کد مطلب: 

178452

شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند

با توجه به الزام شرکت‌ها با ارایه اظهارنامه مالیاتی تا پایان تیرماه 1394، جزئیات و شیوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شد.
شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند

به گزارش سیتنا، دکتر سیدمحمد صاحبکارخراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 92 مشمول استفاده از مزایای قانون از جمله معافیت‌های مالیاتی شدند که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برای (40) شرکت دانش‌بنیان، در سال مالی 1392 از سازمان امور مالیاتی تقاضای معافیت مالیاتی نمود و خوشبختانه با همکاری و همدلی سازمان امور مالیاتی، همه این شرکت‌ها معافیت مالیاتی دریافت نموده‌اند.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در سال 1393، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد که به حدود (1500) شرکت رسید و لذا برای اجرای معافیت‌های مالیاتی قانون، اقدامات زیادی طی چند ماه گذشته اجرا شده است.

شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری
صاحبکار همچنین گفت: معافیت مالیاتی برای واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی که کاملاً در پارک‌های فناوری مستقر هستند، بر مبنای ماده (9) قانون اجرایی می‌شود و بر اساس بخش‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی، آنها از سوی مدیریت پارک فناوری به اداره امور مالیاتی همان منطقه معرفی می‌شوند. لذا واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی می‌توانند برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی، درخواست معافیت خود را در ردیف (16) جدول (6) اظهارنامه وارد نمایند که با عنوان "شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در پارک‌های فناوری (ماده 9 قانون)" مشخص شده است و برای تکمیل اظهارنامه خود حتماً با مسئولان پارک فناوری مربوطه مشورت نمایند.

وی افزود: این شرکتها به واسطه استقرار در پارک‌های فناوری می‌توانند از معافیت استفاده کنند و نیازی به دریافت تائیدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ندارند.

شرکت‌های دارای تائیدیه دانش‌بنیان
سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: شرکت‌هایی که از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تائیدیه دانش‌بنیان دریافت نموده‌اند، بر اساس ماده (3) قانون می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

صاحبکار با اشاره به تنوع فعالیت شرکتهای دانش بنیان گفت: برخی از شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان هنوز به مرحله فروش محصولات نرسیده‌اند و به دلیل نداشتن درآمد از ناحیه محصولات دانش بنیان خود، نیازی به تقاضای معافیت مالیاتی ندارند و این شرکت‌ها خود از فرآیند دریافت معافیت مالیاتی انصراف داده اند.

اطلاع‌رسانی کالاها و خدمات دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی
دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان درباره کالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی این شرکت ها ابراز کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان فقط می‌توانند برای کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود معافیت مالیاتی (موضوع ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان) تقاضا کنند و سایر کالاها و خدمات شرکت مشمول معافیت نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: طی چند ماه گذشته در تعامل با شرکت‌ها، کالاها و خدمات دانش‌بنیان شرکت‌ها در سال مالی 1393 مشخص شده است که بر روی سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان (www.Daneshbonyan.ir) و همچنین داخل کارتابل اختصاصی هر شرکت اطلاع‌رسانی شده است و شرکت‌ها به سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

سرپرست امور شرکت‌های دانش‌بنیان درباره زمان بهره مندی از معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، از تاریخ تائیدیه در کارگروه می‌توانند از معافیت استفاده کنند و اگر بخشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان قبل از تاریخ تائید کارگروه باشد، نمی‌توانند برای آن معافیت مالیاتی تقاضا کنند.

صاحبکار همچنین تاکید کرد: چنانچه شرکت‌ها در مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود به کالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تائیدیه کارگروه توجه نکنند، ممکن است کل اظهارنامه مالیاتی آنها مورد قبول واقع نشود و دفاتر مالی رد شده و مالیات بصورت علی‌الرأس همراه با جریمه از شرکت اخذ شود.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در ادامه گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که اسامی آنها بر روی صفحه اوّل سامانه (www.Daneshbonyan.ir) اطلاع‌رسانی شده، برای درخواست معافیت مالیاتی باید ردیف (15) در جدول (6) اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نمایند.
وی با اشاره به لزوم شفافیت مالی شرکت‌ها گفت: براساس مصوبه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، اگر فروش شرکت‌ها بیش از (400) میلیون تومان باشد، دفاتر مالی شرکت‌ها باید از سوی یکی از اعضای حقوقی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور، بررسی شده و حسابرسی مالی شود.

براساس این گزارش، آن دسته از شرکت‌هایی که فهرست محصولات مشمول معافیت مالیاتی آنها در سامانه بارگذاری شده است، در صورت عدم تطبیق فهرست محصولات خود در فایل بارگذاری شده با فهرست موجود در کارتابل شرکت (بخش کالا و خدمات)، می توانند با شماره 09190718530 تماس گرفته و موضوع را پیگیری کنند.
پایان پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-07-07 17:34

افزودن دیدگاه جدید