کد مطلب: 

180009
دکتر واعظی در گفت‌وگو با برنامه‌ "من طهران" شبکه العالم:

پارازیت در ایران کمتر از شاخص های بین المللی است/ حمله سایبری رژیم صهیونیستی بی پاسخ نمی‌ماند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که براساس رصدهایی که تاکنون انجام شده است ، پارازیت در ایران کمتر از شاخص های بین المللی است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
پارازیت در ایران کمتر از شاخص های بین المللی است/ حمله سایبری رژیم صهیونیستی بی پاسخ نمی‌ماند

به گزارش سیتنا، محمود واعظی در گفت و گو با برنامه " من طهران " شبکه العالم ، درباره حرف و حدیث ها در خصوص پارازیت ها و تاثیر آن بر سلامتی افراد جامعه نیز تصریح کرد: برخی فکر می کنند بی.تی.اس ها یا فرستنده هایی که در سطح شهر وجود دارند، برای سلامتی افراد مضر هستند. در این خصوص باید دانست هر فرستنده رادیویی در ارسال امواج اگر از شاخص بین المللی و سطح "آی.تی.یو"ی بین المللی فراتر رود، برای سلامتی افراد جامعه زیان بخش خواهد بود، اما اگر این امواج کمتر از آن شاخص باشند، مشکل ساز نیستند.

وی تأکید کرد: در این راستا، ما سازمانی داریم تحت عنوان سازمان تنظیم مقررات که وظیفۀ آن رصدِ همه امواجی است که در سطح شهرها وجود دارد. این رصد هم به صورت رَندوم و هم به آنلاین صورت می گیرد تا اطمینان یابد که سطح امواج موجود از حد شاخص بین المللی فراتر نرود.

وی افزود: در این میان، شورایی هم وجود دارد که نتیجه بررسی های میدانی را بررسی می کند. این شورا از نماینده وزارت بهداشت، نماینده محیط زیست، نماینده سازمان انرژی اتمی عضویت دارند و جلسات این شورا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود. این شورا به عنوان مقام بالاتر، مراقب است تا امواج موجود در سطح شهرها از شاخص بین المللی فراتر نرود. بر اساس رصدهایی که تاکنون ما انجام داده ایم، هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حملات سایبری به ایران روزانه است

واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران اخیراً مورد تعرض حملات سایبری قرار گرفته است، یا خیر گفت: گزارش‌هایی که به ما می دهند ، حاکی از وجود حملات روزانه است که منشأ این حملات کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ جهان است که برخی از این حملات دولتی است و برخی دیگر غیردولتی است و سیستم ما هم اکنون به گونه ای است که می تواند جلوی این حملات را بگیرد.

وی با تاکید بر این که در صورت وقوع حمله های سایبری منشأ حمله و کشور حمله کننده، از روی آی.پی قابل شناسایی است، خاطر نشان کرد: میان شرکت ها و کشورها مراوده ها و ارتباطاتی صورت گرفته است که در صورت بروز حملات سایبری منشأ آن را به یکدیگر اطلاع می دهند، ایران نیز همین کار را انجام می دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد که منشأ بسیاری از حملات سایبری ضد ایران، در گذشته از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای غربی بوده است که این حملات، اخیرا کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آمریکا مبنی بر حملۀ سایبری ایران و برخی سایت های آمریکایی اظهار داشت: حملات سایبری هر روز وجود دارد و بسیاری از افراد غیرمرتبط به دولت ها این گونه حملات را انجام می دهند که ارتباطی به کشورها ندارد. اما آن چه برای کشورها اهمیت دارد، حملاتی است که به تاسیسات و سایت های حیاتی صورت می گیرد.

حمله سایبری رژیم صهیونیستی بی پاسخ نمی ماند

واعظی تأکید کرد: حمله سایبری به تاسیسات کشورها در سیاست جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد، مگر اینکه کشور ما از سوی کشوری دیگر، در معرض چنین حمله ای قرار گیرد که در آن صورت ایران سیاست دیگری در پیش خواهد گرفت.

وی درباره حملۀ سایبری رژیم صهیونیستی به تاسیسات ایران با ویروس استاکس.نت نیز گفت: این موضوع به گذشته بر می گردد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر با چنین مساله ای مواجه نیست، اما اگر رژیم صهیونیستی مرتکب چنین حمله ای شود، این حمله را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

وی در خصوص فعالیت شبکه های ارتباط اجتماعی نیز گفت: با توجه به این که مردم کشور ما به آموزه های مذهبی پایبندند، ما با فعالیت هر یک از این شبکه ها که اصول اخلاقی و قوانین کشور را رعایت کنند، مخالفتی نداریم، زیرا ما به حقوق شهروندی اعتقاد داریم و آزادی دسترسی به اطلاعات را از برنامه های خود می دانیم، بر این اساس در این زمینه مشکل خاصی نداریم. اما هر شبکه اجتماعی که مقررات دولت یا قیودات مذهبی و دینی را زیر پا بگذارد، نمی تواند در ایران فعالیت کند.

ایران به دنبال بومی کردن تحولات حوزه فناوری اطلاعات

واعظی در خصوص تحولات اخیر در کشور در زمینه فناوری اطلاعات گفت: این تحول فقط در این عرصه خلاصه نشده و توانسته در عرصه های دیگر هم تأثیر شگرفی را بگذارد، و انقلابی را در عرصه مسائل اطلاع رسانی به وجود آورده است.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات افزود: تحول صورت گرفته همراه خودش فرصت می افریند و البته تهدید هم دارد؛ و دولت باید بتواند با بومی کردن این تحولات همراه با فرهنگ سازی و بالا بردن آگاهی، تهدیداتش را کم بکند و به فرصتهایش اضافه کند.

واعظی تأکید کرد: ما در ایران در این عرصه دو راه موازی را در پیش گرفتیم که یک راه این است که از نظر فنی از نظر شبکه زیرساخت کشور خودمان را برای اینکه به استقبال این تحول بزرگ برویم آماده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون در کشور ما تلفن نسل سه و چهار داریم و تقریبا اکثریت مردم از تلفن هوشمند استفاده می کنند. اکنون تقریبا 300 شهر تلفن نسل سوم دارند و حدود 90 شهر تلفن نسل 4 دارند و این به سرعت ادامه پیدا می کند در ارتباط با اینترنت تا الان حدود بیش از 22 میلیون نفر دارند از اینترنت پر سرعت استفاده می کنند، و این رقم همینطور در حال افزایش است.

وی ادامه داد: شبکه های مختلفی در داخل کشور فعال هستند هر روز اپلیکیشنهای جدیدی) برنامه های کاربردی) نوشته می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد و لذا همه اینها مظاهر این تحول جدید است که به وجود آمد از سوی دیگر بحث اینکه مردم چگونه از این شبکه و اپلیکیشنها استفاده کنند.

زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات آماده است

عضو دولت یازدهم بیان کرد: دولت اکنون به دنبال این است که بحث دولت الکترونیک یا به زبان بهتر -‌با توجه به اینکه الان همه موبایلها اینترنت دارند- دولت همراه را با شدت پیش ببرد.

وی با بیان اینکه اکنون بخش قابل توجهی از زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات در کشور آماده شده است، تأکید کرد: اکنون وزارت خانه‌های مختلف در حال پیوستن به این شبکه هستند. تولید محتوا در کشور افزایش پیدا کرده شرکتهای دانش بنیان برای این منظور به صورت گسترده فعالیت می کنند، لذا اعتقاد این دولت بر این است که به حقوق شهروندی به طور اساسی احترام بگذارد و دسترسی آزاد به اطلاعات را بخشی از حقوق شهروندی این مردم میداند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به همین دلیل ما سال گذشته چارچوبی که مجلس تهیه کرده اساسنامه اش و آیین نامه اش را مصوب و در دولت ابلاغ کردیم لذا در مجموع آنچه دارد در دنیا اتفاق می افتد ما در داخل کشور داریم با فرهنگ و اعتقادات اسلامی و رسم و رسوم خود آنها را بومی و از آنها استفاده می کنیم.

دور کردن پیامدهای منفی اخلاقی از فضای مجازی

واعظی تأکید کرد: ما از اصل فناوری اطلاعات و ارتباطات استقبال می‌کنیم ولی با آن چیزی که یه مقدار مخالف هستیم به دلیل پیامدهای اخلاقی منفی است؛ که تلاش داریم آن را از فضای مجازی دور کنیم.
وی درباره وضعیت اینترنت کشور و دلیل کند بودن اینترنت اظهار داشت: در این دو سال گذشته در دولت آقای دکتر روحانی تحولی جدی در اینترنت به وجود آمد، به این معنا که تا قبل از این که این دولت بر سر کار بیاید حدود سه میلیون و دویست هزار مشترک اینترنت داشتیم و اکنون به بیست و دو میلیون مشترک اینترنت رسیده و این یک تحول است.

وی افزود: از سوی دیگر در ایران اینترنت توسط شرکتهای خصوصی به مردم واگذار می شود و سرعت اینترنت بستگی به این دارد که کاربر چه قراردادی ببندد؛ سرعت قرارداد 128 کیلو با 256 متفاوت است و اگر قرارداد 512 کیلوبیت بر ثانیه باشد، سرعت آن متفاوت خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در همه دنیا به همین شکل است، وقتی پول بیشتر میدهید قرارداد با سرعت بالاتر می بندید، خوب سرعت اینترنت هم بیشتر است.

واعظی تأکید کرد: اکنون هر کسی امروز اراده کند فردا اینترنت خواهد داشت، به طوری که ما هشت هزار روستا را سال گذشته اینترنت بردیم و 25 هزار روستا را امسال اینترنت می بریم و لذا اعتقادمان بر این است که اینترنت الان بخشی از ابزاری است که مردم در فعالیتهای خصوصی خودشان و در فعالیتهای حرفه ای تحصیلی علمی و تجاری باید استفاده کنند؛ در ابتدای این دولت پهنای باند 620 گیگ بر ثانیه داشتیم امروز رسیده به 2400 گیگ بر ثانیه پایان امسال به 4000 گیگ بر ثانیه می رسد و همین طوری افزایش پیدا خواهد کرد، و این سیاستی است که دولت برای گسترش اینترنت دارد.

راوبط خوب ایران و همسایگان در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات

واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا طرحی برای همکاری با کشورهای همسایه خصوصاً در زمینه فیبرنوری وجود دارد، گفت: سیاست جدی دولت همکاری با کشورهای منطقه است که کشورهای همسایه در اولویت هستند و اصولاً تعامل سازنده با جهان جزئی از سیاست کلی دولت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ایران در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارای ارتباطات خوبی با همسایگانش است و با اکثر همسایگانش فیبرنوری ، ارتباط اینترنتی و کانال های صوتی دارد و حتی همسایگان می توانند از طریق خاک ایران دیتها را ترانزیت کنند  و از ما اینترنت بخرند و ما نیز در صورت لزوم از آنها اینترنت بخریم به عنوان مثال ما هم اکنون فیبرنوری با عمان ، امارات ، عراق ، ترکیه ، آذربایجان ، ترکمنستان ، پاکستان و افغانستان داریم و به طور کلی با همه کشورهای همسایه فیبرنوری داریم  و با آنها در این حوزه ارتباطات و همکاری نزدیکی داریم و معتقدیم که در دنیای امروز یکی از ابزارهائی که مردم را به همدیگر نزدیک می کند و از طریق مردم دولت ها به همدیگر نزدیک تر می شوند و روابط مستحکمتر می شود ، بحث راحتی تبادل اطلاعاتی و ارتباط مخابراتی مردم با همدیگر از طریق فضای مجازی است.  

واعظی در پاسخ به این سؤال که خودکفایی در پخش شبکه‌های ماهواره‌ای کشور طرح پرتاب ماهواره ملی هم اکنون به کجا رسیده است، گفت: ما دو مسیر موازی را در حوزه ماهواره طی می کنیم یکی مسیر ادامه دادن به تحقیق و توسعه برای ساخت ماهواره و شما می دانید که ما در گذشته ماهواره های مختلفی را آزمایشی پرتاب کردیم تا بتوانیم خودمان در آینده یک ماهواره بسازیم و در پرتاب ماهواره نیز خودکفا بشویم.

ایران به دنبال ماهواره ملی

وی ادمه داد: ماهواره تکنولوژی پیشرفته ای است و قراردادن ماهواره در مدار ژئو زمان بَر است و شاید 10 سال تا 13 سال زمان ببرد. ما دو برنامه موازی داریم یکی اینکه یک ماهواره برای امور مخابرات، پخش صدا و سیما و تأمین نیاز بخش های دیگری مانند شرکت های پپ ، بانک ها و شرکت های انفورماتیک داشته باشیم و همچنین به دنبال ماهواره دیگری هستیم برای استفاده در امور هواشناسی ، محیط زیست، کشاورزی و همه امور مربوط به سنجش از راه دور . ما ان شاء الله اگر ماهواره ای ملی داشته باشیم ، اتفاقی که برای کانال های پرس تی وی و العالم افتاد ، دیگر تکرار نخواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که آیا ایران برای پرتاب ماهواره ملی خود ماهواره یک کشور دیگری را اجاره خواهد کرد یا در این زمینه خودکفا خواهد بود، اظهار داشت: همکاری با یک کشور دیگر در زمینه ماهواره کار خیلی سختی نیست، و ما هم اکنون ماهواره عرب ست را به صورت مشترک استفاده می کنیم. ایران درپی دست یابی به ماهواره ای مستقل است که کاملاً در اختیار خودش باشد.

وی تأکید کرد که این ماهواره ملی برای استفاده در امور مخابرات ، پخش صدا و سیما و اینترنت خواهد بود.

ساخت ماهواره ملی تا 3 سال دیگر طول می کشد

واعظی درپاسخ به این سؤال که ماهواره ملی چه زمانی ساخته خواهد شد، گفت: ما هم اکنون مشخصات فنی ماهواره ملی را تدوین  و با دستگاه های استفاده کننده مذاکره می کنیم و مذاکره با شرکت های سازنده هم شروع شده است و پیش بینی می شود که ساخت ماهواره ملی تا 3 سال دیگر طول بکشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تدبیر ایران برای مقابله با حملات سایبری به تأسیسات حساس و مهم خود، گفت: یکی از وظایف جدی ما امن نگه داشتن شبکه خودمان است. برای امن نگه داشتن شبکه خودمان از تهدیدها و ویروس های خارجی و حتی جاسوسی های خارجی در چند سال گذشته برنامه های مختلفی را اجرا کردیم. ما هم اکنون در درگاه های ورودی کشور سیستم‌هایی را نصب کرده ایم که در هر روز حملات وتک‌ها و ویروس ها را شناسایی می‌کند و جلوی آنها را می گیرد و هم اکنون حملات ویروسی در مقایسه با گذشته کمتر شده است و شما  کمتر درباره این حملات می شنوید یا اصلاً نمی شنوید زیرا در زمینه مبارزه با حملات ویروسی خوب کار کردیم البته موضوع فناوری اطلاعات سیال است و این تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و ما نباید خاطر جمع باشیم که آنچه ایجاد کرده ایم ، برای همیشه کار خواهد کرد لذا دانشمندان و متخصصان ما پیوسته نظارت و کنترل و صیانت می کنند که مشکلی پیش نیاید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-24 03:00

افزودن دیدگاه جدید