کد مطلب: 

180056
زوایای پنهان و آشکار حوزه ارتباطات کشور در گفت‌وگو با واعظی:

صادرات 200 میلیون دلار اپلیکیشن/ ارزیابی 51 درخواست برای دریافت پروانه اپراتور مجازی/ اتصال 20 میلیون کاربر تلفن همراه به اینترنت

وزیر ارتباطات گفت: برنامه هایی که برای آینده در پیش داریم این است که در زمینه تلفن همراه بتوانیم به اپراتورهای مجازی نیز پروانه دهیم به این معنا که نیاز به سرمایه گذاری و احداث شبکه جدید ندارد بلکه از بخش خالی و 3 اپراتور موجود طبق قرارداد به صورت مجازی به مشترکین و متقاضیان خدمات مخابراتی، سرویس دهی خواهند داشت.
صادرات 200 میلیون دلار اپلیکیشن/ ارزیابی 51 درخواست برای دریافت پروانه اپراتور مجازی/ اتصال 20 میلیون کاربر تلفن همراه به اینترنت

به گزارش سیتنا، گفت‌وگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دولت با دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه می‌آید.

پیشرفت سریع تکنولوژی و نفوذی که در دوره حاضر بر تمام شقوق زندگی بشر دارد، همین طور الکترونیکی شدن دولت ها موضوع مهمی است که میزان تحقق آن می تواند به سرعتِ پیشرفت هر کشوری کمک کند، در حال حاضر کشورهای صاحب فناوری این مزیت و برتری را دارند تا بتوانند با صدور این دانش و تکنیک های سخت و نرم آن مزیت رقابتی بازار جهانی را از آن خودشان کنند. اما کشور ما که در مسیر توسعه، برنامه های متعددی را طرح ریزی کرده، چه برنامه ای برای رونق فضای ارتباطی و بهره مندی بیشتر از تکنولوژی دارد؟

به نظر می رسد سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی بهترین پاسخ ها و و اقعی ترین تصویر را از چشم انداز و موقعیت فعلی ارائه کند، به همین منظور در گفت و گویی کمتر از یک ساعت در دفتر وزیر، زوایای پنهان و آشکار حوزه ارتباطات کشور را در بوته بررسی قرار دادیم.

بفرمایید با رفع تحریم ها و آغاز پساتحریم چه اتفاقی در حوزه ارتباطات کشور می افتد؟

ابتدا تشکر می کنم از همه کسانی که فضای پساتحریم را برای ما به وجود آوردند، کار بزرگی انجام شده و موفقیتی ملی محقق شده و به یاری خدا این چند ماهه پیش رو را پشت سر بگذاریم و تحریمهای ظالمانه از کشور برداشته شود و در این موفقیت، ملت، رهبری و شخص رییس جمهور همراه و پشتیبان تیم مذاکره کننده بودند و این زحمات فضای جدیدی را برای تمام وزارتخانه ها فراهم می کند که هم می تواند فرصت باشد و هم از نگاهی تهدید محسوب شود، به این معنی که اگر در شرایط تعامل گسترده با دنیا راهبرد مناسب اعمال کنیم شرایط پس از رفع تحریم ها فرصت است اما اگر بخواهیم خود را به دست شرکت ها و کشورهای خارجی بسپاریم که آنها برای ما تصمیم بگیرند، تهدید است. خوشبختانه از همان روزهای اول توافق، آقای دکتر روحانی تأکید کردند که همه دستگاه ها کمیته هایی تشکیل دهند و بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی برای دوران پساتحریم برنامه ریزی کنند و ما نیز همین اقدام را انجام دادیم و فکر می کنیم دوران پساتحریم یک فضایی را برای وزارت ارتباطات به وجود می آورد که ما بتوانیم اهدافی را که در صدد تحقق آنها بودیم با کیفیت بالا از نظر تکنولوژی و با هزینه کمتر و فضای رقابتی ببشتر عملی کنیم. همانطور که می دانید در این وزارتخانه از نظر فضایی، ماهواره، همچنین اینترنت، مخابرات و همه بخش هایی که در ارتباط با آنها هستیم تقریباً در لبه تکنولوژی قرار داریم به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته ای که در دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است و تلاش می کنیم در شرایط پساتحریم جلب سرمایه خارجی داشته باشیم، فناوری های پیشرفته را وارد کشور کنیم و حتی مدیریت این فناوری ها را بیشتر مورد توجه داشته باشیم و با تکیه بر نیروهای بسیار خوبی که در داخل کشور داریم و توانایی هایی بالای موجود، صادرات و بازار خوبی را برای حوزه سخت افزار و بالاخص نرم افزار ایجاد کنیم.

برای جذب سرمایه های خارجی در حوزه های مختلف و همچنین ورورد ایران به بازارهای جهانی چه برنامه های مشخص و راهبردهای عملیاتی در پیش دارید؟

موضوع صدور سخت افزار و نرم افزار در زمانی که بازار بین الملل برای ما باز می شود مطرح است چرا که وقتی فضای بین الملل و فضای منطقه برای ما باز شود، در واقع بازار جدیدی به روی کشور ما گشوده می شود و در رابطه با آر اند دی –تحقیق و توسعه و فناوری های جدید- در پساتحریم شرایط با گذشته متفاوت می شود و می توانیم برای پروژه های مختلف جلب سرمایه داشته باشیم و شرکت های خصوصی در داخل می توانند زمینه مشارکت با شرکت های خارجی را فراهم کنند و در پروژه هایی با یکدیگر شریک تجاری شوند. همچنین قابل پیش بینی است که می توانیم با تعداد کشور و شرکت های بیشتری مذاکره کنیم و شرکت کنندگان در مناقصه های خارجی برای وارد کردن تکنولوژی بهتر، در کشور ما افزایش یابند لذا می توانیم رقابت جدی در حوزه تعرفه و بودجه داشته باشیم در مورد نرخ اجرای پروژه های حوزه ارتباطات و همچنین در رابطه با موضوع انتخاب تکنولوژی با قدرت انتخاب بالاتری مواجه خواهیم بود، البته در گذشته در حوزه انتقال تکنولوژی مشکل وجود داشت اما امروز پیش بینی می شود در این مقوله محدودیتی در میان نباشد و عملاً دسترسی به تکنولوژی ها ممکن است.

برای انتقال دانش فنی چه برنامه ریزی هایی دارید؟

این مهم به این نحو قابل تصور است که در آینده پروژه های مهمی در حوزه آی تی سی و ماهواره اجرا شود و با توجه به داشتن فارغ التحصیلان بسیاری در رشته های تخصصی ارتباطات به نظر می رسد پروژه های تحقیقاتی مشترک موجب شود که با سرعت بتوانیم در این زمینه برای خودکفایی هر چه بیشتر رشد داشته باشیم.

پهنای باند در مدت برنامه ششم توسعه چه پیشرفتی را شاهد خواهد بود و در طول دوسال گذشته چقدرتوسعه پهنای باند داشته ایم؟

هفت بند از سیاست های کلی برنامه ششم به طور مستقیم مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، از سویی حدود پنجاه درصد سیاست های ابلاغی نیز مرتبط با حوزه کاری وزارت ارتباطات است چرا که دیگر ارگانهای اجرایی نیز برای انجام بهتر مأموریت های خود و افزایش بهره وری بیشتر به ابزار آی تی نیاز دارند و به این ترتیب برنامه ششم محوریت فناوری اطلاعات را برای توسعه در بطن خود دارد و بر این اساس در برنامه ششم علاوه بر اینکه یک بخشی مجزا به حوزه کاری ما مربوط است به طور عمومی نیز توسعه حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ملاک نظر است. از سویی برای آنکه بتوانیم زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنیم همچنان که امور امنیتی آن برای ما بسیار مهم است تا شبکه امنی را احداث کنیم و غیر قابل نفوذ باشد لازم است توانایی شبکه را برای پاسخگویی همه نیازهای کشور ایجاد کنیم و بر همین اساس افزایش پهنای باند را در برنامه داریم به نحوی که از ابتدای دولت، پهنای باند داخل 620 گیگابیت بر ثانبه بوده و امروز این رقم به 2 هزار و 400 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته و تا پایان سال 94 نیز به 4000 گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید البته لازم به ذکر است تعداد کاربران اینترنت پرسرعت در ابتدای دولت یازدهم در بخش تلفن همراه حدود 250 هزار نفر و در بخش ADSL و WIMAX حدود سه میلیون و 200 هزار نفر بوده است که در حال حاضر به بیش از 20 میلیون نفر در تلفن همراه و بیش از 10 میلیون در ADSL و WIMAX رسیده است به عبارت دیگر در طی دو سال گذشته کاربران اینترنت پرسرعت تقریبا 10 برابر شده اند.

برنامه وزارت ارتباطات برای کم فروشان اینترنت چیست؟ برخی از شرکت های خدمات اینترنتی آنچه به مشتریان خود عرضه می کنند مطابق با قراردادهای فروش نیست.

البته این صحبت عمومیت ندارد و فرض بر این است که شرکت هایی که اینترنت واگذار می کنند مطابق قرارداد با مشتریان خود عمل می کنند ضمن آنکه ما یک نظارت بسیار دقیقی بر عملکرد این شرکت ها داریم و سازمان تنظیم مقررات رادیویی معاونت نظارت خود را مسئول نظارت بر عملکرد شرکت های عرضه کننده اینترنت قرار داده است و به طور بر خط بر عملکرد این شرکت ها نظارت دارد. ضمن آنکه خود مردم نیز به سادگی می توانند بر آنچه که دریافت می کنند با استفاده از اپلیکیشن های مختلف نظارت کنند و با استفاده از این نرم افزارها می توان رصد کرد که چه میزان پهنای باند خریداری شده و تا چه میزان این پهنای باند عرضه می شود. همچنین با ایجاد سامانه 195 به طور سراسری می توان کم فروشی شرکت های متخلف را گزارش داد و ما با انجام نمونه گیری از نوع و ویژگی های خدمات شرکت اعلام شده که به مشتریان خود ارائه می دهد و نمونه گیری از سطح بهره مندی آن مشتری که اعلام شکایت داشته، نظارت را به سرعت انجام می دهیم و در نظر داریم تا با این اقدام، ارتباطی میان شرکت های خصوصی و مردم برقرار کنیم به نحوی که همچنان که حقوق مردم حفظ و رعایت می شود، حقوق شرکت های خصوصی نیز برقرار باشد.

توسعه تلفن های ثابت و همراه با تکیه بر جلب مشارکت های داخلی و خارجی به چه نحوی خواهد بود؟

هم اکنون سه اپراتور تلفن همراه در کشور فعال است و سال گذشته برای توسعه این شبکه ها بدون آنکه نیاز به به تکنولوژی و فناوری جدید باشد امکان توسعه فراهم کردیم به این معنی که با صدور پروانه فعالیت امکان حضور نسل سه، چهار و بالاتر را فراهم کردیم که در این فضا یک تحول خوبی به وجود آمد و در این رابطه سرمایه گذاری مناسبی هم انجام شد و از آنجا که در اجرای این مهم در رقابت بین سه اپراتور رخ می دهد از نظر بازار رقابتی بخشی از دغدغه های دولت را کاهش می دهد چرا که معتقدیم هر کجا رقابت به وجود آید مردم سود می برند چرا که در رقابت، کیفیت بالا می رود و قیمت کاهش می یابد و سود آن نصیب مردم می شود همچنان که هم اکنون در حوزه تلفن همراه مشکلی وجود ندارد و مخاطب در استفاده از خدمات تلفن همراه در ارسال صوت و دیتا با مشکل مواجه نیست و در حال نوسازی و توسعه شبکه فعلی هستیم. در حال حاضر رتبه بهره مندی کشور در حوزه تلفن همراه و ثابت در مقایسه با جهان با احتساب تمام ایرانیان بدون در نظر گرفتن سن و سال، حدود هفتاد و هشت میلیون جمعیت را به طور کامل تحت پوشش داریم و هر سه اپراتور اگر مجموعه مشترکان خود را جمع بزنند بیش از جمعیت کشور مشترک دارند و این رتبه بسیار خوبی در داخل و سطح بین الملل محسوب می شود و در حال حاضر رقابت بسیار خوبی برای ارتقاء کیفیت خدمات تلفن همراه است و برای این مهم برنامه ویژه ای برای افزایش خدمات و کاهش تعرفه ها در نظر داریم و مقرر است تا سال آینده سیستم فنی را اجرا کنیم تا هر مشترک با شماره ای که دارد امکان تغییر اپراتور با همان شماره را داشته باشد و این موجب می شود که هیچ اپراتوری در حاشیه امن با تعداد کثیر مشترکین خود قرار نگیرد چرا که با حفظ فضای رقابتی هر مشترک می تواند با در نظر گرفتن مزیت های هر یک از اپراتورها به تعویض اپراتور خود اقدام کند. ضمن آنکه علاوه بر کیفیت و ارتقاء آن در صدد افزایش پوشش های شبکه هستیم.

در مورد تلفن ثابت باید یادآوری شود که هدف از واگذاری مخابرات خروج از انحصار دولتی بود تا بخش خصوصی بتواند وارد عرصه رقابتی شود در حالی که متأسفانه با واگذاری شرکت مخابرات رقابتی به وجود نیامد و در یکسال و نیم گذشته تلاش بر این بود که زمینه فعالیت رقابتی در حوزه مخابرات فراهم شود که در هفته دولت تعدادی از شرکت هایی که در حوزه ارتباطات ثابت درخواست داده اند را فعال می کنیم که بررسی های لازم در مورد این شرکت ها با فراخوانی که از قبل منتشر شده بود انجام شده و از این پس مردم صرفاً از شرکت مخابرات خدمات تلفن ثابت را دریافت نمی کنند و این خود مقدمه ای بر یک رقابت است.

به نسل های بعدی اپراتورها اشاره کردید موقعیت و وضعیت اپراتورهای چهارم و پنجم همچنین برنامه تولیدLTE و G5 تاکنون چه بوده و به چه دستاوردهایی خواهد رسید؟

برنامه هایی که برای آینده در پیش داریم این است که در زمینه تلفن همراه بتوانیم به اپراتورهای مجازی نیز پروانه دهیم به این معنا که نیاز به سرمایه گذاری و احداث شبکه جدید ندارد بلکه از بخش خالی و 3 اپراتور موجود طبق قرارداد به صورت مجازی به مشترکین و متقاضیان خدمات مخابراتی، سرویس دهی خواهند داشت. در این رابطه فراخوانی صادر شد و زمان این فراخوان دو هفته گذشته به پایان رسید و در آن 51 شرکت درخواست دادند و هم اکنون ارزیابی آنها در دست اقدام است.

هم اکنون دولت در فضای مجازی حضور دارد، این حضور و تأثیر آن را چطور ارزیابی می کنید تا محتوای غیر مناسب در شبکه های مجازی کاهش یابد؟

حضور دولت در این فضا مطابق آنچه اعلام کرده در تحقق اجرای منشور حقوق شهروندی و احترام به حقوق شهرندی است و ضمن آنکه دولت دسترسی آزاد به اطلاعات را از تصویب گذراند و هم اکنون در حال اجراست و در این چارچوب اعتقاد دولت بر این است که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می تواند مورد استفاده مردم قرار بگیرد و اگر بستر این شبکه ها در داخل کشور باشد بر دیگر شبکه ها ارجح خواهند بود که در ماه های اخیر شاهد ظهور شبکه های اجتماعی داخلی هستیم و یکی از این شبکه ها هم اکنون حدود 2 میلیون مشترک دارد و برنامه وزارت ارتباطات حمایت فنی و همه جانبه از شبکه ها در داخل کشور است اما این وظیفه دولت نیست که شبکه های اجتماعی ایجاد کند بلکه ایجاد بستر توسط ما صورت می گیرد و نرم افزار و برنامه مورد نیاز از سوی بخش خصوصی و خود مردم ایجاد می شود مانند دیگر کشورها چرا که هیچ کدام از این شبکه ها متعلق به هیچ دولتی نیست و گروه های مختلفی در اقصی نقاط دنیا فعال است و بر این اساس تا زمانی که یک شبکه اجتماع داخلی و خارجی اصول ما را قبول دارد از منظر رعایت اخلاق و مسائل امنیتی چارچوب و قوانین کشور ما را مورد توجه قرار دهد به نظر ما می تواند به کار خود ادامه دهد.

از نظر امنیت شبکه چه اقداماتی برای مخاطبان شبکه های مجازی انجام داده اید؟

موضوع امنیت در شبکه و امنیت در حریم خصوصی افراد هر دو مهم است، از یک سو نیاز است شبکه ای امن بر قرار باشد چرا که در دنیای امروز با تعدد بدافزارها و ویروس ها مواجه هستیم. هکرهای مختلف بر امنیت شبکه ها و حریم خصوصی افراد دست اندازی می کنند، لازم است از نظر فنی کاملاً آماده باشیم تا بتوانیم در مقابل همه این هجمه ها بایستیم، خوشبختانه کار بسیار بزرگی از نظر امنیت شبکه و سیستم اس او سی و دیگر سیستم هایی همچون گوهر انجام شده است که در مجموع امنیت شبکه کشور را از حیث ویروس ها و هکرها تأمین می کند ضمن آنکه باید مراقب مسیریابی های خارجی و دسترسی به اطلاعات داخل کشور باشیم و هم اکنون از سیستمی استفاده می کنیم که بسیاری از مسیر یابی ها در داخل کشور انجام می شود. موضوع مهم دیگر در این رابطه حریم خصوصی افراد است هرچند که تا امروز به همگان اعلام کردیم که صرفاً اطلاعاتی را در شبکه قرار دهند که می خواهند در دسترس عموم قرار بگیرد چرا که فضای مجازی مشابه خانه ای با درب باز است و امکان ورود همگان به آن وجود دارد و لازم است افراد از انتشار اطلاعات خصوصی در فضای مجازی پرهیز کنند و این توصیه مهمی است که به عموم مردم ارائه می شود و از طرفی دولت تمام تلاش خود را می کند که شبکه، شبکه امنی باشد.

ساخت ماهواره ملی در حال حاضر در چه مرحله ای است و این موضوع در برنامه های میان مدت و بلندمدت چه جایگاهی خواهد داشت؟

دو کار موازی در این مهم در حال انجام و اقدام است در امور تحقیقاتی ساخت و پرتاب ماهواره در داخل کشور صورت گرفته است که در گذشته نمود آن با پرتاب های آزمایشی و ماهواره های آزمایشی عملیاتی شده مانند ماهواره های فجر، امید و مانند آنها که این موضوع توسط پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی با همکاری دانشگاه های مختلف انجام می شود و یک برنامه در بلند مدت صورت می گیرد و آن ساخت و پرتاب ماهواره اصلی است که در مدار ژئو قرار می گیرد که حدود 15 ماه زمان نیاز دارد و این مدت برای دیگر کشورها نیز به همین میزان است، در حالی که مراحل تحقیقاتی تاکنون به این صورت بوده که ماهواره هایی با وزن کم و ابعاد کوچک جنبه آزمایشی داشته اند در حالی که ماهواره اصلی 2500 کیلو گرم وزن دارد و تا کنون ماهواره های تحقیقاتی در مدار لئو قرار می گرفتند و پرتاب ماهواره اصلی در مدار ژئو خواهد بود البته پرتاب آن به سیستمی پیشرفته تر احتیاج دارد و برنامه هایی که هم اکنون در دست داریم مقدمه ای برای تحقق این مهم است و به نظر می رسد تا زمانی که به این مهم دست یابیم لازم است ماهواره ملی برای کارهای مخابراتی و پخش رادیو و تلویزیون ایجاد شود. همچنین ماهواره ای نیز برای سنجش از راه دور احداث می کنیم که امیدوارم این دو ماهواره را زودتر از آنچه در برنامه ماهواره اصلی است ایجاد و مورد بهره برداری قرار دهیم.

هم اکنون وضعیت صادارت اینترنت به کشورهای همسایه چگونه است؟ لطفاً جزئیات این همکاری و تعامل با کشورهای همسایه در حوزه ارتباطات و آی تی را توضیح دهید.

دو برنامه و اقدام در ارتباط با کشورهای همسایه انجام می دهیم اول اینکه در حال حاضر امکاناتی را فراهم کردیم که امکان ترانزیت اینترنت و پهنای باند آنها از مسیر ایران برای اروپا و جنوب شرق آسیا امکان پذیر است و همانطور که اینترنت کشور ما از دیگر مرزها عبور می کند و هزنیه ای برای ما ایجاد می کند، در ترانزیت اینترنت همسایگان از مسیر کشور ما، درآمدی نصیب ما می شود و رابطه دیگر، خرید اینترنت توسط همسایگان از کشور ماست. هم اکنون مذاکراتی با کشورها همسایه صورت گرفته که ماهیانه اجاره ای را در این رابطه پرداخت کنند.

در بخشی از صحبت های خود به حمایت از تولیدکنندگان نرم افزارهای موبایلی اشاره داشتید، برنامه ای برای توسعه و صدور اپلیکیشن های ایرانی در عرصه بین الملل دارید؟

به نظر می رسد در دو سال سال گذشته اقدام مناسبی در حوزه نرم افزارهای موبایلی انجام شده و خدمات مناسبی ارائه شده و تولید محتوا و خدمات حاصل از این دستاوردها در داخل کشور مورد استفاده مردم قرار می گیرد و طراحی این نرم افزارها علاوه بر امکان استفاده در داخل قابل استفاده در دیگر کشورها نیز هست اما به طور رسمی تاکنون 200 میلیون دلار اپلیکیشن صادر کرده ایم و به روش های دیگری هم نرم افزارها صادر می شوند و بر این اساس به دنبال تسهیل این مهم هستیم و به همین دلیل در آخرین جلسه شورای عالی صادرات که من نیز عضو آن هستم پیشنهاد دادم که موضوع صادرات نرم افزار و مشوق هایی که در این حوزه می توان در نظر گرفت، مورد توجه قرار گیرد و الان گروهی در این مهم مشغول بررسی است و امیدوارم در جلسه بعدی شورا به تصویب برسد.

بفرمایید دولت در حوزه توسعه خدمات الکترونیکی در مناطق روستایی چه کارهایی انجام داده است؟

این یکی از سیاست های جدی دولت آقای دکتر روحانی است که به روستاها و مناطق مرزی، مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق محروم توجه بیشتری شود، بر این اساس کار مجزایی را آغاز کردیم و سال گذشته حدود 240 میلیارد تومان برای طرح های روستایی هزینه کردیم، امسال نیز اعتباری بالغ بر 324 میلیارد تومان در توسعه ارتباطات بخش های روستایی در نظر گرفتیم و به نظر می رسد که باید خدمات تلفن ثابت مخابرات و هم خدمات اینترنت به روستاهای مختلف به تناسب افزایش یابد هدف از این توسعه فراهم کردن بستر خدمات الکترونیک در روستاهاست چرا که با توسعه این خدمات وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و کشاورزی نیز در روستاها گسترش می یابد و سطح شاخص ها در این مناطق صعود می کند به نحوی که زمینه افزایش توان و مهارت روستاییان در همان روستا شکل گرفته و کیفیت آموزش غنی تر می شود ضمن آنکه با این اقدام روستائیان نیز به شبکه شهری وصل می شوند می توانند به صورت مستقیم محصولات خود را از طریق شبکه به شهرها عرضه کنند، امسال برای این موضوع به 25 هزار روستا را اضافه بر آنچه تاکنون دسترسی به شبکه داشتند، اینترنت عرضه می کنیم، ضمن آنکه تا پایان این دولت، روستای بالای 10 خانوار نخواهیم داشت که اینترنت نداشته باشد و در حال حاضر می توان ادعا کرد بیش از 90 درصد روستاهای کشور از خدمات ارتباطاتی بهره مند شده اند و برای روستاهایی با 10 تا 15 خانوار حدالاقل یک خط عمومی برقرار کرده ایم و روستاهای بیش از 20 خانوار تلفن خانگی دارند.

نظر شما راجع به برجام و دستاورد دولت چیست، به نظر شما تصویب این موضوع در مجلس چه آثاری دارد؟

آن چیزی که باید به آن توجه داشت این است که تاکنون سندی را امضاء نکرده ایم که جنبه توافق بین المللی داشته باشد و بخواهیم آن را از تصویب مجلس بگذرانیم چرا که برجام موضوعی است نسبت به آنچه که در گذشته متعلق به ما بوده و دیگران باید انجام می دادند و انجام ندادند و هم اکنون در برجام توافق شده است که چگونه این موارد را عملیاتی کنیم، به جزء یک مورد در برجام که هر زمان نوبت آن برسد باید آن را به مجلس ارائه کنیم و آن پیوستن ایران به پروتکل الحاقی است که یک معاهده ای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است و مابقی مطالب به نحوی است که تاکنون نه نمایندگان کشورهای طرف مذاکره موسوم به گروه 1+5 آن را امضاء کرده اند و نه تیم مذاکره کننده ایران، اما موضوع مهم در این رابطه که بحث تصویب مجلس شورای اسلامی را مطرح می کند، اظهاراتی مبنی بر این است که دیگر طرفین مذاکره موارد توافق را به مجالس خود می برند و نباید از نظر دور داشت که آنها آنچه را که در اعمال تحریم ها از مسیر تصویب مجلس خود گذراندند هم اکنون برای لغو آن دوباره نیاز به مجوز نمایندگان پارلمان خود دارند تا تحریم ها را بردارند در حالی که ایران موضوعی را برای تعامل با جهان و قطع ارتباط با آنها به مجلس نبرده بود که اکنون برای تغییر آن دوباره موضوعی را از تصویب مجلس بگذراند. هم اکنون آنچه در کنگره آمریکا اتفاق می افتد سابقه تحریم ایران در کنگره است و در حال حاضر موضوع این است که با پذیرش توافق با ایران، کنگره موارد تحریم را لغو کند یا نکند که در اینجا با گروه مقابل مذاکرات به صورت داوطلبانه مواردی را پذیرفته ایم و تا هنگامی که این موضوع به صورت بیانیه باشد در اختیار خودمان (دولت به عنوان مجری) است به نحوی که مطابق رفتار غرب رفتار خواهیم کرد اما زمانی که در مجلس موضوعی را مصوب کنیم در حقیقت این موضوع به نوعی موجب الزام دولت می شود تا آنچه را که داوطلبانه پذیرفته به صورت الزام آور باید انجام دهد و می تواند بار منفی داشته باشد و از نظر حقوقی نیز اگر به گذشته نگاهی داشته باشیم مانند قطعنامه 598 و بیانیه مشترک لوزان در مرحله نخست توافق ها حدود یک سال و نیم قبل توافق صورت گرفت و اجرای آن انجام شد. قابل درک است که این موضوع نیز شباهت به همان توافق لوزان دارد و یک مرحله گسترده تر است و بر این اساس باید در نظر گرفت که این دولت قانونمدار است و تعامل نزدیکی با مجلس تاکنون داشته و در آینده نیز خواهد داشت و طرح مطالبی از این دست با منظور مخالفت با مجلس صورت نمی گیرد بلکه موضوع درک عرصه بین الملل و حفظ امنیت ملی و جایگاه حقوقی کشور به نحوی است که آنچه دیگران انجام نمی دهند ما انجام دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-26 12:50

افزودن دیدگاه جدید