کد مطلب: 

178941

این دختران با «سلفی» به جنگ نژادپرستی در میانمار رفتند! (+تصاویر)

در جو نژادپرستانه و خشونت‌آمیز کشور میانمار یک بانوی مسلمان که در یانگون زندگی می‌کند اقدام به ایجاد کمپین «دوست من» کرده است تا ثابت کند که عشق و دوستی از تنفر قدرتمندتر است.
این دختران با «سلفی» به جنگ نژادپرستی در میانمار رفتند! (+تصاویر)

به گزارش سیتنا، در نگاه اول، این سلفی‌ها تصاویری پیش و پا افتاده‌ای به نظر می‌رسند که روزانه هزاران عکس مانند آنها را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی یافت. اما اگر بدانید، افرادی که در این تصاویر هستند از نژادها و ادیانی متفاوت در برمه هستند که در کشورشان درگیری و کشت و کشتاری شدید به دلیل همین تفاوت‌های مذهبی و نژادی در جریان است، ارزش این تصاویر مشخص می‌شود.

آنها مسلمان، بودایی و یا مسیحی هستند. از نژاد «بمر» که اکثریت جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و یا از قوم روهینگیا که در پی خشونت‌های دولتی و همین‌طور اجتماعی در میانمار در خطر پاک‌سازی نژادی قرار دارند.

با اینکه میانمار طی چند سال گذشته قدم در مسیر دموکراسی گذاشته است اما خشونت‌های شدید مذهبی و نژادی به‌خصوص علیه مسلمانان این کشور، در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارد. جمعیتی که بنا بر برخی برآوردها 4 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

برخی از راهبان عالی‌رتبه بودایی از رهبران گفتمان خشونت‌آمیز و نژادپرستانه علیه مسلمانان در میانمار به شمار می‌روند. بسیاری از مسلمان روهینگیا در برمه طی سال‌های اخیر برای فرار از خشونت‌های سیستماتیک علیه خود، به کشورهای همسایه گریخته‌اند و در کمپ‌های آوارگان زندگی می‌کنند.

در این جو نژادپرستانه و خشونت‌آمیز است که اهمیت این سلفی‌های ساده در کمپین «دوست من» مشخص می‌شوند.

«وی وی نو» یک فعال حقوق بشر و از اعضای کمپین «دوست من» است که در یانگون زندگی می‌کند.

وی می‌گوید: فیسبوک در میانمار بسیار محبوب است. هرچند متأسفانه در اکثر مواقع برای اهداف مناسبی از آن استفاده نمی‌شود. روایت‌های نژادپرستانه به شدت در پست‌های فیسبوکی دست به دست می‌شوند. در نتیجه، ما تصمیم گرفتیم از همین رسانه برای هدف قرار دادن جامعه جوان استفاده کنیم، جوانان همواره عامل تغییرات اجتماعی هستند.

این فعال حقوق بشری اظهار کرد: سلفی گرفتن نیز در بین جوانان طرفداران زیادی دارد. در نتیجه سلفی گرفتن و انتشار آن در غالب یک پست فیسبوکی شیوه خوبی است که به همه نشان دهیم، افرادی که از اقلیت‌های قومی و مذهبی هستند ـ مسلمانان و مسیحیان ـ دشمن نیستند. با وجود فضای تنفری که همه ما در آن تنفس می‌کنیم، اما همچنان بسیاری از دوستی‌ها بین افراد با ریشه‌های متفاوت همچنان پابرجاست.

وی وی نو تصریح کرد: ما از مردم خواستیم تا سلفی‌های خود را با دوستانشان که ریشه‌های متفاوتی دارند ارسال کنند. یا از آنها درخواست کردیم که در زمان خاصی به نقاط مشخصی از یانگون بیایند و باهم سلفی بگیرند. مردم از تیپ‌ها و ریشه‌های مختلف از مذاهب و نژادهای متفاوت آمده بودند.

او گفت: من یک روهینگیا و مسلمان هستم. برخی از بهترین دوستان من بمر و بودایی هستند. آنها افراد بسیار خوبی هستند اما به هر حال فضای نژادپرستانه در اطراف ما وجود دارد. این فضا حتی روی دوستی بسیاری از مردم تأثیر گذاشته است. ما می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که عشق و دوستی از تنفر قدرتمندتر است و «تفاوت» عبارت بدی نیست. تاکنون ما فقط واکنش‌های مثبتی دریافت کرده‌ایم و البته چندتایی هم واکنش و کامنت منفی روی صفحه کارزار داشته‌ایم.

فعال اجتماعی میانماری در پایان با ابراز نگرانی از وضعیت رو به وخامت مسلمانان در میانمار افزود: تنش‌ها امکان دارد حتی بیش از این اوج بگیرد. ما نمی‌توانیم فقط تندروها را در این زمینه مقصر بدانیم. دولت باید تمام جنبه‌های تبعیض را علیه روهینگیاها از بین ببرد، آنها حتی روهینگیاها را شهروند میانمار به شمار نمی‌آورند. آنها روهینگیا را مهاجرین غیرقانونی معرفی می‌کنند و به این شکل افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. درباره روهینگیا شایعات عجیبی می‌سازند که منجر به خشونت‌های قومی شدید شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-25 00:08

افزودن دیدگاه جدید