کد مطلب: 

17960

سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس، خالقان ویروس "رجین"

سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس، خالقان ویروس "رجین"

کارشناسان می‌گویند، ویروس کامپیوتری رجین را سازمان‌های «ان اس ای» و «جی سی اچ کیو» روانه دنیای مجازی کرده‌‌اند. رجین می‌تواند سال‌ها به‌طور ناشناس کامپیوترها را کنترل کند و حتی در حالت آفلاین فعال باشد.

 

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از خبرگزاری رسمی دولت آلمان، وبسایت «اینترسپت» که اخبار و اسناد مربوط به افشاگری‌های ادوارد اسنودن را منتشر می‌کند، گزارش داد که "رجین" (Regin) از بدافزارهای ویژه جمع‌آوری اطلاعات «سازمان‌ امنیت ملی» آمریکا (ان اس ای) و سازمان جاسوسی «جی سی اچ کیو» بریتانیا است.

 

نخستین بار شرکت «سیمانتک» از فعالیت ویروس رجین گزارش داده بود. سازمان‌های جاسوسی آمریکایی و بریتانیایی این ویروس را در سال ۲۰۰۸ به جریان انداخته و در سال ۲۰۱۱ فعالیت آن را متوقف کرده بودند.

 

شرکت سیمانتک معتقد است که این ویروس دوباره در سال ۲۰۱۳ فعال شده و هم‌اکنون نیز در حال دزدیدن اطلاعات از کشورها، شرکت‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و اشخاص حقیقی است. علاوه بر دزدی اطلاعاتی، رجین می‌تواند از صفحه کامپیوترهای آلوده اسکرین‌شات بگیرد، ماوس کامپیوتر و صفحه‌کلید را کنترل کند و حتی اطلاعات حذف شده را بازسازی نماید.

 

فعالیت رجین در کشورهای گوناگون

 

حدود نیمی از کامپیوترهایی که دچار این ویروس شده‌اند به مؤسسه‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و تلفنی تعلق دارند. «بلگاکوم» بلژیک یکی از عمده‌ترین این شرکت‌ها به‌شمار می‌رود.

 

مؤسسه‌های آلمانی که مأموریت ردیابی جاسوسی در دنیای مجازی را دارند، معتقدند که رجین به کامپیوترهای دولتی این کشور راه نیافته، اما به گفته کارشناسان شرکت «کاسپرسکی»، شبکه‌های اینترنتی آلمان هم آلوده به رجین هستند.

 

گستر‌ه‌ی نفوذ ویروس رجین در جهان

 

شرکت مخابراتی آلمانی «تله‌کوم» گزارش داد که از سال‌ها پیش ویروس رجین را شناسایی کرده و برنامه‌های مناسبی برای مقابله با آن تولید نموده است.

 

بر اساس داده‌های شرکت سیمانتک، روسیه و عربستان بیش از کشورهای دیگر هدف این ویروس قرار گرفته‌اند. مکزیک، بلژیک، اتریش ایران، ایرلند، افغانستان، هندوستان، و پاکستان نیز در فهرست سیمانتک قرار دارند.

 

در همین حال، محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران نفوذ رجین به کامپیوترهای این کشور را تکذیب کرد. وی ضمن بیان این که «مرکز مخابراتی امام خمینی» قابلیت شناسایی ویروس‌ها و نرم‌افزارهای خارجی را دارد، تاکید نمود: «ما تاکنون گزارشی از ورود ویروس رجین نداشته‌ایم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-11-28 19:22

افزودن دیدگاه جدید