کد مطلب: 

182286
دکتر سلیمانی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

چالش بزرگ شبکه های پیام رسان خارجی نامعلوم بودن منابع آن هاست

وزیراسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر ضرورت سرمایه گذاری 200 تا 300 میلیارد تومانی شرکت های خصوصی فعال در حوزه شبکه های اجتماعی و شبکه های پیا م رسان داخلی تاکید کرده و گفت که تا زمانی که سرمایه گذاری مناسبی برای تبلیغات شبکه های داخلی صورت نگیرد نمی‌توان انتظار داشت مردم به سمت این شبکه ها گرایش یابند.
چالش بزرگ شبکه های پیام رسان خارجی نامعلوم بودن منابع آن هاست

به گزارش سیتنا، دکتر محمد سلیمانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با بیان اینکه شبکه های پیام رسان دارای مزایای زیادی هستند و باعث تبادل اطلاعات در همه حوزه ها و از سویی منجر به  سرعت و تسهیل در دسترسی به اطلاعات می‌شوند، افزود: این شبکه ها در کنار مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند. یکی از ایرادات مهم این شبکه ها ناشناخته بودن منابع آن هاست، چون عمده منابع این شبکه ها ناشناخته است بنابراین زمانی که خبر یا اطلاعاتی از منبع غیرموثق دریافت شود بر روی صحت آن خیلی نمی توان تکیه کرد  و بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع ناشناخته تصمیم گیری کرد چون این کاری غیرمنطقی محسوب می شود.

وی افزود: به عنوان مثال در پایان هر مقاله ای عنوان منبع ذکر می‌شود که خواننده از منبع تهیه محتوا اطلاع داشته باشد و بتواند به آن اعتماد کند، بنابراین یکی از ایراداتی که بر شبکه های اجتماعی و از جمله شبکه های پیام رسان وارد است نامعلوم بودن منابع آن هاست که همین موضوع بعضا موجب انحراف در تصمیم گیری ها می‌شود؛ چون افرادی به صورت عامدانه وارد این شبکه ها شده  و مطالب و محتواهایی که مطابق با سلیقه یا اعتقاد آن ها است را ترویج می کنند، بدون اینکه از صحت و سقم آن اطمینان داتشه باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مزیت های این شبکه ها، بحث دسترسی سهل و آسان را از مهم ترین نکات مثبت آن ها دانست و سهولت دسترسی به افراد مختلف، دوستان و آشنایان را از دیگر موارد قابل توجه برشمرد.

سلیمانی در عین حال تاکید کرد: البته اگر مطالب این شبکه ها باری به هر جهت باشد طبیعی است که انحرافاتی را موجب می‌شود و این در حالی است که اگر شبکه های داخلی در این حوزه فعال تر شوند و تبلیغات مناسبی برای شناسایی آن ها صورت گیرد مردم به این شبکه ها مراجعه می کنند که  منابع آن ها نیز مشخص است.

وی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری مناسب توسط فعالان و متولیان فضای مجازی، تصریح کرد:‌ متاسفانه شبکه های پیام رسان داخلی برای تبلیغات خود هزینه ای نمی‌کنند و این در حالی است که جلب اعتماد مردم و شناخت مردم از این شبکه ها منجر به افزایش تعداد مخاطبان آن ها شده و همین موضوع به مرور زمان منجر به درآمدزایی بسیار بالایی می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شناخت این شبکه ها توسط مردم به مدت زمان زیادی نیاز دارد، اظهار کرد: ‌طبیعی است شرکت ها در ابتدا باید از جیب هزینه کنند و بعد از سرمایه گذاری و افزایش تعداد مخاطبان و سرویس دهی بهتر و به دنبال شناخت نیاز مشتریان، کم کم وارد مرحله درآمدزایی می‌شوند و آینده بسیار خوبی برای این فعالان را می توان پیش بینی کرد.

سلیمانی که در کابینه اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، به نقش مهم وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نهاد دولتی و متولی در این بخش اشاره کرد و گفت: این  وزارتخانه باید سازوکاری را در نظر بگیرد تا هر کسی با سرمایه ناچیز و نیروی  انسانی غیرمتخصص وارد این حوزه نشود و صرفا با گذاشتن مزایده به هر کسی مجوز فعالیت ندهد بلکه باید با بررسی شرایط شرکت ها و میزان سرمایه و تبحر نیروی  انسانی آن ها اقدام به ارائه مجوز کند تا با اتفاقی  که در شرکت های PAP شاهد بودیم مواجه نشویم.

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر شاهدیم  شرکت های PAP آن طور که باید و شاید نتوانستند سرویس دهی خوبی داشته باشند که همین موضوع باعث شد اعتماد مردم را از دست بدهند.

این استاد دانشگاه  در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع فیلترینگ در این شبکه ها، توضیح داد: اگر فیلتر صورت نگیرد نمی‌توان زندگی کرد، در همه حوزه‌ها شاهد فیلتر کردن هستیم، ولی راهکار آن این است که دولت به خصوص شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات که بودجه و امکانات کافی را نیز در اختیار دارد در این بخش هزینه کند.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات در سال جاری بودجه 5 هزار و 700 میلیارد تومانی دارد که بعد از بخش های نفت و گاز، درآمد وزارت ارتباطات رتبه سوم را به خود اختصاص داده که می تواند در این حوزه انقلابی را ایجاد کند و این در حالی است که هزینه کرد مناسب این بودجه نیز نیاز به تخصص و مدیریتی مناسب دارد.

سلیمانی در عین حال بیان کرد: بیش از 200 هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور داریم که بیش از نیاز ما است و نباید هزینه های اضافی و به درد نخور در برخی حوزه ها انجام شود و موضوع مهم این است که باید سازوکاری فراهم کنیم که مردم سرویسی با کیفیت خوب دریافت کنند.

وی تاکید کرد: مبلغ 5 هزار و 700 میلیارد تومان اگر به درستی هزینه شود می تواند ظرف دو سال، کلیه مشکلات ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کشور حل کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-23 00:05

دیدگاه‌ها

تصویر محمد کریم اخویزادگان
حیلی از هزینه های بیهوده مه به قول خود جناب سلیمانی در مخابرات شده در دوره وزارت ایشان بود و در دوره وزارت در بست در اخنیار صا ایرانی ها بوده اند هر معامله یا طرحی که مجری ان صا ایران بود میشد اولویت دار و با ترک تشریفات انجام میشد حالا ایشان شده منتقد PAP ها هم در دوره وزارت ایشان انتخاب شدند اپراتور دوم هم در دوره ایشان با دخالت صا ایران به MTN داده شد که بسیار قرارداد ننگینی بوده است. مخابرات هم در دوره ایشان واگذار شد و به این شکل بد درامد در دوره ایشان تجهیزات ناکارامد تلبس راه اندازی شد و ایشان برای پوشش نارسائی ممنوعیت بیش از 64 کیلوبیت را مطرح کرد تا ناکارامدی تجهیزات حارج از زده خریداری شده محفی بماند. چون پیمانکار صا ایران بود معاونان ایشان از صا ایران بودند و ایشان هم در حوشبینانه ترین حالت مدیری مطیع صا ایران بود. مطرح کردن گوشی ساخت داخل و بالابردن تعرفه گمرکی و کمک به تجار رانت خواری که انبار ها را پر کرده بودند گوشی در دوره ایشان بود بازهم لغو این قانون و ازاد کردن واردات گوشی برای همان باند در دوره ایشان بود . ... دفتر ایشان سرکرده باند قاچاق گوشی بود و.............. جناب دکتر حالا شده منتقد عجبا هم میگویند بگیریید بگیرید
ارسال شده توسط محمد کریم اخویزادگان در 02 آذر 94 - 22:34

افزودن دیدگاه جدید