کد مطلب: 

177739
توسط فعالان حوزه دانش بنیان کشور انجام شد؛

طراحی نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات در مسیر توسعه اقتصادی

پژوهشگران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط کشور موفق شدند با اتکا به نوآوری تحقیق و تجارب بومی، از انحصار تکنولوژی‌های وارداتی بیرون آمده و با استفاده از مجموعه ای از دارایی های نرم‌افزاری، به توسعه سریع و اقتصادی نرم‌افزارهای سازه‌های مهندسی بپردازند.
طراحی نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات در مسیر توسعه اقتصادی

به گزارش سیتنا، کامبیز تابنده فعال حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به تولید نرم افزار «ISPL» توسط این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این نرم‌افزار طراحی‌شده درواقع یک خط تولید نرم افزار در دایره سازه های مهندسی است، که برای تولید نرم افزار با استفاده از یک مجموعه دارایی های نرم‌افزاری انجام می شود.

وی با تاکید بر استفاده از دارایی‌های نرم‌افزاری افزود: دارا‌یی نرم افزاری سیستم یا زیر سیستمی، نرم افزاری است که به خوبی معماری و تولید شده تا در یک خط تولید مناسب بتوان به راحتی تعدادی از آن‌ها را با هم یکپارچه کرد.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات، تنظیم دارایی های نرم افزاری را مهم برشمرد و افزود: دارایی‌های نرم‌افزاری را می توان طوری تنظیم کرد که رفتار جدیدی داشته باشند و نحوه ارتباط‌شان با اجزای دیگر تغییر کند. همچنین دارائی های نرم افزاری سازمان به‌عنوان ورودی های خط تولید می توانند گوناگون باشند.

تابنده با تاکید بر گوناگونی محصولات خروجی خط تولید بیان کرد: رفتار و ارتباطات تمامی این سرویس‌ها نیز قابل تنظیم است از این رو محصولات خروجی خط تولید می توانند بسیار متفاوت باشند.

وی با اشاره به به کارکرد دیگر شرکت‌های ایرانی افزود: برخلاف روش مرسوم در میان شرکت‌های ایرانی، این شرکت دانش‌بنیان به هیچ عنوان یک مصرف‌کننده صرف تکنولوژی وارداتی نبوده، بلکه با اتکا به نوآوری، تحقیق و تجارب بومی، معتقد است که تنها یک شرکت پیشرو در حوزه فن‌آوری نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای ولو ابتدایی مشتریان باشد، چه رسد به آنچه امروزه در بازار پرتحرک جهانی به‌عنوان نیاز پیش روی شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌گذارد.

تابنده، ایده تولید نرم‌افزار در یک خط تولید را از ایده‌های بسیار قدیمی در این حوزه خواند و بیان کرد: ایده تولید نرم‌افزار در یک خط تولید از چند دهه گذشته وجود داشته اما موفقیت در این زمینه چشم‌گیر نبوده است. همچنین پیشرفت‌های اخیر در حوزه مهندسی نرم‌افزار و راهکارهای «تولید مبتنی بر مدل» نشان داده است که خطوط تولید نرم‌افزار در صورت تمرکز روی دامنه‌های خاص، پیاده سازی بهینه و به‌کارگیری راهکارها و سرمشق‌های مناسب با صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌تواند وجه تمایز قابل‌توجهی در عرصه ی تولید و صنعت نرم‌افزار باشد و همچنین تا چندین میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

به کارگیری اصول و روش های نوین مهندسی نرم افزار

مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت دانش‌بنیان «مدار گسترش فناوری اطلاعات»، به‌کارگیری اصول و روش‌های نوین مهندسی نرم‌افزار و تولید زیر ساخت های ضروری را از اهداف این شرکت دانش‌بنیان خواند و گفت: از آن جا که در روش‌های سنتی تولید نرم‌افزار، غالباً کلیه نیازمندی ها، فرآیند تولید، تکنولوژی های مورداستفاده و مواردی این چنینی به ازای هر نرم‌افزار جدید بررسی و از ابتدا پیاده سازی می شود، این مهم، هزینه، زمان و انرژی زیادی را نیازمند است.به همین خاطر با توجه به مشکلات روش‌های سنتی، نیازمند روش‌های نوینی برای طراحی و تولید نرم‌افزارهایی در حوزه IT هستیم.
وی همچنین افزود: می دانیم که با توجه به ذات محصولات نرم افزاری، اصولا موارد زیادی در فرآیند تولید و اجزای مختلف نرم افزارهای تولید مشترک هستند. تکیه به اشتراکات نیز، یکی از نکات مهم و اصل اساسی در خطوط تولید محسوب می‌شود.

تابنده با معرفی این شرکت دانش‌بنیان گفت: شکل‌گیری شرکت مدار گسترش فناوری اطلاعات (ITO) در سال 1381، با هدف تداوم و گسترش تجربیات ارزنده گذشته، در قالب یک شرکت پیشرو در فن‌آوری صورت گرفته است. که این نرم‌افزار تولیدی با به‌دست گیری پروژه‌های مختلف همانند پروژه شرکت نفت و پروژه های بانکی همانند بانک ملت و بانک تجارت به فعالیت می‌پردازد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-31 17:07

افزودن دیدگاه جدید