کد مطلب: 

177857
معادلات سهامداری شرکت مخابرات ایران در شرف تغییر؛

عرضه‌ی بلوک ۴.۷ درصدی سهم "اخابر" با وکالت از شرکت اعتماد مبین

بعد از گذشت شش سال از معامله ۷.۸ هزار میلیارد تومانی ۵۰ درصد بعلاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران، نخستین عرضه بلوک ۴.۷ درصدی این سهم توسط سازمان خصوصی سازی انجام می شود تا در صورت فروش این بلوک سهم، معادلات سهامداری این شرکت بزرگ مشمول اصل ۴۴ تغییر کند.
عرضه‌ی بلوک ۴.۷ درصدی سهم "اخابر" با وکالت از شرکت اعتماد مبین

به گزارش خبرنگار سیتنا، سایت بورس پرس نوشت: شرکت مخابرات ایران بعد از عرضه اولیه و کشف قیمت 150 تومانی هر سهم در 19 مرداد 87 ، تا سال ها بزرگترین شرکت بورس و مشمول اصل 44 حاضر در بورس از لحاظ میزان سرمایه‌ ( بیش از 4. هزار میلیارد تومانی) و ارزش روز بازار سهام ( تا حداکثر 18 هزار میلیارد تومانی ) بود.

13 ماه بعد، این شرکت بزرگ با معامله 7.8 هزار میلیارد تومانی 50 درصد به علاوه یک سهم، رکورد بزرگترین معامله و واگذاری شرکت‌ها را در طول حیات اقتصادی ایران شکست و خصوصی شد . حتی چک 1500 میلیارد تومانی بابت پرداخت وجه نقد معامله تاریخی شد.

حال بعد از حدود 6 سال از آن تاریخ که مخابرات با قیمت 199 تومانی و ارزش روز بازار 9.1 هزار میلیارد تومانی به رده هفتم بزرگترین شرکت بورسی نزول کرده ، نخستین عرضه بلوک 4.7 درصدی آن بعد از معامله 7.8 هزار میلیارد تومانی انجام می شود تا در صورت فروش، معادلات سهامداری آن تغییر کند.

به این ترتیب در شرایطی شرکت توسعه اعتماد مبین مالک 50 درصد بعلاوه یک سهم مخابرات بوده و مدیریت آن را در اختیار دارد که در پی تغییر مدیرعامل و بروز اختلاف نظرهایی که در مجمع سالانه اخیر (اردیبهشت با تقسیم سود 40 تومانی هر سهم) و بعد از آن نمایان شد و همچنین تاخیر در پرداخت اقساط، مقرر شده عرضه بلوکی "اخابر" انجام شود.

در همین حال، در فروش این بلوک ترکیب سهامداری و مدیریت این شرکت بزرگ با تغییراتی همراه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با این اوصاف مقرر شده دوشنبه آتی (25 خرداد)، دو میلیارد و 190 میلیون و 762 هزار و 354 سهم مخابرات توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت توسعه اعتماد مبین در بورس عرضه شود.

قیمت پایه هر سهم این عرضه 2236 ریال و ارزش پایه آن بیش از 488 میلیارد تومان و با شرط یکجا و نقد و یا 30 درصد نقد و باقی اقساط تعیین شده و حداکثر مهلت پرداخت حصه نقدی 9 روز کاری از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت است.

این عرضه مهم توسط کارگزاری بانک ملی ایران انجام می شود و کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را نقداً یا به صورت ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به شرکت بورس ارائه کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-06-05 23:17

افزودن دیدگاه جدید