کد مطلب: 

178537
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر داد:

ایجاد مرکز نوآوری نسل پنجم موبایل در کشور

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایجاد مرکز نوآوری نسل پنجم موبایل در کشور با هدف ثبت اختراع و پتنت در زمینه این فناوری خبر داد.
ایجاد مرکز نوآوری نسل پنجم موبایل در کشور

به گزارش سیتنا، دکتر محمد خوانساری، با تشریح چشم انداز ایران برای بهره برداری از نسل پنجم تلفن همراه، به عنوان اولین کشور خاورمیانه که این فناوری را بومی می کند، این را یک تحول بنیادی در شبکه های ارتباطی برشمرد که دیگر تکامل یافته نسل چهارم موبایل نیست و گفت: عمده موضوع نسل پنجم موبایل، تحولات مرتبط با اینترنت اشیاء خواهد بود به نحوی که در آینده، تمامی اشیاء از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط خواهند داشت و این نیازمندیها، زیرساختهای جدید مخابراتی را می طلبد که دیگر مخابرات سنتی پاسخگوی این تحولات نخواهد بود.

وی ادامه داد: در این زمینه نیازمند زیرساختهای جدید ارتباطی و دستیابی به فناوریهایی مانند بیگ دیتا، تراهرتز و رایانش ابری به عنوان زیرساخت های نسل آتی شبکه موبایل هستیم.

دکتر خوانساری از ایجاد مرکز نوآوری نسل پنجم موبایل در جهت تولید نقشه راه این فناوری و با هدف ثبت اختراع و پتنت خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای تولید و عرضه این فناوری و بهره برداری صحیح و هوشمندانه از آن آغاز شده است چرا که برای ایجاد ارزش افزوده و خلق ارزش مبنتی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم.

وی بر مطالبات دانشگاهی در این زمینه تاکید کرد و گفت: ثبت اختراع و پتنت در حوزه فناوری نسل پنجم موبایل، اخذ حق مالکیت معنوی و شفاف سازی فضای پژوهش در این عرصه، از جمله برنامه های پیش رو است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با ایجاد مرکز نوآوری ۵G و بکارگیری شرکتهای دانش بنیان در این بخش، امکان تولید محصول در این زمینه، افزایش می یابد. در این راستا تبادل و تعاملات علمی پژوهشی سازنده با شرکتهای دانش بنیان و تولید اشتراکی دانش، در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: به جای اینکه منتظر بمانیم فناوری ۵G وارد کشور شود و سپس آن را بومی کنیم، قصد داریم با تدوین نقشه راه این فناوری را در کشور همگام با دنیا بومی سازی کنیم؛ براین اساس مشارکت بین المللی در این حوزه را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به برنامه های آینده پژوهی ارتباطی در حوزه نسل پنجم موبایل افزود: در حوزه شناسایی و تحلیل فناوریهای مرتبط با نسل پنجم موبایل، ارتباطاتی با نهادهای بین المللی و افراد شناخته شده بین المللی در مراکز مختلف دنیا گرفتیم و با ایجاد مرکز نوآوری، مجموعه پژوهش های خوب و کاربردی این حوزه را به نوعی به بازار بین الملل وصل خواهیم کرد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه تعاملات بین المللی را آغاز کرده و برنامه مشخصی برای همکاری پژوهشی و تحقیق و توسعه (R&D )با برخی شرکتها داریم ادامه داد: توافقات اولیه در این زمینه شکل گرفته تا منعطف با بازار پژوهش، ظرفیت سازی نیز در کشور انجام شود؛ چرا که هدف از این پژوهش تنها تولید مقاله نیست و چشم انداز ما ثبت اختراع در این بخش است.

وی با بیان اینکه مذاکرات با نهادهای بین المللی قانونگذار و استانداردساز این حوزه نیز در دستور کار قرار دارد گفت: پیش بینی ها برای استانداردسازی نسل پنجم موبایل، مربوط به سال ۲۰۱۶ است و برآورد می شود که این فناوری از سال ۲۰۲۰ عرضه عمومی شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-11 17:28

افزودن دیدگاه جدید