کد مطلب: 

179528

OTT ها ضامن دوام اپراتورهای شبکه همراه

چرا اپراتورهای شبکه همراه می‌بایست از نوآوری و خدمات OTT با آغوش باز استقبال کنند تا بتوانند در بازار مدرن مخابرات دوام بیاورند؟
OTT ها ضامن دوام اپراتورهای شبکه همراه

به گزارش سیتنا به نقل از سایت شرکت مخابرات ایران، گفت‌وگویی با  Thorsten Trapp مدیر ارشد فنی و از بنیانگذاران  tyntec*، ترتیب داده‌ایم تا نظر وی را در مورد اینکه چگونه رشد روزافزون محبوبیت خدمات OTT ، جوّ اپراتور همراه را تحت ‌تأثیر قرار داده و اینکه اپراتورها در شرایط جدید برای پابرجا بودن در بازار چه باید کنند، جویا شویم.

 افزایش محبوبیت خدمات OTT چه تأثیری بر اپراتورها داشته است؟

بی‌شک مخرب‌ترین تأثیر آن، درآمدزدایی به ‌ویژه در زمینه پیام‌رسانی بوده‌ است. در تحقیقی که اخیراً توسط  Mobilesquared صورت گرفته، 80 درصد شبکه‌های اپراتور همراه این مسئله را به‌ عنوان نگران‌کننده‌ترین دغدغه خود اعلام کرده‌اند. یک‌سوم از اپراتورهای همراه (33 درصد) تا 10 درصد با کاهش درآمد خود مواجه بوده‌اند. در‌ حالی ‌که در سال 2013 تنها 22 درصد از اپراتورهای همراه با چنین مسئله‌ای روبه‌رو شدند.

این افزایش محبوبیت خدمات OTT منجر به کاهش میانگین درآمد اپراتور به ازای هر مشترک می‌شود. متعاقباً اپراتورها شروع به بازبینی مدل‌های کسب ‌و کارشان می‌کنند و خدمات قدیمی مخابرات را به معادل ارتباطی نوین آن برمی‌گردانند.

اپراتورها چه واکنشی به این مسئله نشان داده‌اند؟ اصلاً خواهند توانست با فناوری OTT رقابت کنند؟

واکنش اولیه آنها تدافعی بود. چنان ‌که بسیاری از اپراتورهای شبکه همراه، خدمات OTT را مسدود کردند و خدمات شبه OTT خود ـ مانند اپ رایگان TU Go ـ را که متعلق به Telefonica  بود، راه‌اندازی کردند. با این‌ حال چنین رویکردی به مسئله، محدودیت‌های خود را به همراه دارد؛ این رویکرد با ایزوله کردن مشترکان خود، پتانسیل آنها برای استفاده از خدمات OTT  را محدود می‌کند و عملاً کاری برای جذب مشتری جدید انجام نمی‌دهد.

ابتکار عملی به نام  Joyn بازی تدافعی دیگری بود که اپراتورها به راه انداختند.  Joyn  در اصل حرکتی جمعی برای سازمان‌های قانونی بود تا به واسطه آن با خدمات OTT  مقابله کنند اما به تعویق افتادن زمان ورود خدمات به بازار و پیچیده‌ شدن روند اتحاد اپراتورها با هم سبب شد آنها ضرر کنند.

اپراتورها تازه دارند می‌فهمند همکاری و شراکت با ارائه‌دهندگان خدمات OTT، سودمندترین راه‌حل پیش روست. این رویکرد مزایایی برای هر دو طرف داشته و فرصتی برای رشد آتی مشترک فراهم می‌آورد.

همکاری با  OTT چه مزایایی برای اپراتورها به همراه دارد؟

با استناد به گزارش  Mobilesquared چنانچه همکاری‌ای بین آنها شکل گیرد، OTT communication  تا سال 2018 ارزشی معادل 43 میلیارد دلار به دست می‌آورد. این امر منوط به موارد زیر است:

-        ارائه خدمات  OTT راهی برای جذب مشتریان وفادار است؛ زیرا اپراتورهای شبکه همراه را توانمند می‌سازد تا دسترسی ارزان‌تری به خدمات ارزش‌ افزوده برای مشتریان فراهم آورند.

-        به واسطه توانمند شدن OTT برای پوشش خدماتی نظیر چت همزمان با وب و پیام کوتاه، اپراتورها می‌توانند پرونده  cross-channel traffic را مختومه اعلام کنند و از این رهگذر درآمد خود را افزایش دهند.

-        به واسطه سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های موجود از طریق همکاری با OTT و درآمدزایی از دارایی‌های موجود مانند شماره‌های همراه، اپراتورها دیگر نیاز نخواهند داشت در کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری و صرفاً خدمات خود را مدیریت کنند.

برای به تحقق رسیدن مزایایی از این دست، کمک گرفتن از شخص ثالث لازم است؛ کسی که به مدل‌های کسب ‌و ‌کار هر دو طرف آشنایی کامل داشته باشد، می‌تواند روند همکاری را برای طرفین مؤثرتر و آسان‌تر سازد.

به ‌نظر می‌رسد این همکاری‌ها تنها استراتژی ممکن اپراتورها برای بقاء در بازار باشد. نقش‌آفرینان حوزه OTT این میان چه نفعی می‌برند؟

OTT  می‌تواند با تحت‌ پوشش قرار دادن خدمات سنتی مخابرات، شروع به راه‌اندازی برنامه کاربرمحور جهانی کند. برای نمونه می‌توان به به‌کارگیری سیستم  SMS-backup connection  برای خدمات آی‌پی‌محور در بازارهای جدید اشاره کرد. این مورد در جاهایی کاربرد دارد که اتصال به اینترنت در حد نیاز وجود ندارد.

فراتر از این، بسته به اینکه مدل کسب ‌و ‌کار OTT چه باشد (تجارت الکترونیکی، بازار، شبکه اجتماعی و غیره)، شماره‌های مجازی همراه نیز می‌توانند فرصت‌های نوینی برای OTT  باشند تا کاربران را به ‌واسطه ارتباط دوجانبه در یک ‌زمان جذب خود کنند یا برای شماره‌های همراه موقت، امنیتی مضاعف در خصوص تراکنش‌های شخصی و تعاملات خصوصی فراهم آورد.

اپراتورها چگونه می‌توانند به همکاری‌هایی از این دست با OTT شکل دهند؟ آیا نمونه موفقیت‌آمیزی در این مورد سراغ دارید؟

همکاری دوجانبه اپراتورهای شبکه همراه و OTT هنوز در مراحل اولیه به‌ سر می‌برد. گام نخست را اپراتورها باید بردارند؛ آنها باید صلاحیت‌های اصلی و همچنین محدودیت‌های خود را بررسی کنند و دریابند کدام فرصت‌ها از نظر اقتصادی برایشان صرف می‌کند. اپراتورهای همراه می‌توانند با تحت پوشش قرار دادن این خدمات به ‌عنوان بخشی از بسته استاندارد داده خود، از برندهای OTT جهت استفاده از داده سود جویند. متناوباً می‌توانند از طریق تبلیغات و بازاریابی، فروش یا شارژ ماهانه برای مشترکان از این همکاری درآمدزایی کند.

برای مثال واتس‌اپ  از بستن  قرارداد همکاری‌ای با اپراتور آلمانی MVNO  E-Plus خبر داد که طبق آن حجم ترافیک مشخصی برای پیام‌های واتس‌اپ، ویدئوها و تصاویر در اختیار مشترکان می‌گذارد. این مثال کوچکی است از آنچه یک ارائه‌دهنده سیستم پیام‌رسانی فوری carrier (در جهت عرضه خدمات OTT ) انجام می‌دهد. با این ‌حال همین نمونه چشم‌اندازی از آینده همکاری OTT و اپراتورهای شبکه همراه را پیش رویمان می‌گستراند.

چرا هنوز برخی اپراتورها برای شکل‌گیری این همکاری دست و پا می‌زنند؟

این عرصه هنوز نوپاست و نامطمئن. بررسی اخیر نشان داده 64 درصد اپراتورهای همراه بر این باورند که دلایل تجاری انگیزه نخستین آنها برای امتناع از همکاری با ارائه‌دهندگان خدمات OTT است. 26 درصد پیچیدگی‌های زیرساختی و 23 درصد مسائل رگولاتوری را عامل اصلی می‌دانند. همچنین بسیاری از اپراتورها از دغدغه‌های خود در مورد مفاد قرارداد گفتند؛ بیشتر آنها حتی تصوری در ذهن ندارند که این قرارداد به چه شکل خواهد بود.

غالباً اشخاص ثالثی که شناختی از مدل‌های کسب ‌و ‌کار اپراتورهای شبکه همراه و OTT   دارند و برای تنظیم توافقاتی از این دست زمان گذاشته‌اند، بهتر از هر کس دیگری می‌توانند چنین دغدغه‌هایی را رفع و رجوع کنند. OTT   نیاز به دسترسی جهانی دارد و این خواسته‌ای نیست که اپراتورهای شبکه همراه به‌ عنوان جزئی از صنعت مخابرات بین‌المللی بتوانند به ‌راحتی برای ایشان فراهم کنند.

از نظر اقتصادی برای اکثر اپراتورها بهتر است با ارائه‌کنندگان شبکه‌های بین‌المللی همکاری کنند. چنین انتخابی سودآورتر از ورود به توافقات جداگانه با بی‌شمار شریک است.

گام بعدی ارائه داده خالص است؟ این کار برای ارائه‌دهندگان سیستم پیام‌رسانی فوری به چه معناست؟

در آینده نزدیک فرصت‌هایی برای اپراتورها وجود خواهد داشت تا با بهره‌گیری از پیام‌رسانی متنی و صوتی بتوانند مانند سرویس‌های دیتا درآمدزایی کنند.

شماره‌های تلفن همراه همچنان ارزشمندترین دارایی برای اپراتورها در مقام مالک آن به حساب می‌آید. از این دارایی می‌توان به ‌عنوان شناسه‌های منحصربه‌فردی سود جست که ارتباط میان دو حوزه مخابرات و وب را به طور همزمان ممکن می‌سازد.

افزون‌ بر این، استفاده روزافزون از SMS -based two-factor authentication  منبع دیگری از درآمدها را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد. تعداد رو به ‌رشدی از شرکت‌ها این فناوری را برای چک کردن اطلاعات مشتری و محافظت از اطلاعات به کار می‌برند.

چالش پیش‌ روی اپراتورها این است که آنها باید زیرکانه از فرصت‌ها و موقعیت‌های نوظهور سود برند.

آیا شما در آینده‌ای نزدیک تغییری در رویکردها پیش‌بینی می‌کنید؟

ما تاکنون شاهد تغییر رویکرد اپراتورها نسبت به OTT بوده‌ایم. چنان‌که در سال گذشته دیدیم، بیش از نیمی از اپراتورها خواهان همکاری با شریک OTT خود بودند. در سال 2013 تنها 36 درصد از اپراتورها تمایل به چنین همکاری‌‌ای داشتند.

با این ‌حال مصالحه امری بس ضروری است. ارائه‌دهندگان خدمات OTT توانایی بالایی در ابتکار و به‌روزرسانی از خود نشان داده‌اند. اپراتورها هنوز نتوانسته‌اند خود را با این شرایط وفق دهند. تنها به واسطه استقبال از نوآوری است که اپراتورهای شبکه همراه می‌توانند جایگاهی نوین در اکوسیستم مخابراتی مدرن از آن خود سازند.

*Tyntec اپراتور پیام‌رسانی همراه و ارتباطات ابری در سراسر جهان است. دفتر مرکزی آن در آلمان قرار دارد. حوزه فعالیت اصلی این اپراتور در زمینه توانمند ساختن سیستم‌ها برای ادغام سه سرویس کلیدی مخابرات در یکی استsms ، تماس صوتی و شماره‌های همراه.

انتهای پیام 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-08 14:14

افزودن دیدگاه جدید