کد مطلب: 

177701

راه‌اندازی متفاوت سایت «همسریابی» توسط وزارت جوانان!

محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش از راه‌اندازی سایت همسان‌گزینی در هفته آینده مصادف با «هفته جوان» در ۱۱ خرداد ماه خبر داده است.
راه‌اندازی متفاوت سایت «همسریابی» توسط وزارت جوانان!

به گزارش سیتنا، در هر حال نمی‌توان منکر شد که ازدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقوله‌ای است که از دیرباز تا کنون چالش پیش روی انسان‌ها بوده است و از دیرباز رسم و رسومات خاص خود را داشته است.

از چهره گل انداخته داماد و تعارف سینی چای عروس بگیر تا به امروز؛ که موضوع شکل دیگری پیدا کرده است و ازدواج‌های سنتی تا حدی جای خود را به مدل‌های جدید آشنایی داده است و صد البته مشکلات بسیاری را پیش روی جوانان قرار داده است.

سایت‌های همسریابی از همین شکل‌های نوظهور آشنایی است که به نظر می‌رسد مسئولان در پی چنگ زدن به ریسمان آن برای افزایش ازدواج هستند.

همین چند وقت پیش بود که موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان که توسط سازمان تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده و ۲۷مین سایت پربازدید ایران هم هست - در زمینه ازدواج فعال شد و سامانه همسان گزینی را راه‌اندازی کرد.

این سایت در معرفی خود نوشته است: «موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با پیشینه ۱۲ سال فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و راه اندازی جامع‌ترین سایت فرهنگی - دینی در ایران؛ بزرگ‌ترین مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. سایت تبیان دارای جامعه کاربری وسیع و گسترده‌ای است که جوانان مجرد در سن ازدواج بخش عظیمی از اینجامعه را تشکیل می‌دهند.

مسئله مهم و خطیر ازدواج جوانان و استفاده از بستر مناسبی که فناوری اطلاعات می‌تواند در اختیار این امر قرار دهد؛ موجب گردید که تبیان از‌‌ همان بدو تشکیل با رویکردی نوین و نگاهی تازه به این امر وارد شود.»

راه‌اندازی سایت «همسان‌گزینی» توسط وزارت جوانان

حالا هم به تازگی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش از راه‌اندازی سایت همسان‌گزینی در هفته آینده مصادف با «هفته جوان» در ۱۱ خرداد ماه خبر داده و گفته: این سایت با همکاری موسسه تبیان اجرا شده و همسریابی جوانان را تسهیل می‌کند.

محمود گلزاری تصریح کرده: وزارت ورزش و جوانان با همکاری موسسه‌ تبیان سایت «همسان‌گزینی» را طراحی و اجرا کرده است که در حال حاضر مراحل نهایی اصلاح را می‌گذراند.

او در توضیح روش کار این سایت گفته: این سایت زمینه علمی داشته و در آن آزمون‌های روان‌شناختی انجام می‌شود. از این سایت۱۱خرداد ماه مصادف با هفته جوان در محل موسسه تبیان رونمایی خواهد شد و در مراسم رونمایی تمام اطلاعات طرح را اعلام خواهیم کرد. وی با یادآوری اینکه در یک سال گذشته کارعلمی سایت انجام شده است، تصریح کرده: پس از رونمایی، سایت به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمود گلزاری در ادامه افزوده: طرح همسان‌گزینی طرحی ملی است که در سراسر کشور اجرا خواهد شد و نحوه‌ کار سایت ترکیبی از طرح مجازی و حضوری است و سعی بر این است که در آینده بسته‌های آموزشی سه سال اولیه ازدواج نیز از طریق این سایت ارائه شود.
ازدواج مجازی آری یا خیر؟

به این ترتیب به نظر می‌رسد دولتی‌ها فهمیده‌اند که انواع دوستی‌های قبل از ازدواج و پیدایش فضای مجازی روز به روزعامل پوست اندازی نسل قبلی و پیدایش نسلی شد که به دنبال همسر آینده خود در کوچه پس کوچه‌های سایت‌های همسریابی می‌گردند و از شبکه‌های اجتماعی همسر می‌خواهند.

اما سوال اصلی اینجاست که آشنایی‌هایی که در محیط‌‌های مجازی مانند چت روم‌ها، فیس بوک و سایت‌های همسریابی صورت می‌پذیرد تا چه میزان می‌تواند بنیان‌های یک ارتباط درست و زمینه‌های تشکیل یک زندگی مستحکم را رقم بزند؟

این سوالی است که هر چند همواره به آن پاسخ‌های ترسناک داده می‌شود و کار‌شناسان همواره از شکست این نوع دوستی‌ها و ازدواج‌ها خبر می‌دهند اما همچنان پاسخ قانع کننده‌ای برای آن در دست نیست چرا که همواره جوانان به این نوع دوستی‌ها و ازدواج‌ها متمایل می‌شوند هر چند که نگرش کلی جامعه نسبت به این نوع ازدواج در هر حال منفی است.

در واقع می‌توان گفت، انتخاب همسر یا همسرگزینی از جمله مواردی بود که به واسطه تغییر و تحول در زندگی و شکل‌گیری دنیای مدرن شکل تازه‌ای به خود گرفت تا این بار با کاهش تاثیر خانواده، این جوانان باشند که زوج مورد نظر را انتخاب کنند. حضور پررنگ‌تر جوانان در بحث همسریابی و تاکید آنان بر تفاهم فکری، باوری، اجتماعی، فرهنگی و‌گاه اقتصادی به‌تدریج موجب شد تا دایره انتخاب برای جوانان محدود شود.

در واقع، جوان امروز همچون نسل‌های گذشته تنها به‌دلیل خویشاوند بودن نمی‌توانست تن به ازدواج با فردی دهد که با او همفکر و هم‌رای نبود. استقلال فکری جوانان از خانواده به همراه استقلال جغرافیایی و زندگی در مکانی دور از خانواده به‌واسطه حضور در دانشگاه یا محیط کار و به دنبال آن محدود شدن دایره انتخاب موجب شد تا بسیاری از جوانان به سایت‌های همسریابی که تعداد قابل‌توجهی از آنان از خارج از کشور هدایت و مدیریت می‌شوند، روی آورند و حالا دولتی‌ها می‌خواهند با سایت‌های مجاز این اشکالات را اصلاح کنند و باید دید موفق خواهند بود یا خیر؟

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-29 09:33

افزودن دیدگاه جدید