کد مطلب: 

182114

فیلترینگ تلگرام هیچ دردی را دوا نمی کند!

مدتی است که در رسانه های داخلی به صورت گسترده به اخبار ضد و نقیض در مورد فیلترینگ نرم افزار تلگرام پرداخته می شود و برخی از تلاش برای فیلترینگ آن می گویند و برخی دیگر از تلاش برای حفظ آن ، اما در این بین چرا فیلترینگ تلگرام محل مجادله نهادهای مسئول فضای مجازی کشور است؟
فیلترینگ تلگرام هیچ دردی را دوا نمی کند!

به گزارش سیتنا، "نوید کمالی" محقق و پژوهشگر حوزه رسانه و فناوری اطلاعات در یادداشت ارسالی برای سیتنا، افزوده است: پر واضح است که در سالهای اخیر شیوع فناوری های نوین ارتباطی در جامعه ایران  تاثیرات شگرفی را از خود برجای گذاشته است و هر کس به نوعی تاثیرات آن را بر خود یا خانواده اش مشاهده نموده است!
البته نباید انکار کرد که این تاثیرات در برخی اوقات منفی بوده اند، لذا نمی توان بر سوء استفاده برخی جریانات از این فضا و بستر بر علیه اسلام و ملت ایران چشم پوشید، اما آیا بدلیل وجود این تهدیدات و آثار منفی آن می توان از فناوری های نوین ارتباطی چشم پوشی کرد و جامعه را از مواهب آن محروم ساخت؟
طبعا امروزه بر کسی پوشیده نیست که اینترنت و فضای مجازی اقیانوسی از اطلاعات را در مقابل جامعه قرار می دهد و هر کس به طبع نیاز خود می تواند در آن به جستجو بپردازد و نیاز خود را برطرف نماید اما در این بین دولتها به دلایل مختلف علاوه بر کنترل سطوح دسترسی کاربران مانع از دسترسی به برخی داده ها و اطلاعات می شود که در قوانین هر کشور این محدودیتها متفاوت از دیگری است اما غالبا محتواهای نامناسب اخلاقی، دینی و سیاسی در تمام کشورها شامل این نوع محدودیتها می شوند.
مطمئنا در کشور ما ایجاد محدودیت در دسترسی به محتواهای نامناسب ضد اخلاقی و دینی از دید غالب کاربران فضای مجازی امری پسندیده است اما آیا می توان به دلیل وجود برخی از ابعاد منفی اینترنت و فضای مجازی جامعه را از مواهب متنوع آن محروم کرد؟ خصوصا در عصری که به زودی اینترنت از آسمان و بدون محدودیت برای همگان در دسترس خواهد بود!
این روزها خوب یا بد تلگرام به نماد تقابل بین دو نوع تفکر در فضای مجازی کشور بدل شده است و یک گروه به دلایل فراوان ، خواهان ختم ماجرای تلگرام با فیلترینگ است همانگونه که قبلا نمونه آن را در فیلترینگ وایبر و وی چت شاهد بوده ایم و یک گروه هم خواهان حفظ این نرم افزار و تلاش برای همسو سازی آن با قوانین کشور است . . .
هر چند سیاست روز و نزدیکی انتخابات در این مجادله بی تاثیر نیست اما در حقیقت اگر تلاش برای حفظ این نرم افزار را در صورت قبول شرایط کشور کاری پسندیده و مطلوب جوانان کشور بدانیم آیا داستان به همین جا ختم خواهد شد؟ مطمئنا خیر! زیرا سرعت رشد تکنولوژی های شخصی سازی شده به حدی بالاست که در آینده ای نزدیک دیگر به دلیل شمار بالای آنها قادر به اعمال فیلترینگ کارآمد بر تک تک آنها نخواهیم بود ! آنگاه چه باید کرد؟
باید اذعان داشت که آسیب های اینترنت و فضای مجازی همیشه بر جای خود باقی خواهند بود اما باید پذیرفت که دیگر بر خلاف گذشته نقاط دسترسی به آنها برای همیشه در کنترل دولتها نخواهند بود پس طبعا این آموزش و آگاه سازی مردم خواهد بود که آنها را قادر خواهد ساخت در مقابل تهدیدات فرهنگی ، سیاسی و اخلاقی از خود و جامعه محافظت نمایند، در حقیقت آموزش عمومی سواد رسانه ای به عنوان یک اقدام فرهنگی می تواند توانمندی مردم در مواجهه با پیام های منفی رسانه های وابسته به بدخواهان و سودجویان را کاهش دهد.
از این رو می توان صادقانه گفت که فیلتر کردن تلگرام دردی را دوا نخواهد کرد و صرفا موجب مهاجرت قریب به 20 میلیون کاربر ایرانی به یک بستر نرم افزاری دیگر خواهد شد و این چرخه تا سالها ادامه خواهد داشت! اما می توان به جای دنبال کردن این چرخه باطل با اجبار یا دوستی، سرویس دهندگان خارجی را به رعایت قوانین کشور واداشت که نمونه موفق آن را می توان در پذیرش درخواست حذف صفحات غیراخلاقی از تلگرام توسط مدیران این شرکت نرم افزاری مشاهده نمود.
در پایان امیدوارم دوستان تصمیم ساز حوزه فیلترینگ با تدبیر بیشتری نسبت به اقدامات سلبی خود در مواجه با تکنولوژی های نوین ادامه دهند و با اقدامات نسنجیده میلیونها کاربر را رنجیده خاطر نکنند زیرا پاک کردن صورت مساله ما را در مقابله با جنگ نرم پیچیده دشمن به نتیجه نخواهد رساند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-13 23:10

افزودن دیدگاه جدید