحوه عملکرد این شبکه‌ها  می‌تواند به نوعی یادآوری در طول روز تبدیل شود که کاربر فضای مجازی هر لحظه متوجه زمان پخش برنامه‌ها شود، اتفاقی که جایش در امر اطلاع رسانی برای برنامه‌های خالی بود.

فضای مجازی و فرصت نقد و تحلیل
فضای مجازی و گروه‌های تشکیل شده در این فضا فرصتی است که هر برنامه تلویزیونی می‌تواند با تشکیل و دعوت از کارشناسان و اهالی فن به یک جلسه و میزگرد مجازی دست پیدا کند. قطعاً امروز هماهنگی و دور هم نشستن افراد مختلف در حوزه سینما و تلویزیون کار آسانی نخواهد بود اما فضای مجازی می‌تواند این فرصت را ایجاد کند که با کمترین هزینه به لحاظ جا به جایی و زمان برای هر اثر تلویزیونی یا سینمایی میزگردی با حضور کارشناسان تشکیل و از زوایای مختلف افراد مختلفی اعلام نظر کنند. اگر دقت کرده باشید بسیاری از صاحبان آثار و مسوولین اطلاع رسانی در حوزه‌های مختلف از این فرصت نهایت سود را برده‌اند پس می‌توان به این مقوله مهم نگاهی جدی‌تر داشت و این اطلاع رسانی حتی از طریق رسانه‌ای صورت گیرد که کانال رسمی فلان برنامه تلویزیونی به عنوان منبع رسمی پروژه شرایط را در خصوص یک نشست مجازی مهیا می‌کند.

و اما گاهی فضای مجازی را نمی‌شناسیم؟!
از شرایط مساعد و مناسب فضای مجازی در امر اطلاع رسانی گفتیم و به گوشه‌هایی از مزایای این رسانه در انتقال اخبار و پیام اشاره کردیم اما نکته‌ای دیگر هم اینجا وجود دارد. فضای مجازی به دو دلیل می‌تواند فرصتی باشد برای تبدیل شدن به تهدید، با این تعریف که فضای مجازی در اختیار همگان هست و عملاً کنترل آن خیلی امر منطقی‌ای به نظر نمی‌رسد و مراقبت از نحوه ورود و اطلاع رسانی در آن امری مهم و ضروری است. اینکه فضای مجازی و بخصوص صفحات اجتماعی از هزینه بسیار پایینی برخوردارند و عملاً کاربر مبلغ گزافی را برای حضور و استفاده از  آن پرداخت نمی‌کند فرصتی است که می‌توان به آن نگاهی نگران کننده داشت. نگران کننده از آن منظر که در حجم وسیع حضور ممکن است خیلی‌ها به اشتباه بیفتند و این اشتباه عملاً قابل بخشش نیست چون کنترل حجم وسیع انعکاس اخبار، عکس‌ها و... امری غیرقابل انجام است.
اینکه این روزها همه هنرمندان از بازیگران و کارگردانان با سابقه سینما و تلویزیون گرفته تا چهره‌های تازه وارد دارای صفحات شخصی هستند و با انتشار عکس‌ها و مطالب خود با مخاطبان و علاقه‌مندان ارتباط برقرار می‌کنند یک سو، اینکه آیا از شیوه‌های درست این نوع از اطلاع رسانی مطلع هستند یا اینکه نه تنها به انتشار و انعکاس خودشان می‌اندیشند یک بحث دیگر است. به هر حال یک آرتیست حرفه‌ای دارد که می‌تواند در آن حیطه تخصصی داشته باشد اما بحث اطلاع رسانی و چگونگی ورود هنرمند به دنیای مجازی که در برخی اوقات به هیچ وجه نمی‌توان نام مجازی روی آن گذاشت باید با قاعده و قانونی منطقی صورت گیرد. بسیاری از بازیگران، مجریان و فعالان رسانه ملی و حتی سینما نحوه و شیوه درستی را در استفاده و برقراری ارتباط با مخاطبانشان در فضای مجازی انتخاب نکرده‌اند. اگر چه بسیاری با تمهیداتی منطقی مناسب و با رعایت چهارچوب‌های یک هنرمند پای به این عرصه گذشته‌اند و عملاً در این راستا مطلع قدم بر می‌دارند با این حال هنرمندانی که بدون رعایت هیچ گونه چهارچوبی قدم به عرصه فضای مجازی و تشکیل صفحات شخصی متنوع و با مدیریت گاهی نادرست گذاشته‌اند از چند سو لطمه خواهند دید: 1- اولاً بسیاری از صفحات مجازی با مدیریت افراد دیگری راه اندازی می‌شود که مدیریت دورا دور هنرمند را می‌طلبد. در این شرایط امکان هر گونه اشتباه وجود دارد. 2- دوماً عدم کنترل لازم ممکن است فرصتی باشد برای ایجاد تهدید 3- اما نکته حرفه‌ای و بسیار مهم اینجا بر می‌گردد به کم شدن و فاصله‌ بین هنرمند و آرتیست در این محیط به هر حال نمی‌توان کتمان کرد یکی از دلایل محبوبیت هنرمند حضورش در جامعه است و دور از دسترس بودن و فاصله از جامعه و فضای مجازی حتماً از محبوبیت او خواهد کاست.
اینکه هنرمند عکس‌های خود را در شرایط مختلف از فضای پشت صحنه فیلم گرفته تا لحظات خانوادگی، حضور در محافل مختلف اعم از سینما، تلویزیون، مراکز خیریه و... منتشر می‌کند عملاً باعث می‌شود لحظه به لحظه دردسترس مخاطبش قرار ‌گیرد و این نمی‌تواند خیلی مفید باشد.

و کلام آخر
عوامل و عناصر سینما و تلویزیون می‌توانند از ظرفیت‌های فضای مجازی در بحث اطلاع رسانی، تبلیغات و حتی نقد و تحلیل و بررسی سود ببرند به شرط آنکه خطرات و تهدیدهای آنرا به خوبی بشناسند و با رعایت چهارچوب به سمت آن حرکت کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-27 23:33

افزودن دیدگاه جدید