کد مطلب: 

180191

نشریاتی که در مدت یک سال منتشر نشدند، لغو پروانه می‌شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نظام‌مند شدن یارانه‌ها و ارائه شفاف لیست پرداخت‌ها، گفت: کاری که در 2 سال اخیر درباره یارانه مطبوعات انجام شده، در طول سه دهه بعد از انقلاب انجام نشده است.
نشریاتی که در مدت یک سال منتشر نشدند، لغو پروانه می‌شوند

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته به مناسبت بزرگداشت هفته دولت با حضور در برنامه زنده "نگاه یک" به ارایه گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوعش پرداخت.

وی درخصوص وضعیت مطبوعات و رسانه‌ها با ارائه آماری به برخی سوالات این برنامه پاسخ داد. وزیر ارشاد گفت: در حال حاضر حدود 6 هزار و 700 نشریه دارای مجوز در کشور داریم؛ البته  نزدیک به 2 هزار از این نشریات منتشر نمی شوند.

جنتی ادامه داد: بعضی از ین نشریات به دلیل مشکلات مالی نمی توانند به طور منظم منتشر شوند و بعضی دیگر نیز مشکلات نیروی انسانی دارند؛ لذا یکی از اقداماتی که طبق قانون انجام می دهیم این است که نشریاتی که در یک مدت معینی یعنی در مدت یکسال منتشر نشدند، مشمول ماده 16 قانون مطبوعات شده و پروانه آنها لغو می شود.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: حمایت ما از نشریات فعال، یارانه ای است که به آنها داده می شود؛ ادعا می کنم که در طول این سه دهه بعد از انقلاب کاری که در 2 سال اخیر در این حوزه انجام شده بی سابقه بوده است.

جنتی توضیح داد: ما با کمک اصحاب رسانه ضوابطی را برای تخصیص یارانه مطبوعات تعیین کردیم و این ملاک ها را در سایت وزارتخانه قرار دادیم؛ همچنین به صورت رسمی اعلام کردیم تا اصحاب رسانه بدانند در این دولت یارانه بر چه اساسی به رسانه ها اختصاص پیدا می کند و مبالغ تخصیص یافته هم به صورت رسمی و شفاف اعلام شد؛ این اتفاق هم برای نخستین بار رخ داد که دولت مبلغ یارانه را به شکل شفاف اعلام کرد.

وی تاکید کرد: با این مکانیسم شفاف، جایی برای این که کسی بگوید دولت به فلان رسانه همسو مبلغ بیشتری پرداخت کرده و به فلان رسانه مبلغ کمتر، باقی نمی ماند، چون همه چیز شفاف است و مبلغ پرداختی بر اساس ملاک های اعلام شده تعیین می شود.

جنتی در ادامه در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص رسانه‌های منتقد دولت و برخورد با آنها، گفت: تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست که با تخلفات برخورد می کند، صدور مجوز برای مطبوعات و نشریات و برخورد با تخلفات قانونی در یک هیاتی با عنوان هیات نظارت بر مطبوعات صورت می گیرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ریاست این هیات را برعهده دارد و یک عضوی از آن هیات است. در این هیات و در 2 سال گذشته ملاک قانون بوده و دبیرخانه هیات نیز نهایت تلاشش را می کند تا قانون اجرا شود.

وی افزود: طبق قانون مطبوعات، نشریات اگر به مقامات رسمی نظام که در قانون از آن ها نام برده شده، توهین یا نشر اکاذیب کنند و تهمت بزنند با آنها برخورد می شود؛ پرونده این نشریات پس از توقیف به قوه قضائیه ارجاع داده می شود و قوه قضائیه نیز به آن رسیدگی و در نهایت حکم صادر می کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-09-01 16:41

افزودن دیدگاه جدید