کد مطلب: 

17859

واتس‌اپ همه مکاتبات کاربرانش را رمزگذاری می‌کند

واتس‌اپ همه مکاتبات کاربرانش را رمزگذاری می‌کند

واتس‌اپ٬ که برخی از آن به عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسانی دنیا یاد می‎کنند٬ تصمیم گرفته تا همه مکاتبات کاربران را به صورت پیش‌فرض رمزگذاری کند؛ گامی موثر در جهت حراست از حریم خصوصی کاربران که با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.
 

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، واتس‌اپ اولین اپلیکیشن فراگیر پیام‌رسانی در جهان است که تصمیم گرفته برای تامین امنیت و حراست از حریم خصوصی کاربرانش٬ با بهره‌گیری از یک پروتکل نوآورانه همه مکاتبات ۶۰۰ میلیون کاربرش را به صورت پیش‌فرض و یک‌پارچه رمزگذاری کند.

 

خبر همکاری واتس‌اپ و کمپانی ویسپرسیستمز (Whisper Systems) که طراح و مبتکر پروتکل Text Secure یا ارتباطات متنی امن برای رمزگذاری ارتباطات آنلاین است٬ از مهم‌ترین خبرهای دنیای فن‌آوری در هفته پیش بود که استقبال بسیاری از کاربران و متخصصان در سراسر جهان را هم در پی داشته است.

 

این مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییری است که از زمان تصاحب واتس‌اپ از سوی فیس‌بوک با رقم نجومی ۱۹ میلیارد دلار٬ در این اپلیکیشن اعمال شده است. رمزگذاری مکاتبات واتس‌اپ با پروتکل «تکست‌سکیور» روی اپلیکیشن اندروید آن آغاز شده است.

 

فردریک جیکوبز٬ از جمله مبتکران این پروتکل ایمن‌سازی ارتباطات متنی و از متخصصان امنیتی است که در شش ماه گذشته روی این پروژه فعالیت کرده است.

 

او سه‌شنبه (۲۷ آبان٬ ۱۸ نوامبر) با اعلام این خبر گفته «این بزرگ‌ترین پروژه رمزگذاری پیام‌ها در طول تاریخ است» که صدها میلیون کاربر می‌توانند از مواهب آن بهره‌مند شوند.

 

در ابتدای راه‌اندازی این سرویس تنها ارتباطات متنی واتس‌اپ رمزگذاری خواهند شد و پس از مدت کوتاهی قرار است این سرویس به صورت پیش‌فرض برای پیام‌های گروهی و میلیاردها عکس و ویدئویی که روزانه روی این پلت‌فرم رد و بدل می‌شود هم فعال شود.

 

واتس‌اپ علیه شنود و تجسس

به این ترتیب با اعمال پروتکل تکست‌سکیور٬ مشاهده پیام‌ها روی واتس‌اپ تنها برای گیرنده و فرستنده میسر خواهد بود و اگر کسی بتواند به هر یک از گوشی‌ها یا تبلت‌هایی که واتس‌اپ روی آن نصب است نفوذ کند٬ قابلیت رمزگشایی داده‌ها و مشاهده آنها را نخواهد داشت. انجام این کار حتی برای کسانی که به سرورهای واتس‌اپ دسترسی دارند هم غیرممکن خواهد بود.

 

حالا با این تغییرات عظیم جدید٬ تنها سرویس پیام‌رسانی که از نظر تامین امنیت و توجه به حریم خصوصی کاربران می‌تواند با واتس‌اپ رقابت کند سرویس iMessage کمپانی اپل است؛ با این حال فاصله میان آنها همچنان فاحش است.

 

تغییرات اعمال‌شده تا اینجای کار برای کاربران نامحسوس خواهد بود و بدون مشاهده تغییری خاص از مواهب آن بهره‌مند خواهند شد.

 

اما واتس‌اپ قرار است به زودی این امکان را هم به کاربران بدهد که با بهره‌گیری از کلیدهای یکتای رمزگذاری٬ بتوانند هویت یکدیگر را بررسی و تایید کنند. این روشی است که واتس‌اپ می‌خواهد با بهره‌گیری از آن به مقابله با حملات مرسوم «مرد میانی» برخیزد که منشا بسیاری از سرقت‌ها و شنودهای آنلاین‌‌اند.

 

مجله وایرد درباره این تغییر بزرگ واتس‌اپ نوشته است: «رمزگذاری قدرتمند پیام‌های صدها میلیون کاربر اقدامی است که به مذاق بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان خوش نخواهد آمد؛ دولت‌هایی که حالا کارشان برای تجسس در حریم خصوصی کاربران بسیار دشوارتر خواهد شد.»

 

این همان هدفی است که یان کوم٬ بنیان‌گذار واتس‌اپ که دوران کودکی‌اش را در اوکراین گذرانده٬ همواره در پی تحقق‌اش بوده است.

 

او پیش‌تر گفته بود: «من در جامعه‌ای به دنیا آمدم و بزرگ شدم که همه‌چیز در آن شنود و ضبط می‌شد. هیچ شخص یا دولتی نباید چنین حقی داشته باشد٬ چون منجر به تمامیت‌خواهی خواهد شد. این همان چیزی است که من از آن گریختم و به آمریکا آمدم که دموکراسی و آزادی بیان در آن وجود دارد. هدف ما در واتس‌اپ٬ حراست از همین ارزش‌ها است.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-11-21 21:28

افزودن دیدگاه جدید