کد مطلب: 

182147
دکتر ستاری در مراسم رونمایی از ربات سورنا 3:

تحقق اقتدارآفرینی فناورانه کشور در گروی توجه به سرمایه عظیم انسانی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در مراسم رونمایی از نسل سوم ربات ملی سورنا، گفت: تحقق پروژه‌های اقتدارآفرین و فناورانه، صرفا با توجه و اهمیت‌ بخشیدن به جایگاه عظیم نیروی انسانی جوان محقق می شود.
تحقق اقتدارآفرینی فناورانه کشور در گروی توجه به سرمایه عظیم انسانی است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین رونمایی نسل 3 از ربات ملی سورنا، با بیان این که طی دوره کنونی فعالیت معاونت علمی وفناوری، فرهنگسازی و ترویج ارزش گذاری به سرمایه انسانی جوان اهتمام نموده است، عنوان کرد: تلاش کردیم که این فرهنگ را در جامعه ترویج دهیم و کاری کنیم که جامعه نیروی انسانی جوان و متخصص را به مثابه یک سرمایه ارزشمند در نظر بگیرد. زیرا آن‌چه که موجب اقتدار و مطرح شدن کشورمان در عرصه جهانی می شود،اقتدار برآمده از سرمایه انسانی است.

ستاری با اشاره به جایگاه جهانی پنجم کشورمان در تربیت نیروی انسانی متخصص فنی و مهندسی، بار دیگر به ظرفیت بیش از سی میلیونی جمعیت جوان کشورمان اشاره کرد و گفت: پروژه های کاربردی و فناورانه که با راهبرد و هدفی معین تعریف می شوند، در صورتی که بر اساس ساز و کار صحیح و بر مبنای دانش و توانمندی نیروی انسانی جوان کشورمان تعریف شوند، مانند همین ربات سورنا، می توانند مجموعه ای از فناوری ها باشند که هر کدام موجب تحولی عظیم در جامعه می شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن اعلام حمایت این بنیاد از اساتید، نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاهی، بر ضرورت حمایت از این افراد تاکید کرد و گفت: یکی از موارد ضروری برای اصلاح، توجه بر سرمایه گذاری صحیح بر روی اساتید، متخصصان، گروه ها و مراکز تخصصی است.  متاسفانه به طور ویژه از آنان حمایت نمی کنیم. مراکز نخبه پرور ضمن آنکه باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند، لازم است تلاش بیشتری در راستای حمایت از سرمایه های ارزشمند متخصص کشور داشته باشد.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، متخصصان هم‌وطن ساکن خارج از کشور را دیگر سرمایه ارزشمند بالقوه کشورمان خواند و با اشاره به ساز و کارهای فراهم شده در معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای حمایت از این افراد گفت: نیاز است با حمایت از اساتید برجسته، به توسعه و حفظ سرمایه انسانی و نگه داشت آن در ایران بپردازیم.

رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، ضمن تاکید بر آغاز اصلاح فرهنگ پیشین دانشگاه‌ها، از آموزش محوری صرف به سمت ایجاد فضای کارآفرینی، گفت: این نگرش که صرفا وظیفه دانشگاه تدریس نیست، به دولت متکی نیست و باید بخش قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش فناوری و قراردادهای ارتباط با صنعت تامین کند، باید در سطح جامعه، فرهنگسازی و  ترویج و تثبیت شود. دولت نیز باید در شکل گیری این فرهنگ کمک کند. همچنین در این مراسم دکتر ستاری خبر آغاز حمایت معاونت علمی از پروژه سورنای نسل4 را به شرکت کنندگان در مراسم داد.

سورنای 3، هم‌پای فناوری روز جهانی

در ادامه این مراسم، عقیل یوسفی‌کما، مدیر طرح ملی ربات انسان نما با بیان این‌که نسل سوم ربات سورنا دارای قابلیت‌های خاص و منحصر به‌فرد این طیف از ربات‌های انسان‌نما است افزود: پروژه ربات انسان‌نمای ملی سورنای 3 که از سوی مرکز سیستم‌ها و فناوری پیشرفته دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران به عنوان مجری طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان کارفرما انجام شد، از سال 90 آغاز شده و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسیده است.

عقیلی کما با بیان این‌که ربات سورنای 3 با قدی برابر 190 سانتی‌متر و وزنی در حدود 98 کیلوگرم در زمره رباط‌های انسان‌نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد گفت: این ربات در مقایسه با سورنای 2 پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است و ضمن دارا بودن قابلیت حرکت بر روی سطوح ناصاف، سطوح شیب‌دار، بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها و دور زدن با شعاع دلخواه و دور زدن درجا، قادر است از هر دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت سخن گفتن به صورت محدود را دارد.

وی ضمن تاکید بر حمایت از گروه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی فعال در حوزه‌ فناوری‌های نوین، ابراز امیدواری کرد طراحی مفهومی نسل چهارم سورنا آغاز شده و هم‌پای نسل‌های قبلی به بهره برداری برسد.

در ادامه این مراسم با حضور ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری، نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران، یوسف عقیلی کما مجری پروژه سورنا 3 از دست اندرکاران و نقش آفرینان به ثمر رسیدن پروژه سورنا3 قدردانی شد.

انتهای پیام

مونا ارشادی فر

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-16 14:58

افزودن دیدگاه جدید