کد مطلب: 

177967

ابتکار گوگل در سالروز تولد ریاضیدان ایرانی

موتور جستجوی گوگل، هزار و هفتاد و پنجمین سالروز تولد " أبوالوفاء البوزجانی" را با تغییر آرم خود و گذاشتن تصویری جدید و قرار دادن علامت های هندسی و ریاضی گرامی داشت.
ابتکار گوگل در سالروز تولد ریاضیدان ایرانی

به گزارش سیتنا، "أبو الوفاء محمد بن محمد بن یحیى بن إسماعیل بن العباس بوزجانی" ریاضیدان و ستاره شناس معروف ایرانی است.

وی در سال 940 میلادی در شهر بوزجان خراسان در منطقه نیشابور متولد شد و در سال 959 به بغداد رفت و تا زمان مرگش در سال 998 م درآن جا ادامه حیات داد.

بوزجانی از بزرگ ترین ریاضیدانان مسلمان است که در زمینه پیشرفت علوم ریاضی سهمی عمده داشت، و با نوشتن کتاب ها و تالیفات و در زمان انتقال به بغداد با نوشتن شرح هایی بر نوشته های " إقلیدسودیوفنتس " و " خوارزمی" درمیان مردم شهرت چشمگیری یافت.

بوزجانی زندگی خود را در تالیف و مطالعه و تدریس در بغداد گذراند. وی از بارزترین علمای مسلمان بود که تحقیقاتش تاثیر عمده ای در پیشرفت علوم به ویژه ستاره شناسی ، مثلثات و هندسه داشت.

أبو الوفاء از دانشمندان برجسته در علوم ستاره شناسی و ریاضیات بود و به اذعان بسیاری از علمای غربی ، از معروف ترین افرادی بود که در هندسه شهرت یافت.

اهمیت و شهرت بوزجانی به علت نقش وی در پیشرفت مثلثات است، به گونه ای که بسیاری از دانشمندان اذعان دارند خدماتی که ابوالوفاء به علم مثلثات ارائه کرد، قابل بحث و جدل نیست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-06-11 00:44

دیدگاه‌ها

تصویر علی
لوگو های گوگل فقط با فیلتـرشکن دیده میشه
ارسال شده توسط علی در 21 خرداد 94 - 00:58

افزودن دیدگاه جدید