کد مطلب: 

180336

استارت‌‌آپ‌ها و مراکز شتابدهی زمینه‌ساز حرکت کشور به سوی رفع مشکلات خواهند شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع فعالان مراکز شتاب‌دهی، برگزار کنندگان استارت آپ‌ها و صاحبان کسب و کارهای فناورانه، حرکت مراکز شتابدهی نوآوری و استارت‌ آپ‌ها را لازمه تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان، همه فعالان این عرصه جزو یک خانواده هستند و مشکلات بر سر راه اقتصاد دانش بنیان با تعامل و همراهی قابل حل خواهد بود.
استارت‌‌آپ‌ها و مراکز شتابدهی زمینه‌ساز حرکت کشور به سوی رفع مشکلات خواهند شد

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست هم‌اندیشی با حضور دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری)، فعالان نوآوری کشور چون شتاب‌دهنده ها، سرمایه‌گذاران و برگزارکنندگان رویداد کارآفرینی و مدیران بنگاه‌های کسب و کار فناوری، برگزارکنندگان رویدادهای استارت‌آپ‌، به همت مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری برگزار شد.

ستاری در این نشست، با اشاره به اینکه برگزار کنندگان استارت‌آپ‌ها عضو خانواده اقتصاد دانش بنیان هستند،‌ هماهنگی، هم‌افزایی و هم‌دلی این خانواده را ضرورت ترویج و تثبیت گفتمان اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: در فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان،  همه فعالان این عرصه جزو یک خانواده هستند و مشکلات بر سر راه اقتصاد دانش بنیان با تعامل  و همراهی قابل حل خواهد بود و به دارایی مادی، به عنوان جزو آخرین راه‌کارها برای حل مشکلات است.

ستاری با بیان این‌که توجه به تفکر جدید فرهنگ اقتصاد دانش بنیان همچنان نیازمند توجه بخش‌های گوناگون جامعه از جمله دستگاه‌های اجرایی، مراکز پژوهشی و دانشگاهی و متولیان اقتصادی است گفت: همین که مقاومت‌ها شکسته و دانشگاه‌ها به تدریج به مقوله استارت‌‌آپ‌ها توجه نشان داده‌اند،‌ حاکی از پیشرفت این حرکت است و دانشگاه‌ها با حرکت در این مسیر، راه موفقیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود را هموار خواهند ساخت. چراکه با درآمدهای دولتی نمی‌توان دانشگاه موفق ایجاد کرد و شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند به عنوان یکی از محل‌های کسب درآمد و خوداتکایی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، نیاز آن‌ها به بودجه دولتی را رفع کنند.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان افزود: مراکز شتاب‌دهی باید بعد از برگزاری استارت‌آپ‌ها پیگیر طرح‌های موفق باشند؛ چراکه کار اصلی بعد از برگزاری استارت‌‌اپ‌ها آغاز می‌شود و هدایت و راهبری آن‌ها تا تبدیل شدن به شرکت‌ها نوپا و سپس گام نهادن در مسیر شرکت‌ها بزرگ امری ضروری و نیازمند توجه مراکز شتاب‌دهی نوآوری است.

ستاری به توجه برگزار کنندگان استارت‌ آپ‌ها به ظرفیت‌های استان‌های کشور تاکید کرد و با بیان این‌که موضوعات گوناگون برگزاری استارت‌‌آپ‌ها و پرورش ایده‌های نوآورانه وجود دارد که نیازمند توجه برگزارکنندگان استارت‌‌آپ‌ها و مراکز شتابدهی است، افزود: برگزاری استارت‌‌آپ‌های موضوعی مخصوصا در حوزه فرهنگ می‌تواند ضمن رفع مشکلات استان‌های کشورمان، زمینه‌ی اشتغال و ایجاد ارزش افزوده را فراهم کند.

حرکت روبه پیشرفت استارت ‌آپ‌ها و مراکز شتاب‌دهی نوآوری، لازمه‌ ترویج و تثبیت گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، با اشاره به ماموریت و رسالت این ستاد در آشناسازی جامعه با کسب و کارهای نوین و مراکز شتابدهی و برگزارکنندگان استارت‌‌آپ‌ها به عنوان یک ضرورت برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت:  این فعالیت‌ها توسط ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مورد حمایت قرار می‌گیرند. چراکه به هر میزان به این فعالان کمک شود، به اهداف نزدیک‌تر شده‌ایم؛ زیرا به هر میزان که اقدامات و کسب و کارهای فناورانه و نواورانه بتواند در سطح جامعه تبدیل به یک گفتمان شود، اقتصاد دانش‌بنیان قدرتمندتر و توانمندتر در تمامی عرصه‌های کشورمان نمایان خواهد شد.

کرمی، تثبیت و ترویج و تقویت گفتمان دانش و فناوری و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان را دو هدف و ماموریت عمده و تعریف شده‌ی ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برشمرد و گفت: عناصر و عوامل گوناگونی در سطح جامعه به کمک تحقق این دو هدف می ‌آیند، اما اساس و شاکله‌ی این نگرش، مراکز شتابدهی نوآوری و استارت‌آپ‌ها و معرفی آن‌ها از طریق جریان‌سازی با کمک رسانه‌های گروهی هستند.ارتباط ستاد با این فعالان از جنس ترویجی و معرفی این مراکز به جامعه و کمک گرفتن برای تحقق دو هدف یاد شده ستاد است و به هر میزان که ارتباط ستاد و قعالان این حوزه نزدیک‌تر و تنگاتنگ تر بوده و با دیدگاه دوجانبه به این تعامل نگریسته شود، نتیجه‌ی برد-برد را برای دو سوی متولیان اقتصاد دانش بنیان و جامعه به‌دنبال خواهد داشت.

مهندس مهدی  صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، هدف از برگزاری این نشست را آشنایی فعالان حوزه کارآفرینی فناورانه و نوآوری و ایجاد تصویری مناسب از این حوزه با کمک این فعالان دانست

در ادامه مهندس علی هزاوه، رییس مرکز شتابدهی و نوآوری پارک پردیس معاونت علمی، به توضیح مجموعه فعالیت‌های این مرکز با ارائه گزارشی از اساس‌نامه آن ارائه کرد.

هزاوه توضیح داد: دغدغه ایجاد مرکزی چون شتابدهی و نوآوری از سال گذشته آغاز و منجر به تأسیس این مرکز از تیرماه سال 93 شد. همچنین اساس نامه این مرکز مرداد 94 ابلاغ شد.

وی بیان کرد: مرکز شتابدهی نوآوری پارک پردیس با هدف ترویج و ایجاد زمینه کار آفرینی، حمایت از شکل‌گیری شتاب‌دهنده ها و بسترسازی برای ایجاد، گسترش و رشد استارتاپ ها ایجاد شده است.

هزاوه خروجی این مرکز را ایجاد کسب و کارهای پایدار عنوان کرد و گفت: تمامی فعالیت‌هایی که در مرکز نوآوری صورت می‌گیرد در آخر منجر به ایجاد استارتاپ هایی می‌شود که بتوانند دانش بنیان را تقویت کنند.

وی وظایف مرکز شتابدهی و نوآوری پارک پردیس معاونت علمی را حمایت از برگزاری رویدادهای کارآفرینی، حمایت از ایجاد واحدهای شکل‌گیری، فراهم آوردن حمایت‌های قانونی جهت تسریع رشد استارتاپ ها و ایجاد یا پذیرش عضویت شتاب‌دهنده ها و همچنین نظارت بر کیفیت برگزاری رویدادهای کارآفرینی، عملکرد شتاب‌دهنده ها و مراکز شکل‌گیری و روند رشد استارتاپ ها بیان کرد.

در ادامه این نشست، حاضرین به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پرداختند و سپس موانع و مشکلات کشور در حوزه شتاب‌دهی فناوری، موفقیت کسب و کارهای فناورانه و استا‌آپ‌ها با حضور ستاری بررسی شد.

ضرورت توجه به جایگاه تخصص در کسب و کارهای نوین و نوپا

علی قدیری مدیر شرکت بیان، تخصص را یکی از شاخصه‌های اصلی و تعیین کننده در شکست یا موفقیت شرکت ها و کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیان دانست و با اشاره به این‌که اگر مراکز شتابدهی برای ادامه فعالیت خود نیازمند تخصص هستند که به مثابه‌ی پلی در مسیر حرکت قطار استارت‌ آپ‌ها عمل می‌کند.

قدیری جسارت در خلق مدل‌های بومی در کارآفرینی را به عنوان یک ضرورت دانست و گفت: باید به سمت ایده‌های نو برویم و حتما نباید تحت لیسانس یا بعد از یک اقدام تجربه شده همان حرکت را انجام دهیم.

محسن ملایری، مدیرعامل شتابدهنده آواتک، در این جلسه توضیحاتی درباره نخستین شتابدهنده کارآفرینی ایران داد و گفت: ارائه آموزش‌های کاربردی برای توسعه کسب وکار، بهره‌مندی از شبکه مربیان کارآزموده و اتصال استارتاپ ها به شبکه سرمایه‌گذاران را از مهمترین ارزش‌های این شتابدهنده استارتاپی است.

 امید ظریف‌پور نیز از مجموعه دیموند این گروه را معرفی کرد و به تشریح روند کار در دیموند پرداخت و افزود: دیموند نام اولیه قله دماوند است که در گذشت زمان از دیموند به دماوند تبدیل شده است.

علیرضا امیدوار، عضو هیئت مدیره کانون کارآفرینی ایران، این کانون را به عنوان یک شریک ویژه در استارتاپ ویکندهای ایران عنوان کرد.

نیلوفر قطبی از شرکت خدمات انفورماتیک، این شرکت را به عنوان حمایتگر پروژه‌های کارآفرینی معرفی کرد و گفت: شرکت خدمات انفورماتیک در صدد است تا ترویج فرهنگ فناوری و نوآوری را دنبال کند.

سید جهانگیر آقازاده از برگزارکنندگان استارت آپ ویکند در ایران، کارآفرین در حوزه فناوری و مشاور سرمایه‌گذاری از دیگر شرکت کنندگان این نشست بود که به بیان فعالیت‌های خود در این زمینه و علاقه‌مندی به رشد کارآفرینی کشور پرداخت.

شرکت سرآوا به نمایندگی کبیری، در توضیح خود بیان کرد: این شرکت به‌طور تخصصی بر روی کسب و کارهای اینترنتی سرمایه گذاری می‌کند، روش‌ها و الگوهای موفق جهانی برای ارزشگذاری این نوع شرکت‌ها کم کم در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

در این نشست مدیران شتابدهنده دوم و سوم  نیز به افتتاح این شتابدهنده ها در ماه‌های آینده اشاره کردند و اهداف این شتابدهنده های تخصصی را بالابردن پتانسیل کارآفرینی ایران دانستند.

نمایندگان شرکت‌های فناپ، کافه آی تی از دیگر افرادی بودند که در این نشست به بیان زمینه های فعالیت خود و موانع و مشکلات خود پرداختند.

همچنین دیگر مدیران شرکت‌های فناوردر حوزه برگزار کننده استارت‌آپ‌ها مدیران مراکز شتابدهی و فعالان کارآفرینی فناورانه، به بیان توضیحاتی در اهداف و دستاوردهای خود پرداختند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-09-05 18:48

افزودن دیدگاه جدید