کد مطلب: 

178966

«سرآمد 14» و افزایش ضریب هوشیاری در مواجهه با توافق هسته‌ای

چهاردهمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» شامل گفت وگوها، یادداشت ها و گزارش های متنوع با موضوعات روز مرتبط با نخبگان و سرآمدان منتشر شد.
«سرآمد 14» و افزایش ضریب هوشیاری در مواجهه با توافق هسته‌ای

به گزارش سیتنا، ذهن و زبان این روزهای عموم ایرانیان، مشغول پرداختن به موضوع توافق هسته ای و پیش بینی موفقیت هایی است که در انتظار سرزمین مان است. در این شرایط، هیچ صاحب نشریه و گرداننده رسانه ای پیدا نخواهد شد که به این مهم نپردازد. «سرآمد» نیز که به صورت ماهانه منتشر می شود و توافق هسته ای در وین هم کمتر از یک ماه پیش انجام شده است، انتظار می رفت که ویترین و گل کارش را به آن اختصاص دهد.
روی جلد این شماره از سرآمد که ویژه مردادماه منتشر شده است، مهم ترین تیترش را به «هوشیاری در مواجهه با توافق هسته ای» اختصاص داده است. این عنوان متعلق به سرمقاله شماره چهاردهم سرآمد است که پرویز کرمی؛ سردبیر، آن را نوشته و به چگونگی توافق هسته ای برای رسیدن به پیشرفت کشور پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «به تجربه دیده ایم که بالا رفتن درآمدهای نفتی کشور الزاما به رشد و رونق اقتصادی نمی انجامد. از خاطرمان نرفته که افزایش قیمت نفت چه سرمایه هنگفتی را به کشور واریز کرد اما متاسفانه از قِبَل آن، مصرف زدگی و تجمل گرایی، رونق مبالغه آمیز واردات، تعطیلی بنگاه های صنعتی و توقف رشد اقتصادی نصیبمان شد. از این حیث اگر حواسمان نباشد و هوشیار نباشیم این بار نیز ممکن است آسیب ببینیم و مصرف زده تر شویم و در تله افزایش قیمت نفت بیفتیم، یا به وابستگی علمی و صنعتی مبتلا شویم...»
یکی از گفت وگوهای خواندنی این شماره سرآمد، با سعیدرضا عاملی برگزیده جایزه علامه طباطبایی و معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران انجام شده است که آنهایی که در وادی علم و فناوری قدم می زنند، با او سلام و علیکی دارند و خوب می شناسندش. او معتقد است «دانشجوی ایرانی در معرض سختی های نظام آموزشی قاعده مند قرار نگرفته» و در جایی از این گپ، گفته است: «من فکر می کنم نخبگی محصول یک تلاش است، نه یک امر ذاتی که مثلا در افراد خاص به وجود می آید. ممکن است نخبه ای هم باشد که از ژن قوی دانشی برخوردار نباشد ولی به دلیل تلاش فراگیر به بالاترین جایگاه نخبگی دست پیدا کند...»
دکتر سیدجواد قوام شهیدی رییس شورای عالی ایرانیان خارج از کشور نیز با سرآمد شماره 14 گفت وگو کرده است. او معتقد است که «مهاجران ایران، قدرت نرم ما در جهان هستند...» و در توضیح آن، می گوید: «ما در عرصه های فناوری و علمی سرمایه های بسیار بزرگی از ایرانیان خارج از کشور داریم و آنها در این حوزه ها جایگاه های بسیار رفیع و مهمی کسب کرده اند. می شود از این جایگاه ها چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی استفاده کرد و با توجه به اینکه در جهان امروز مرزها در عرصه های مختلف کمرنگ شده یا از بین رفته، استفاده از نیروهای مهاجر در محل سکونت شان کار خیلی دشواری به نظر نمی رسد...»
سنت گفت وگو با کارآفرینان و سرآمدان عرصه کسب و کار و دانش بنیان کشور، در ماهنامه سرآمد، همچنان پابرجاست و این بار سرآمدی ها سراغ احمد بهفرمقدم از کارآفرینان کشور رفته است. نوید ایزدپناه هم از دیگر کارآفرینان است که در این شماره به علاقه مندان حوزه کسب و کار پیشنهاد داده است: «نق نزنیم، انتقاد کنیم». هامون طهماسبی از اعضای گروه نوآوری و کسب و کارهای اجتماعی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف هم درباره کسب و کار در حوزه اجتماعی سخن گفته و متذکر شده است: «کارآفرینی اجتماعی شکلی از کارآفرینی است که در کنار تولید ثروت و حل مسائل اقتصادی، دغدغه حل مسائل اجتماعی را هم دارد.»
افسانه صفوی برگزیده جایزه علامه طباطبایی و دانشمند برتر جهان در سال 2012 نیز به دانشجویان توصیه کرده است: «کپی کاری نکنید» و در ادامه توصیه هایش گفته است: دانشجویان خودباوری و صداقت داشته باشند، در تحقیقات شان موازی کاری نکنند و همیشه صداقت در کار را در نظر داشته باشند.»
دکتر رضا آذین رییس بنیاد نخبگان استان بوشهر هم در یادداشتی با عنوان «صنعت نفت؛ پیشران توسعه و تجاری سازی فناوری ایران» نوشته است: «باید به این باور برسیم که نگه داشتن دانشگاه ها، پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان بیرون از حصارهای صنعت نفت تاکنون به زیان صنعت و کشور بوده و این روند نیز وابستگی به خارج و شکاف فناوری ایران با دنیای خارج از کشور را بیشتر خواهد کرد...»
دکتر بهروز بیرشنک؛ روان شناس هم درباره موضوع و دغدغه همیشگی انسان یعنی «گفتن یا نگفتن دروغ» مطالبی علمی بیان کرده است که گرچه سوژه ظاهرا تکراری است اما نکته های جالب و بکری را می توان در صحبت های این روان شناس پیدا کرد.
در ادامه این شماره سرآمد، گزارش ها و یادداشت های متعدد دیگری درباره موضوعات مختلف علمی و فرهنگی آمده است که می توان با یک برنامه ریزی سرانگشتی، همه آنها را که خواندن شان خالی از لطف نیست، تا آمدن شماره بعدی سرآمد، مطالعه کرد.
چهاردهمین شماره ماهنامه سرآمد به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه مردادماه 1394 منتشر شده است. برای دریافت اپلیکیشن این نشریه می تواند به saramad.co مراجعه کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-25 16:26

افزودن دیدگاه جدید