کد مطلب: 

17914

ستاری در نشست مشترک فن‌بازارها و کارگزاران تبادل فناوری کشور: شبکه فن‌بازار می‌تواند تحولی جدی در حوزه فناوری و نوآوری کشور ایجاد کند

ستاری در نشست مشترک فن‌بازارها و کارگزاران تبادل فناوری کشور: شبکه فن‌بازار می‌تواند تحولی جدی در حوزه فناوری و نوآوری کشور ایجاد کند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: من اعتقاد دارم شبکه فن‌بازار می‌تواند تحولی جدی در حوزه فناوری و نوآوری کشور ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست مشترک فن‌بازارها و کارگزاران تبادل فناوری کشور، با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیران و کارگزاران فن‌بازارهای منطقه‌ای شبکه ملی فن بازار پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری برگزار شد.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به سابقه طولانی فعالیت فن‌بازار در کشور گفت: عده‌ای بر این باور بودند که اتفاقی جدی توسط این شبکه اتفاق نمی‌افتد، اما من اعتقاد دارم شبکه فن‌بازار می‌تواند تحولی جدی در حوزه فناوری و نوآوری کشور ایجاد کند.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این‌که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مشکل

شرکت‌های دانش‌بنیان بازار محصولاتشان است بیان کرد: می‌دانیم ورود یک محصول فناور جدید به شبکه‌های متعددی که داخل بازار فعالیت می‌کنند سختی‌های بسیار زیادی دارد. ورود یک محصول جدید به بازار فعلی فرهنگ‌سازی خاص خود را می‌طلبد و ورود آن به شبکه فروش و عرضه بسیار دشوار و دارای مشکلات خاص خود است. حتی برای بخش خصوصی نیز دشوار است به شبکه‌ سنتی بازار وارد شود و ساختارشکنی انجام دهد.. این اتفاق نمی‌افتد مگر این که در این راه ثابت قدم باشیم ضمن این‌که حمایت نهادهایی چون معاونت علمی و فناوری در ادامه مسیر کمک شما خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه حمایت‌ها در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد بیان کرد: با این که خطوط قرمزی در حمایت‌ها وجود دارند اما اگر برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به حمایت‌هایی خارج از چارچوب‌ها نیاز باشد، در کنار صندوق نواوری و شکوفایی انجام خواهد شد.

 

ستاری با اشاره به این که مأموریت اصلی معاونت علمی و فناوری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قالب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است بیان کرد: بخشی از این توسعه در گرو توسعه بازار محصولات است. مهم این است که شبکه‌ای کشوری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. این شبکه کشوری توانمندی‌هایی دارد که در حوزه‌های مختلف از جمله قیمت‌گذاری، سازوکارهای حمایت از ایده، حمایت از اختراعات، که در حال حاضر صورت سنتی آن در بنیاد ملی نخبگان انجام می‌شود می‌تواند در این شبکه تحقق یابد و مورد استفاده معاونت علمی و فناوری قرار بگیرد.

 

وی افزود : پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی تجربیات لازم را دارد و می‌تواند تجربه چگونگی ارتباط با بدنه معاونت علمی و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، صندوق نوآوری و شکوفایی و نهادها و نحوه امکانات از این دست را در اختیار شبکه فن‌بازار قرار دهد.

 

تدوین بسته ای برای حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان
دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که قطعا حضور فن‌بازار می‌تواند به حوزه صادرات کشور کمک کند ابراز کرد: برای حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان، بسته حمایتی اقتصادی صادرات به برخی کشورها تدوین شده است.

ستاری با اشاره به این که بدنه دولت و جامعه برای پذیرش اقتصاد دانش‌بنیان در حال پذیرش و کنار گذاشتن مقاومت است گفت: همین که احساس کنیم دوستانی در کشور هستند که با آن‌ها هم‌نظریم جای خوشحالی است. هرگاه در تحول اقتصادی کشور دوستانی هم‌نظر پیدا می‌کنیم از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

 

وی در پایان ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم در این مسیر با برنامه و محکم قدم بگذاریم. در بودجه سال آینده برای صندوق نواوری و شکوفایی بودجه خوبی دیده شده و در صورتی که تصویب شود، وضعیت بهتری حتی نسبت به بانک‌های کشور خواهد داشت. امید می‌رود تجربه جدید اخیر به عنوان مبنا قرار بگیرد و فضای همکاری که به تازگی با فن ‌بازار آغاز شده است به سمت هدف نهایی یعنی توسعه کشور بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند.

 

فن‌بازارها جزء جدانشدنی موتور توسعه کشور
دکتر بهزاد سلطانی، رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست فن‌بازارها را یکی از اجزای بسیار مهم نظام نوآوری و شکوفایی کشور دانست و افزود: نظام نوآوری و شکوفایی را به یک سیستم به‌هم پیوسته و پیچیده‌ای تشبیه کرد که فن‌بازارها یکی از اجزای مهم و غیر قابل جدا شدن این سیستم هستند.

وی با اشاره به این‌که فن‌بازارها یک جزء قدرتمند موتور توسعه کشور هستند اظهار کرد: طی مطالعاتی که داشتم بحث بازار اولین و بزرگ‌ترین مشکل نظام نواوری کشور ماست. برای حل این مشکل می‌بایست بخش‌های مختلف این نظام از جمله مشتریان، بخشش خصوصی و دولت به حرکت در بیایند. خوشبختانه از ابتدای سال دولت در این مسیر تلاش کرده و بخشی از بدهی‌های معوقه به بخش خصوصی را پرداخت کرده است.

 

رییس هیأت عامل صندوق نواوری و شکوفایی ضمن اشاره به این که بخش خصوصی نیز باید تحریک شود چراکه بخش خصوصی مصرف‌کننده محصول خارجی, به نمونه داخلی سوق پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: حلقه‌های واسط فن‌آوری و بازار که می‌توانند ارتباط ایجاد کنند، اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهند کرد.

 

سلطانی بر اهمیت قیمت‌گذاری فناوری یا Technology Pricing تأکید کرد و گفت: این بخش متأسفانه در کشورمان بسیار ضعیف است. باید بخش‌هایی به صورت مرجع این کار را انجام دهند و یکی دو مرکزی که وجود دارند، خیلی خوب عمل نکرده‌اند.

 

سلطانی با اشاره به این که لیزینگ محصولات دانش‌بنیان می‌تواند موتور محرک بازار فناوری کشور باشد ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های پیش‌بینی شده موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور از این طریق تا پایان سال روشن شود.

 

رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، با تاکید بر افزایش خروجی‌های شبکه فن‌بازار به آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی برای انعقاد قرارداد با دیگر طرح‌های مشابه که ظرفیت توسعه بازار فناوری دارند اشاره کرد.

 

سلطانی در پایان به واسطه‌گری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های لیزینگ محصولات دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: باید این اطمینان از سوی کارگزاران فن‌بازارها حاصل شود که مشتری طرح لیزینگ مصرف‌کننده نهایی است. همچنین حلقه‌های متعدد فن‌بازار باید ارزیابی شوند و اگر ارزش‌افزوده ندارند، حذف شوند. بنابراین برای چندحلقه بودن این ساختار باید نوعی هزینه‌فایده تعریف شود تا مثمرالثمر و پایدار باشد.

 

براساس این گزارش، نشست مشترک فن بازارها و کارگزاران مبادله فناوری کشور روز گذشته (دوشنبه) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور مدیران وکارگزاران فن بازارهای منطقه ای و کارگزاران منتخب حوزه تبادل فناوری در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-11-25 10:21

افزودن دیدگاه جدید