کد مطلب: 

182053

سرمایه‌گذاری شرکت مخابرات پس از خصوصی‌سازی چقدر بوده است؟

شرکت مخابرات ایران، به عنوان قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین اپراتور امور مخابراتی کشور بعد از خصوصی سازی تاکنون با پشتیبانی 94 میلیون مشترک فعال بیش از 5600 میلیارد تومان در حوزه توسعه ICT سرمایه گذاری کرده است.
سرمایه‌گذاری شرکت مخابرات پس از خصوصی‌سازی چقدر بوده است؟

به گزارش سیتنا، روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، اعلام کرد: واگذاری شرکت مخابرات ایران در هجدهم آبان ماه سال 1388 به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و منویات رهبر معظم انقلاب فصل نوینی از حیات یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های تخصصی دولت را رقم زد و الگوی مناسبی برای تداوم برنامه خصوصی‌سازی در سایر بخش‌های کشور فراهم آورد؛ چرا که کارنامه درخشان شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی‌سازی موید درستی این راه و مشوق متولیان امر خصوصی‌سازی برای ادامه مسیر است.

بر این اساس، بعد ازگذشت شش سال ، شرکت مخابرات ایران به منظور گرامیداشت این روز بزرگ در تاریخ ، گزارشی از عملکرد، فعالیت ها و سرمایه گذاری های خود را ارایه می کند.

بنابراین گزارش، شرکت مخابرات ایران در سال‌های پس از خصوصی‌سازی تنها چهار میلیون تلفن ثابت و همین تعداد اینترنت پرسرعت واگذار کرده است. در حال حاضر، این شرکت ارتباط‌ رسانی به 53 هزار روستا را به اتمام رسانده است و بعد از خصوصی‌سازی سه درصد از درآمد تلفن همراه را برای توسعه روستاها به دولت می‌دهد که متأسفانه طی شش سال گذشته بخش بسیار کمی از آن در این بخش هزینه شده است.

طبق آمار، تعداد پورت‌های اینترنت پرسرعت بهره‌برداری شده توسط شرکت مخابرات ایران بین سال‌های 1388 تا 1393 بیش از 41 برابر شده است. درحالی‌که تا سال 1388 تنها 98 هزار پورت اینترنت پرسرعت در کشور نصب‌شده بود، در پایان سال 93 این رقم به بیش از چهار میلیون پورت رسیده است. این افزایش چهار میلیون پورتی رشد شتابانی دارد و مقایسه دو سال 1392 و 1393 از رشدی 47 درصدی خبرمی‌دهد.

همچنین تعداد شماره‌های تلفن ثابت از سال 1388 تا پایان سال گذشته 4/5 میلیون افزایش‌یافته است. به‌بیان‌دیگر، درحالی‌که در پایان سال 1388 در کل کشور 24 میلیون و 900 هزار شماره دایر بوده‌، در پایان سال 93 این عدد به 29 میلیون و 400 هزار شماره رسیده است.

مخابرات ایران هم اکنون تعداد 29/4 میلیون مشترک تلفن ثابت با ضریب نفوذی معادل 37/6 درصد دارد . تعداد 53 هزار روستای دارای ارتباط مخابراتی ، 10هزار دفترICT روستایی ، 4/2 میلیون پورت دیتای دایرشده ، و 40 میلیون کاربر اینترنت بخشی از عملکرد شرکت مخابرات ایران در حوزه ارتباطات ثابت می‌باشد.

این شرکت همچنین باهدف خدمت‌رسانی به مردم و کاهش تعرفه‌ها، طرح یکسان‌سازی کدهای بین‌شهری کشور را از آذرماه 1390 به‌طور آزمایشی در استان تهران اجرا کرد. این طرح در فروردین‌ماه 1391 در استان البرز نیز اجرا شد و درنهایت در آذرماه 1393 به‌طور کامل در سراسر کشور به اجرا درآمد. اجرای این طرح بالغ‌بر 2000 میلیارد ریال برای شرکت مخابرات ایران هزینه داشت و باعث کاهش کدهای بین‌شهری از 187 کد اصلی و 10هزار کد فرعی به 31 کد بین استانی اصلی شد. از دیگر مزایای این طرح می‌توان به حذف کدهای درون استانی، کاهش هزینه مکالمات تلفن ثابت به ثابت بین استانی، هشت‌رقمی شدن شماره‌های تلفن ثابت کل کشور و تسهیل در امر شماره‌گیری اشاره کرد.

جذب کارگزاران روستایی، اقدام دیگر شرکت مخابرات ایران است که در پرونده عملکردی خود در سال‌های پس از خصوصی‌سازی دارد. این شرکت در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی برجذب کارگزاران مخابرات روستایی، ضمن پرداخت همه حقوق و مزایا و حق بیمه، نسبت به جذب این گروه اقدام کرده است.

این شرکت در بخش ارتباطات سیار نیز عملکردی درخشان و مطلوبی در سال‌های پس از خصوصی‌سازی داشته است . جذب 63/5 میلیون مشترک تلفن همراه ، ضریب نفوذ معادل 81 درصد در حوزه تلفن همراه و داشتن 61 درصد سهم بازار سیم‌کارت‌های فعال بخشی از این عملکرد است . برقراری رومینگ سیم‌کارت‌های دایمی با 265 اپراتور و 110 کشور ، 99/4 درصد نرخ دسترسی به کانال‌های ترافیکی ، 29 درصد نرخ انسداد کانال‌های ترافیکی ، 98/91 درصد نرخ موفقیت برقراری تماس ، 24 هزار آنتن بی تی اس ، 4097 آنتن نسل سوم تلفن همراه ، 70 هزار کیلومتر جاده‌های تحت پوشش و 44 هزار روستای تحت پوشش شبکه تلفن همراه و 1242 شهر تحت پوشش با 96/5 درصد پوشش جمعیتی در کل کشور بخشی از عملکرد حوزه ارتباطات سیار کشور می‌باشد .

همچنین در بخش پرداختی به دولت طی سال‌های 1387 تا 1393 ، شرکت مخابرات ایران بالغ‌ بر 200 هزار میلیارد ریال به دولت پرداخت کرده است . این در حالی ست که طی همین سال‌ها پرداختی شرکت مخابرات ایران به سهامداران بین 130 تا 435 ریال به ازای هر سهم بوده که تقریباً یک‌سوم پرداختی به دولت می‌باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-09 23:24

دیدگاه‌ها

تصویر محمد کریم اخویزادگان
بعد از حصوصی سازی شرکت مخابرات ایران مخابرات اجازه یافت توزیع اینترنت با با ADSL را شروع کند در همان زمان اپراتور های خصوصی فعال تجهیزات اروپائی با برند آلکاتل (لایه 3) را به هزینه متوسط هر پورت (اشتراک)17 دلار شروع کرده بودند ولی ناگهان مخابرات حجم عظیمی قرازداد با شرکت ها ئی خلق الساعه وابسته به گروه آریا بنام اریا همراه و یا اریا تل را با تجهیزات چینی نامرغوب ( لایه 2) شروع کردند . قیمت متوسط پرداختی به این تجهیزات به گروه آریا هفتاد دلار یعنی چهار برابر قیمت تجهیزات الکاتل لایه 3 بود و این را هم بدانیم که انموقع اصلا برای این تجهیزات تحریمی در کار نبود و تحریم های بانکی مربوط به سالهای بعد از ان است .ترفند هم این بود که بظاهر هر استان مناقصه برگزار میکرد ولی نتیجه مناقصه از قبل تدوین شده بود و اریا همراه یا اریا تل که هردو وابسته به گروه اریا زیر مجموعه حسروی معدوم پروند 3000 میلیاردی و ایادی ان برنده قطعی میشدند و در نهایت تجهیزاتی به مخابرات تحویل میشد که هزار یک اشکال داشتند و سال ها مخابراتی ها سرگرم رفع مشگلات این پروژه بودند و جالبتر اینکه حتی بعد از افشای گروه اریا هیچگاه مدیران مخابرات هیچ شکایتی از این باند نکرد و هرچه استانها اعتبار برای اصلاح مجدد این ضایعات خواستند داده شد تا مبادا گند ش دراید . اکنن که روابط عمومی مدعی توسعه مخابرات است و در گزارش ها میزان توسعه را با میزانه هزینه انجام شده اعلام میکند بهتر است یادشان بیاید که انروز ها دلار دولتی هشتصد تومانی گرفته و تازه ان را هم به امثال خسروی ها داده اند و تجهیزات 5 دلاری در مقابل هفتاد دلار به انها تحویل شد و کلی هم هزینه برای رفع نوقص و تکمیل ایر پروژه سرتاپا غلط شده حلا باید ازرش منفی این نا کارامدی به حساب گرفته شود و نه ارز های هدر رفته را با نرخ سه برابری دلار بر باد داه به حساب سرمایه گذاری در مخابرات به ملت ارائه ننمایند . صد البته بسیاری از هزینه های انجام شده در مخابرات از قبل از حصوصی سازی دوبرابر ازرش واقعی هزینه برداشته و بعد از حصوصی سازی 5 برابر هزینه برداشته است و همان عواملی که در دوره دولتی خرید های کلان بی ارزش را تحمیل میکردند در دوره خصوصی شده با قدرت چند برابر روش های خود را دنبال کرده اند و میکنند. و اگر امروزمخابرات نگران کاهش سود است و دائم گلایه از اضافه نشدن تعرفه ها دارد علتش این بی بند باری های مالی است و اگر نه با این همه توسعه خظوس که درامد به همراه دارد نباید نگران کاهش سود میشد
ارسال شده توسط محمد کریم اخویزادگان در 19 آبان 94 - 02:07

افزودن دیدگاه جدید