کد مطلب: 

182237

باز تعریف نقش و روش‌های انتقال تکنولوژی‌های ICT به داخل کشور

"توسعه تکنولوژی پیشرفته اطلاعات و ارتباطات تاثیر بسیار مهمی بر شیوه های انتقال تکنولوژی در داخل کشور دارد و تا این تکنولوژی در کشور گسترش پیدا نکند توسعه کلان بخش صنعت به خوبی میسر نخواهد شد".
باز تعریف نقش و روش‌های انتقال تکنولوژی‌های ICT به داخل کشور

به گزارش سیتنا، مهندس جمشید قضاتی، مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یادداشت ارسالی برای سیتنا، آورده است: با ورود کشور به شرایط پس از تحریم و نگاهی به تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که این کشورها در مسیر توسعه صنعتی خود، با نگرش اولویت به توسعه در زیرساخت های فناوری و ارتباطی اقدام کرده اند.

کشورهایی مثل کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ، چین و مالزی با استفاده از ابزار فناوری های مخابراتی و ارتباطی در دهه 1980 گام های جدی توسعه صنعتی و همه جانبه خود را برداشتند. در این مسیر عمدتا از دو روش  انتقال و واردات کالا و تجهیزات تکنولوژی محور به داخل و یا از سرمایه گذاری خارجی به طور مستقیم استفاده کرده اند.در این رهگذر کره جنوبی با تکیه به روش اول و چین با روش دوم مسیر توسعه خود را پیش گرفته و هر دو موفق به دستیابی  به توسعه مد نظر خود شدند.

اینکه الگوی کدام کشور مبنای توسعه کلی کشور و بالاخص توسعه حوزه فاوا در کشور باشد محل بحث کارشناسان است. چنانچه از اسناد بالادستی و سیاست های جاری کشور خصوصا در بخش دیدگاه متولیان اجرایی در کشور استفاده شود مشخص می شود که توسعه مد نظر از طریق سرمایه گذاری خارجی با تکیه بر انتقال تکنولوژی، مهارت های فنی و مدیریتی صورت می گیرد.

در همین راستا، شایان ذکر است که رئیس محترم سازمان سرمایه گذاری های خارجی در کشور، اخیر در کنفرانس مرتبط با سرمایه گذاری به استفاده و اولویت بکارگیری این روش تاکید کردند.

البته در این روش علاوه بر مزایایی که به همراه دارد، دغدغه هایی نیز مدنظر است؛ که از جمله آن تلاش برای نفوذ و استیلای شرکتهای خارجی در بازار کشور مورد دغدغه است که این دغدغه در حوزه های فناوری های ارتباطی از اهمیت دو چندان برخوردار است.

البته روشهای دیگر انتقال تکنولوژی از جمله توسعه از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای خارجی، قراردادهای تولید و ارائه خدمات فناوری تحت لیسانس شرکتهای خارجی و همچنین انتقال تکنولوژی با روش بیع متقابل و یا اجرای پروژ های کلیدی در دست با شرکای خارجی و یا انتقال تکنولوژی به روش مهندسی معکوس هر کدام می تواند در مسیر ارتقا دانش فنی کشور موثر باشد و باید بنگاه ها با ارزیابی منافع و تهدیدات هر روش به اجرای طرح های کلان خود بپردازند.

همانگونه که در پیش گفته شد؛ توسعه تکنولوژی پیشرفته اطلاعات و ارتباطات  تاثیر بسیار مهمی بر شیوه های انتقال تکنولوژی در داخل کشور دارد و تا این تکنولوژی در کشور گسترش پیدا نکند توسعه کلان بخش صنعت به خوبی میسر نخواهد شد.

توسعه تکنولوژی های ارتباطی به این معنی است که ارتباطات رسمی و غیر رسمی سازمان های مختلف و کارکنان علمی و فنی و مدیریتی آن ها را گسترش داده و بازار استفاده از شیوه های غیر مستقیم انتقال تکنولوژی را بیش از پیش گرم کرده است.

علاوه بر این صنایع در کوران رقابت با یکدیگر پی برده اند که دیگر نباید منتظر در خانه و محل کار باشند و دیگران را به انتقال پرهزینه تکنولوژی های مورد نیاز خود فرا بخوانند و از طریق  ابزارهای تکنولوژی های ارتباطی بخشی از بار توسعه تکنولوژی بنگاه خود را بر عهده گیرند".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-21 17:12

افزودن دیدگاه جدید