کد مطلب: 

17965

مدیر گروه رسانه‎های جدید پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات در گفت‎وگو با سیتنا: ایجاد توازن بین نگاه سلبی و ایجابی در فیلترینگ ضروری است

مدیر گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گفت: طبیعی است که رها شدن افراد در دریای فضای مجازی بدون نظارت و کنترل، موجب غرق شدن آنها می‎شود و در اینجا وظیفه‎ی حاکمیت، ارائه‌ی آموزش‌های لازم به افراد است.
مدیر گروه رسانه‎های جدید پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات در گفت‎وگو با سیتنا: ایجاد توازن بین نگاه سلبی و ایجابی در فیلترینگ ضروری است

"علی حاجی‏ محمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری سیتنا (CITNA.IR) با تاکید بر عدم وجود مطالعات منسجم و ضروری در حوزه‌ی همراهی فرهنگ و تکنولوژی در کشور، اذعان داشت: در برخورد و مواجهه‎ با وسایل ارتباطی نوین، همیشه یک خلاء قانونی و یک خلاء فرهنگی داشته‎ایم.

وی در ادامه افزود: منظور از خلاء فرهنگی، نبودن پژوهش‌های زمینه‌ای و بسترساز است؛ زیرا در حوزه‌ی ارتباطات نوین، چشم اندازی نسبت به آینده نداریم و این مساله برایمان مشکل آفرین شده است.

این پژوهشگر فضای مجازی، در تشریح این موضوع یادآور شد: ما کمیته‎ی تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی را در کشور راه‌اندازی کردیم، ولی یک گروه آینده پژوهشی در حوزه‌ی رسانه‌های نوین وجود ندارد.

مدیر گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با تاکید بر مزایای استفاده از وسایل جدید ارتباطی و اپلیکیشن‌های موبایل، گفت: شبکه‌های اجتماعی موبایلی قابلیت انتقال مباحث علمی و دانشی را نیز دارند، ولی دیدگاه منفی نسبت به استفاده از این شبکه‌ها در کشور وجود دارد.

حاجی‌محمدی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مبحث فیلترینگ و آمارهای منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر درخواست مردم برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل، ابراز کرد: اغلب عنوان می‌شود همه‌ی مردمنسبت به این شبکه‎ها اعتراض دارند، اما دقیقا مشخص نمی‌شود که این همه‌ی مردم از کدام گروه‎ها و کدام اقشار هستند، آیا قشر دانشگاهی و محقق نیز با فیلترینگ به این شیوه، موافق‌ است؟

این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه‎ی گفت‎وگو با سیتنا، ضمن تاکید بر لزوم اعمال فیلترینگ در برخی سایت‌ها و شبکه‌های فضای مجازی، تصریح کرد: اگر قرار به اجرای فیلترینگ است، باید این رویه مبتنی بر تحقیقات پیشین صورت گیرد.

وی در ادامه متذکر شد: البته باید در نظر داشت که آخرین مرحله، فیلترینگ است و قبل از آن باید به مباحث فرهنگی و بسترسازی در جهت تقویت استفاده‎ی مناسب از شبکه‌های اجتماعی پرداخته شود.

حاجی‌محمدی در همین راستا گفت: طبیعی است که رها شدن افراد در دریای فضای مجازی بدون نظارت و کنترل، موجب غرق شدن آنها می‎شود و در اینجا وظیفه‎ی حاکمیت، ارائه‌ی آموزش‌های لازم به افراد است.

وی، تصریح کرد: در بحث فیلترینگ باید بین نگاه سلبی و ایجابی توازن برقرار شود.

وی در تاکید پرداختن به نگاه ایجابی در این حوزه، اذعان داشت: نگاه ایجابی مقدم بر سلبی است و به همین دلیل آموزش و ارتقای سواد رسانه‌ای نباید بر عهده دولت باشد، بلکه ضرورت دارد NGO‌ها و مراکز علمی- پژوهشی مانند دانشگاه‌ها در این زمینه پیش‎قدم شوند.

وی افزود: ما هیچ کتابی در حوزه‌ی آموزش سواد رسانه‌ای در دوره‌های مختلف آموزشی در کشور نداریم. اگر آموزش داده شده و ارزش‌های بنیادی ما برای افراد یادآوری شود، قدرت مردمی در انحصار رسانه‌های دیگر شکل می‌گیرد و دیگر فیلترینگ به این شکل ضرورتی ندارد.

حاجی‌محمدی ابراز کرد: فضای جهانی فرصتی است تا باید با عقلانیت پیش رفته و از این فضا استفاده‎ی کافی برد.

مدیر گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی بومی، گفت: ما اول کار هستیم. اما هنگامی که استفاده از یک شبکه‎ی اجتماعی فراگیر شد، می‌توانیم برای تولید اپلیکیشن متناسب با ارزش‌های خودمان اقدام کنیم.

حاجی‌محمدی تصریح کرد: این اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌توانند به عنوان جایگزین شبکه‌های اجتماعی خارجی مورد استفاده قرار گیرند و تمام ان خدمات و امکانات را نیز در اختیار مخاطبان قرار دهند.

وی در پایان خاظرنشان کرد: به این ترتیب در فضای بین المللی نیز متهم به عدم دسترسی به اطلاعات نخواهیم شد.

گفت و گو از مونا ارشادی فر

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-11-28 20:42

افزودن دیدگاه جدید