کد مطلب: 

181995

کمیته مشترک همکاری‌های علمی ایران و مجارستان تشکیل شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF» در مجارستان حضور یافته است، با وزیر کشاورزی این کشور دیدار کرد و در آن، تشکیل کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه کشاورزی، شیلات و محیط زیست مورد توافق طرفین قرار گرفت.
کمیته مشترک همکاری‌های علمی ایران و مجارستان تشکیل شد

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که برای حضور و سخنرانی در هفتمین دوره اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF» در بوداپست مجارستان به سر می برد، چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این اجلاس که با حضور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان برگزار شد، شرکت کرد.

بر همین اساس، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان صبح امروز با آقای ساندور فازکاس وزیر کشاورزی مجارستان دیدار کرد. در این دیدار، علاوه بر بحث درباره موضوعات مختلفی از جمله آبخیزداری و جلوگیری از تبخیر آب چه در پشت سدها و چه در آبیاری کشاورزی، عنوان شد که ایران می تواند در این حوزه، فناوری هایی که کشور مجارستان از آن برخوردار است، سرمایه گذاری کند و زمینه همکاری بخش خصوصی فعال دو کشور در حوزه فناوری را فراهم آورد.

همچنین درباره همکاری در حفاظت از محیط زیست در این نشست بحث و گفت وگو شد.

با توجه به اینکه پیش تر، کمیسیون مشترک همکاری میان وزارت کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی مجارستان وجود داشته است، در این دیدار قرار بر این شد که کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه های کشاورزی، شیلات و محیط زیست بین ایران و مجارستان تشکیل شود. این پیشنهادی بود که از سوی دو مسوول مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

بر همین اساس، این کمیته مشترک در حوزه های مختلف فناوری های کشاورزی، شیلات، آب، محیط زیست، جنگلداری، دامپزشکی، پرورش ماهی، زمینه های لازم را برای همکاری دو کشور در حوزه تبادل فناوری، آموزش عالی و پژوهش های در بخش های مرتبط و با همکاری بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد. پژوهش و ارتقای فناوری در بخش هایی همچون سلول های بنیادی و دستاوردهای مرتبط با سلول های بنیادی گاو در دامپزشکی، اصلاح بذر و تولید بذرهای مقاوم، از جمله موضوعات همکاری های بین دو کشور براساس تشکیل کمیته مشترک علمی و فناوری است.

از برنامه های دیگر دکتر ستاری بازدید از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی مجارستان در شهر بوداپست بود و در آن وی با مسوولان و پژوهشگران این مرکز به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت و از نزدیک با فعالیت های آن مرکز آشنا شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-11-06 23:02

افزودن دیدگاه جدید