کد مطلب: 

178586
توسط فناوران در کشور صورت گرفت؛

تجهیز بانک‌ها به نرم‌افزار بانکداری الکترونیک ایرانی

محققان در کشور درصدد تولید نرم‌افزارهایی برای ایجاد بانکداری الکترونیک در ایران و تجهیز بانک‌ها به این نرم‌افزارها بودند، تا بتواند در عملیات بانکی کمکشان کنند و یک سیستم جامع اطلاعاتی داشته باشند.
تجهیز بانک‌ها به نرم‌افزار بانکداری الکترونیک ایرانی

به گزارش سیتنا، تا پیش از این شعب از هم مستقل و به صورت جزیره‌ای بودند و نمی‌توانستند به صورت متمرکز عمل کنند. و سیستم بانکی و حسابداری کاملا دستی بود و چیزی به‌عنوان سیستم کامپیوتری یا یک سیستم متمرکزی که تراکنش‌های بانکی ثبت الکترونیک شود، وجود نداشت. از این رو قرار بر این شد کارهای اضافی حذف و سیستم بهینه شود. و یک سیستم نرم‌افزاری وجود داشته باشد که بتواند در هر بانکی مستقر شود و همه شعب به یک سیستم وصل باشند. همین وضعیتی که الان در بانک‌ها وجود دارد.

علی اکبر نامداری مدیرعامل یک شرکت خصوصی یکی از مشکلات اصلی، را مشکل زیرساخت های مخابراتی خواند و افزود: تا پیش از این خطوط مخابراتی که بتواند شعب بانک‌ها را به هم اتصال دهد، سپس به یک مرکز وصل شود و همه چیز را از آن‌جا دریافت کند و همه تراکنش‌ها را به آن ارسال کند، وجود نداشت، یا با پهنای باند خیلی محدود و غیرقابل اعتماد بود. این مشکل عمده ما در راه شکل‌گیری و پیاده‌سازی و راه‌اندازی این سیستم‌ها بود.

راه اندازی سیستم بلیت الکترونیکی شهر تهران
نامداری با اشاره به انجام برخی اولین ها توسط این شرکت دانش بنیان گفت: سال 80 اولین اینترنت بانک کشور را در بانک سامان راه‌اندازی شد که کار بسیار نوآورانه‌ای در کشور بود که هیچ‌کس نه این کار را کرده بود و نه اصلا به این موضوع فکر می‌کرد. تا آن موقع هر بانکی هر سایتی داشت، فقط اطلاع‌رسانی بود. معرفی محصولات، نرخ سود، شرایط تسهیلات و از این‌طور چیزها.

وی در ادامه افزود:‌ در اینترنت بانکی که راه اندازی شد، انتقال وجه، صورت حساب و درصد زیادی از خدماتی که آن موقع با توجه به زیرساخت‌های کشور قابل ارائه بود، انجام می گرفت.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان از دیگر کارهای انجام شده برای نخستین بار در کشور سخن گفت و افزود:‌ یکی دیگر از این اولین‌ها، بلیت الکترونیکی شهر تهران بود که محصول یکی از شرکت‌های توسن است که در یک بیزینس لاین شکل گرفته و طی فرایندی جدا شده و در حال حاضر شرکتی است به‌عنوان سامانه هوشمند اطلاعاتی البرز یا سها که کارت بلیت الکترنیک تولید می‌کند.

این عضو فعال حوزه فناور بیان کرد: با بیان اینکه یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزار اصلا نمی‌تواند دانش‌بنیان نباشد. گفت: اگر تعریف این است که شما دانش را تجاری‌سازی کنید و ایده‌های جدید را بیاورید و پیاده‌سازی کنید، در یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزار قاعدتا همین اتفاقات می‌افتد. شما نمی‌توانید یک نرم‌افزاری را تولید کنید و همین را تا سال‌های سال بفروشید. نیازهای بازار تغییر می‌کند. مشتریان ما به‌طور مداوم خواسته‌های تازه دارند.

نامداری دلیل این امر را ورود فناوری های تازه به بازار جهانی خواند و گفت: بانک‌ها در رقابت با یکدیگر نیاز دارند هر ایده جدیدی را زودتر از دیگری عرضه کنند. این است که همواره ما صفی از درخواست‌ها و ایده‌های جدید داریم.

مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به همتراز عمل کردن کشورمان با کشورهای پیشرفته اظهار کرد: از نظر امکانات و همچنین از لحاظ سخت‌افزاری یکی هستیم. اما زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی در کشورهای دیگر باعث شده بعضی سرویس‌ها در این کشورها فعال باشد که هنوز شرایطش در ایران مهیا نیست. چون هر محصولی که وارد می‌شود، مدت زمان مدیدی طول می‌کشد تا فرهنگ‌سازی شود و در میان مردم جا بیفتد.

وی در این باره توضیح داد: در حوزه سیستم‌های پرداخت سیستم بانکی‌ای که در ایران رواج دارد، کارت بدهی است. یعنی تا پول در حساب نباشد، نمی‌توانیم کاری بکنیم. اول باید موجودی داشته باشیم و بانک به ما بدهکار باشد تا بتوانیم از آن کارت استفاده کنیم. در کشورهای پیشرفته اما این‌طور نیست. آن‌ها بیشتر کارت اعتباری دارند، چون زیرساختش فراهم است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-13 17:52

افزودن دیدگاه جدید