کد مطلب: 

182331

شبکه ملی اطلاعات چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

نصراله جهانگرد بتازگی از اتمام طراحی جامع شبکه ملی اطلاعات و آماده شدن گزارش دوم اجرای این پروژه برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی خبر داده است؛ لذا با اتمام طراحی این شبکه و تعریف کار برای بخش‌های مختلف، باید فعلن برای بهره برداری از شبکه ملی اطلاعات چند سال دیگر صبر کنیم.
شبکه ملی اطلاعات چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار سیتنا، جهانگرد که اوایل مهرماه سال جاری گفته بود که جزئیات فنی شبکه ملی اطلاعات به تدریج در حال تکمیل است و تقاضا کرده ایم که میزان پیشرفت کار را در شورای عالی فضای مجازی گزارش دهیم، هم اکنون می‌گوید: گزارش پیشرفت پروژه را یک بار در شورای عالی فضای مجازی ارائه کرده ایم و مجددا با نظارت مرکز ملی فضای مجازی، در حال تدوین گزارش مرحله دوم پیشرفت پروژه هستیم تا در جلسات آتی شورای عالی فضای مجازی ارائه شود.

گفتنی است؛ در اواخر سال 1384 بحث شبکه ملی اینترنت در کشور مطرح و مهمترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در اسفند سال 1384، بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد شبکه ملی طی 3 سال به بهره برداری برسد و طراحی های کلی شبکه نیز انجام شود. در سال 1385 قرار شد پروژه اینترنت ملی  درمرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود. در سال 1386 نیز همین موضوع تکرار شد و این بار برنامه های عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سالهای 86 تا 88 در هیات وزیران تصویب شد. با توجه به الزامات سند چشم انداز بیست ساله در سال 1389 موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی تر مطرح شد به طوری که کلیات موضوع در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه مطرح شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سکانداری محمود واعظی بر وزارت ارتباطات، تاکید بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در اولویت قرار گرفت و نصراله جهانگرد بر مسند سازمان فناوری اطلاعات نشست تا با تمرکز بر حوزه‌ی تخصصی این وزارت بتواند نهال شبکه ملی اطلاعات را به ثمر برساند، ولی اکنون که بیش از دو سال از شروع بکار تیم جدید وزارت ارتباطات می‌گذرد، ظاهرا تازه طراحی جامع این شبکه به اتمام رسیده و اجرای این شبکه نیز با فازبندی‌های مختلف روبرو است که به عقیده‌ی کارشناسان حداقل به پنج سال زمان نیاز دارد و نهایتا باید فعلن منتظر باشیم و گزارش عملکرد مدیران اجرایی شبکه‌ی ملی اطلاعات را دنبال کنیم.

امید است؛ دست اندرکاران و مدیران اجرایی مرتبط با حوزه‌ی شبکه ملی اطلاعات که طبیعتا منکر زحماتشان نیستیم، یک بار و به صورت شفاف فازبندی‌های مختلف و جداول زمانی اجرای شبکه‌ی ملی اطلاعات را برای مردم و رسانه‌ها تشریح کنند، تا مردم نیز با صبوری نظاره گر اجرای این طرح بزرگ ملی باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-25 01:16

دیدگاه‌ها

تصویر سعید
فقط دروغ مگه چقدر کار داره
ارسال شده توسط سعید در 17 آذر 94 - 14:01

افزودن دیدگاه جدید