کد مطلب: 

178495
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا:

اظهارنظرهای توهین آمیز در صفحات کاربران جرم است

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه 90 درصد پرونده های ارجاعی به پلیس فتا در سراسر کشور کشف شده و به نتیجه رسیده است، گفت: به مجرمان فعال فضای مجازی هشدار می دهیم که آنها در این فضا قابل شناسایی و پی جویی هستند.
اظهارنظرهای توهین آمیز در صفحات کاربران جرم است

به گزارش سیتنا، سرهنگ دوم علی نیک نفس با حضور در برنامه کافه سوال شبکه دو با موضوع اخلاق در شبکه های اجتماعی، گفت: یک سری از خصیصه های فضای مجازی باعث شده است تا کاربران در این فضا و خصوصاً شبکه های اجتماعی قیود اخلاقی را رعایت نکنند و به حریم های خصوصی دیگر کاربران تخطی کنند.

وی افزود: این دست کاربران که به حریم خصوصی دیگر کاربران احترام نمی گذارند، در فضای حقیقی اینگونه نیستند و شاید علت این امر به ویژگی های فضای مجازی باز می گردد.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد: گستردگی ارتباط در فضای مجازی از نظر  زمان و مکان و اینکه به راحتی می تواند با هویت جعلی در این فضا فعالیت کرد باعث شده تا برخی کاربران از قید اخلاقیات خارج شوند و با ورود به حریم خصوصی دیگر کاربران و نشر اکاذیب یا هتک حرمت و حیثیت برای دیگر کاربران مشکل ایجاد نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان اینکه تجاوز به حریم خصوصی دیگر کاربران باعث از هم پاشیدگی خانواده ها می گردد، گفت: این تجاوز آسیب های روحی روانی به مراتب بیشتری دارد و این امر جزء خطوط قرمز است که از سوی پلیس فتا به کاربران گوشزد می گردد تا حریم خصوصی دیگر کاربران را رعایت کنند.

سرهنگ نیک نفس با بیان اینکه 13 درصد از پرونده های پلیس فتا در سراسر کشور مربوط به هتک حرمت و حیثیت است، افزود: هر چند مجرمان این پرونده ها شناسایی و تحویل مقامات قضایی می گردند اما ضربه روحی روانی و معنوی که به دیگر کاربران وارد شده است است قابل جبران نیست لذا کاربران در حفظ حریم خصوصی خود تلاش بیشتری نمایند.

وی در ادامه یکی از تهدیدات شبکه های اجتماعی را انتشار شایعات دانست و گفت: متاسفانه سرعت انتشار این شایعات که پیرامون افرادی سرشناس، پیام های خاص بهداشتی یا امنیتی است و بسیار بالاست. به گونه ای موج ایجاد می کند.

سرهنگ نیک نفس با بیان اینکه برای کاهش سرعت انتشار این شایعات خود کاربران باید پیش قدم گردند، افزود: اگر کاربران تمایلی به این شایعات نشان ندهند و خود نیز در چرخه انتشار این شایعات شرکت نکنند نه تنها از سرعت انتشار شایعات کاسته می شود بلکه شاهد آن خواهیم بود که انتشار این شایعات در فضای سایبر کمتر گردد.

وی با بیان اینکه اظهارنظرهای توهین آمیز در صفحات کاربران جرم است، گفت: این موضوع در قانون جرائم رایانه ای دیده شده است و پلیس فتا به عنوان ضابط قضایی وظیفه رسیدگی و پی جویی اقدامات لازم برای شکایت کاربران را دارد.

به گفته سرهنگ نیک نفس مواد 1 ،2، 16 و 17 قانون جرائم رایانه ای مجازات های سنگینی را برای تخطی به حریم خصوصی دیگران در نظر گرفته است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری در برنامه کافه سوال در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص متناسب نبودن جرم با مجازات گفت: قانون جرائم رایانه ای بسیاری از جرائم در این فضا را پوشش داده است اما از نظر مجموعه قضایی و پلیس نقاط ضعفی نیز وجود دارد که به دنبال رفع آنها هستیم.

وی ادامه داد: البته ماده 52 قانون جرائم رایانه ای این اجازه را به مراجع قضایی و پلیس داده است که از سایر قوانین موجود برای تنبیه مجرمان استفاده نماید.

سرهنگ نیک نفس با بیان اینکه عدم آگاهی فنی برخی از کاربران باعث شده تا آنها احساس امنیت کاذب در فضای سایبر داشته باشند و در این فضا از قیود اخلاقیات خارج شوند، گفت: به این کاربران یادآور می شوم که رد پا و اثر انگشت (ادله دیجیتال) در جرائم فضای مجازی به مراتب بسیار بیشتر از  فضای فیزیکی وجود دارد و با اتصال کاربران به اینترنت تمامی مراحل و اکانت های استفاده شده از سوی آنان و سرورهای مورد استفاده لایک شده و اطلاعات آن موجود است و پلیس فتا به راحتی می تواند با ادله موجود مجرمان را شناسایی کند.

وی ادامه داد: همین امر باعث شده تا توان پلیس فتا در کشف جرائم و مجرمان در فضای مجازی بسیار بالا باشد به گونه ای که بیش از 90 درصد پرونده های ارجاعی به پلیس فتا کشف و به نتیجه می رسد و آن 10 درصد نیز با توجه به خصیصه بین المللی جرم در فضای سایبر نیاز به هماهنگی با پلیس اینترپل دارد که سرعت کشف آن کمی کندتر است.

سرهنگ نیک نفس با بیان اینکه دو شکاف عمیق در استفاده از تکنولوژی های روز وجود دارد، گفت: شکاف بین نسلی که والدین و فرزندان در استفاده از تکنولوژی های روز فضای سایبر دارند. یکی از این شکاف هاست.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: این شکاف باعث گردیده تا کنترل لازم از سوی والدین به فعالیت فرزندانشان خصوصا کودکان و نوجوانان در استفاده از تکنولوژی ها کم باشد و به قولی خود صیانتی کاربران در استفاده از فضای مجازی در حداقل باشد.

وی در خصوص شکاف دوم گفت: شکاف بین ورود، بهره برداری و استفاده از تکنولوژی ها را شاهد هستیم به گونه ای که در حال حاضر بیش از 320 میلیون کارت الکترونیکی بانکی در اختیار شهروندان است اما چقدر آموزش و فرهنگ سازی در این خصوص شده است. این امر باعث گردیده تا کاربران بسیاری از ملاحظات ایمنی را انجام نداده و به راحتی در دام کلاهبرداران بافتند.

سرهنگ علی نیک نفس در پایان گفت: پلیس فتا در بحث پیشگیری توجه خاصی دارد به گونه ای که در کنار انتشار مقالات، گزارشات و هشدارها در سایت پلیس فتا، کارگاه های آموزشی نیز با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش برای خانواده ها و دانش آموزان و دانشجویان برگزار کرده است تا تهدیدات این فضا را به آنها بشناساند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-10 01:40

افزودن دیدگاه جدید