کد مطلب: 

177742

دعوت از بدنه علمی کشور برای پاسخگویی به سوالات بنیادی و راهبردی فضای مجازی

دبیر کارگروه فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی، گفت: اتاق فکر نهاد سیاست گذار دانشگاه ها و پژوهشگاه ها هستند و بر همین اساس مرکز ملی فضای مجازی سعی دارد تا الگوی جامعی برای مشارکت دانشگاه ها در برنامه پژوهشی فضای مجازی اسلامی - ایرانی تدوین کند.
دعوت از بدنه علمی کشور برای پاسخگویی به سوالات بنیادی و راهبردی فضای مجازی

به گزارش خبرنگار سیتنا، عزیز نجف پور، افزود: ما هنوز نتوانستیم به صورت جامع و عمیق نظریات مختار خود را در حوزه الگوی اسلامی ایرانی ارایه دهیم و مرکز ملی فضای مجازی از ابتدای تاسیس سعی بر آن دارد که برای پرسش های بنیادین و کلان خود در این حوزه پاسخ های روشنی دریافت کند.

وی تصریح کرد: نهاد سیاست گذار مساله های خود را به نهادهای پژوهشی ارائه می دهد تا این نهادها درباره سوال های موجود فکر کرده و پاسخ دهند و نهادهای دانشگاهی ما باید بتوانند به پرسش های کلان حکومت و چالش های اصلی آنها پاسخ داده وآنها را برطرف کنند.

نجف پور تاکید کرد: فضای مجازی یک بعد فناورانه و یک بعد انسانی و اجتماعی دارد و در جامعه ما سالها بر این تصور بودیم که اینترنت به معنای فناوری ارتباطات الکترونیکی است تا اینکه در سالهای اخیرجریان های فرهنگی و علوم انسانی پرده ازاهمیت و  ابعاد انسانی و  اجتماعی اینترنت و فضای مجازی برداشتند.

وی گفت: نباید از این نکته غفلت کرد که فناوری ذات فرهنگی دارد و یک بر ساخته اجتماعی و جهت مند است و  شما حتی اگر محتوای بسیار خوب هم تولید کنید تازمانیکه نتوانید ساختار درونی فناوری را رنگ بومی بزنید به دلیل کارکرد ذاتی فناوری باز هم شاهد باز تولید فرهنگی که فناوری در آن متولد شده است، خواهید بود.

دبیر کارگروه فرهنگی  اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که فضای مجازی از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی تشکیل شده که یک بعد آن نیزفناوری وزیرساخت است، اظهار داشت: توسعه و معماری فضای مجازی و همچنین زیر ساخت فنی آن، ملاحظات فرافناورانه می طلبد که متخصصین علوم انسانی باید به این حوزه ورود کرده و نظر دهند و به سوالات و ابهامات پاسخ دهند. سوالاتی که از مقام فلسفه شروع می شود و به نظریه علمی اجتماعی می انجامد و براساس نظریات علمی تازه می توان مدلهای مفهومی ساخت و سیاستگذاری کرد و طبعا پاسخگویی به سوالات این گستره، وظیفه نهاد سیاستگذار نیست بلکه نهاد های علمی و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید به این سوالات پاسخ دهند.

نجف پور با بیان این که در حال حاضر تولیدات بدنه علمی کشور نیازهای فزاینده ما در تعریف و تدوین الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت را تامین نمی کند، افزود: جمهوری اسلامی نیاز به نظریه و نرم افراز مدیریت کشور بر اساس هویت اسلامی و ایرانی دارد و علی الاصول ما باید بدانیم که مدل مفهومی مختارمان برای مدیریت فضای مجازی چیست و اینها، بیشتر سوالات بنیادی این حوزه است در حالی که بعد از  پاسخ به سوالات بنیادی و نظری، سوالات راهبردی فراوانی نیزوجود دارد که باید پاسخ داده شوند تا امکان سیاستگذاری خردمندانه و جامع مهیا شود.

وی در پایان از بدنه علمی کشور دعوت کرد در پاسخ به سوالات بنیادی و راهبردی فضای مجازی در ذیل برنامه کلان پژوهشی فضای مجازی اسلامی–ایرانی مشارکت کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-31 17:31

افزودن دیدگاه جدید