کد مطلب: 

179867
دکتر زارعیان؛ دبیر هشتمین همایش ICT با رویکرد باند پهن:

برای توسعه‌ی 4G و مطالعه‌ی 5G به سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی نیازمندیم

هشتمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد «نقش توسعه شبکه های موبایل بانـــد پهن 3G/4G در اقتصاد مقاومتی» با حضور مدیران، کارشناسان و فعالان این حوزه ، بیست و پنجم مرداد ماه 1394 در مرکز مطالعات بهره وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
برای توسعه‌ی 4G و مطالعه‌ی 5G به سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی نیازمندیم

به گزارش سیتنا، دکتر زارعیان، دبیر همایش با مرور تحولات عظیم جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اگر نگاهی کلی به اهمیت باند پهن داشته باشیم، این موضوع از سال 1984 در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) کلید خورد و این اتحادیه کمیسیونی را مامور  مطالعه باند پهن کرد که پس از یکسال مطالعه ، گزارشی را به عنوان حلقه گمشده ارائه کردند که شامل دو نکته  اساسی بود.

دکتر زارعیان، با تشریح این دو موضوع، افزود: یکی اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات، عامل توسعه است و دیگر اینکه توزیع امکانات مخابراتی و ارتباطی در جهان ، نامتعادل است. بنابراین سال های 1984 و 1985 آغاز تحولات در ارتباطات دور نامگذاری و اتحادیه جهانی مخابرات به طور جدی وارد این موضوع شد.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 سال طول کشید که سرمایه گذاری در این بحث ، عملیاتی شود ، خاطرنشان کرد: در پی جدی شدن این موضوع، کشور امریکا مبلغ 1000 میلیارد دلار برای توسعه باند پهن ، سرمایه گذاری کرد و سپس ژاپن ، اتحادیه اروپا و کشور کره جنوبی سرمایه گذاری های زیادی برای گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام دادند.

دبیر همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید بر این موضوع که انصافاً در هیچ بخشی از جامعه به جز ICT چنین سرمایه گذاری عظیمی صورت نگرفته است، گفت: اتحادیه جهانی مخابرات در سال 1995 سیاست های خود را در چهار محور اصلی اعلام کرد که عبارت بودند از؛ خصوصی سازی، آزاد سازی، مقررات گذاری و مقررات زدایی که متاسفانه این چهار کلید تعریف شده را هیچکدام از کشورهایی همانند ما ، باور نداشتند!

دکتر زارعیان ، سپس به شروع تحولات ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران اشاره کرد و افزود : هرچند که در آن زمان ، جایگاه خصوصی سازی در ایران ، معنادار نبود ، ولی به هرحال سال های بعد نیز ما این توسعه را آغاز کردیم و با تشکیل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و کمیسیون ارتباطات و با همکاری  ITU و نهایتاً با ورود اپراتور دوم  به مجموعه ، خصوصی سازی آغاز شد.

وی با ارائه‌ی گزارشی از جایگاه ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ، گفت: ایران در حوزه تلفن ثابت ، بسیار قوی عمل کرده است و ضریب نفوذ تلفن ثابت در حدود دو برابر جهانی است و در تلفن همراه نیز هم اکنون ضریب نفوذ 100 را دارا هستیم؛ ولی متاسفانه در باند پهن ، رتبه خوبی نداریم و نیازمند سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه این حوزه می باشیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، دریاره سرمایه گذاری مورد نیاز در توسعه گفت: ما معتقدیم که برای توسعه بخش تلفن ثابت به 7200 میلیارد تومان سرمایه نیازمندیم و برای بخش تلفن همراه نیز در نسل چهارم و مطالعه نسل 5 ، به بیش از ده هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.

وی، سپس به مقایسه آماری تعرفه ها در چهار کشور ارمنستان ، افغانستان ، ترکیه و ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: در تمامی بخش های تلفن ثابت ، همراه ، و اینترنت ، همه کشورهای فوق، تعرفه 10 برابری نسبت به ایران دارند.

دکتر زارعیان ، با بیان اینکه امروز ، توقع و انتظار مردم از ما، کاملاً با گذشته متفاوت است ، گفت: با توجه به نیاز روز افزون مردم به ارتباطات و فناوری اطلاعات و گستردگی کاربرد وسایل ارتباطی ، به ویژه تلفن همراه ، در انجام امور مختلف زندگی، ما نیز رویکرد خود را تغییر داده و به سرمایه گذاری و توسعه، شدت بیشتری داده ایم.

وی، در پایان ، با بیان اینکه امروزه عصر ما ، عصر دولت – موبایل است ، خاطر نشان کرد : ارتباطات همراه در حال رسیدن به نقطه تکامل خود در کاربردهای مختلف زندگی است و امروزه مردم نه تنها اخبار مورد نیاز خود را از طریق تلفن همراه به دست می آورند ، بلکه تمامی پرداخت ها ، نشانه ها و تمامی احتیاجات خود را توسط موبایل ، رفع می کنند تا جایی که تا چند سال آینده ، به جز موبایل، با هیچ چیز و هیچ کس کاری نخواهیم داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-18 01:47

افزودن دیدگاه جدید