کد مطلب: 

177668
طرح وزیر ارتباطات برای برون رفت از تبعات واگذاری مخابرات؛

واگذاری بخش‌های حاکمیتی مخابرات به کنسرسیومی از شرکت‌های خصوصی

وزیر ارتباطات سرانجام پس از ماه ها اعتراض در خصوص نحوه واگذاری مخابرات و تبعات حاصل از آن که در حال حاضر مشکلات متعددی را در ارائه خدمات ارتباطی ایجاد کرده است، در تازه ترین اظهار نظر برای حل مشکلات ناشی از این واگذاری نادرست، در پاسخ به خراسان تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت های مختلف بخش خصوصی و واگذاری بخش های حاکمیتی مخابرات از جمله سیم مسی وداکت و... را به این کنسرسیوم ، راه برون رفت از این معضل عنوان کرد و برای تحقق این مهم از مجلسی ها نیز مدد خواست.
واگذاری بخش‌های حاکمیتی مخابرات به کنسرسیومی از شرکت‌های خصوصی

به گزارش سیتنا، طرح واگذاری مخابرات حدود ۱۰ سال پیش، در حالی کلید خورد که به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان امر، با ابهامات زیادی مواجه بوده و تا به امروز پاسخی به این ابهامات داده نشده است. از جمله آن که گفته می شود زمانی که مخابرات واگذار شد ، تعریف درستی از زیرساخت ها انجام نگرفت و در نتیجه بخشی از امکانات و زیر ساخت های ارتباطی که بایددر اختیار بخش حاکمیتی یا وزارت ارتباطات باقی می ماند ، اکنون در انحصار شرکت مخابرات قرار گرفته وهمین مسئله باعث بر هم خوردن شرایط رقابتی و حذف شرکت های خصوصی از بازار شده است.

موضوعی که واعظی وزیر ارتباطات نیز بارها با انتقاد از نحوه واگذاری مخابرات از آن به عنوان مسئله ای نام می برد که قدرت عمل را از وی گرفته است ، وی گفت: اگر واگذاری مخابرات به صورت صحیح انجام و مسئولیت وزیر به صورت مشخص تعریف می شد، امروز بنده، می توانستم با قوت بیشتری عمل کنم.آن چه مربوط به سیم مسی است از نظر ما زیرساخت محسوب می شود و از آنجا که طبق قانون، زیرساخت ها باید در اختیار وزارت ارتباطات باشد ،باید به دولت برگردد و لازم است مجلس در این زمینه تکلیف را مشخص کند. وزیر ارتباطات همچنین در تازه ترین اظهار نظر خود در پاسخ به خراسان ، طرحی را پیشنهاد کرد که طی آن با تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت های مختلف بخش خصوصی و واگذاری بخش های حاکمیتی مخابرات از جمله سیم مسی وداکت و...به این کنسرسیوم ، این معضل برای همیشه حل وفصل شود.

وی با اعلام این که قصد دارد نظر خود را به طور شفاف و روشن اعلام کند ، تصریح کرد: من در این ۲۰ ماه گذشته به دنبال دولتی کردن شرکت مخابرات نبوده و نیستم و این را بارها گفته ام آنچه من اعلام کردم این است که قانونگذار هدفش از خصوصی سازی شرکت مخابرات این بوده است که انحصار دولت را بشکند و قرار نیست که انحصار دولت شکسته شود وانحصار دیگری بر شرکت مخابرات حاکم باشد، اما در واگذاری این شرکت در آن زمان اشتباهی رخ داد و به طور هم زمان سیم های مسی، داکت ها و آن چه طی ۵۰ سال گذشته در زیر زمین ایجاد شده بود، تعیین تکلیف نشد. به همین دلیل اکنون پیشنهاد ما آن است که باید فضایی ایجاد کنیم که تمام شرکت های خصوصی از این امکانات استفاده کنند.

روند خصوصی سازی باید اصلاح شود
با توجه به شرایطی که ما با آن مواجهیم، امکاناتی مانند کابل های زیر زمینی و سیم مسی و... که امکاناتی زیر ساختی است بایداز مجموعه مخابرات جداشود و در اختیارمجموعه ای از شرکت ها به عنوان کنسرسیوم قرار گیرد و تمام شرکت هایPAP و اپراتورها و ... نیز در این کنسرسیوم سهم داشته باشند به نحوی که خودشان از این امکانات استفاده کنند وبه مردم سرویس بدهند بنابراین روند خصوصی سازی باید اصلاح شود و در این مسیر نیازمند همکاری مجلس نیز هستیم. طرح تشکیل کنسرسیومی برای واگذاری بخش های حاکمیتی مخابرات درحالی از سوی وزیر مطرح می شود که پیش از این نیز شورای رقابت اعلام کرده بود مخابرات که صاحب دارایی های مختلف از وزارت ارتباطات است، باید به شرایطی عمل می کرد که پس از خصوصی سازی به آن ها پایبند نبودبراین اساس این شرکت باید از حالت انحصاری خارج شود و امکانات خود را در اختیار شرکت های کوچک بگذارد.

مناسب ترین راه، توافق دولت با بخش خصوصی
عضو کمیسیون حقوقی مجلس نیز براین عقیده است که با توجه به این که در جریان واگذاری مخابرات ؛ عقدی منعقد و تعهداتی نیز ایجاد شده است، شاید به راحتی نتوان این عقد را بر هم زد، اما در عین حال راه هایی نیز وجود دارد که مناسب ترین آن توافق دولت با بخش خصوصی برای بازگرداندن امکانات زیر ساختی است که این موضوع نیازمند ارائه طرح ولایحه از سوی دولت است.

به هرحال در شرایطی که سلامت خصوصی سازی مخابرات امروز زیر سوال است و بسیاری براین موضوع اتفاق نظر دارند که انحصار طلبی مخابرات در بخش امکانات زیر ساختی ارتباطی، شرایط رقابت را در این حوزه خدشه دار کرده،حداقل انتظار این است که مسئولان تصمیم گیر در جهت احقاق حقوق مردم و شرکت های ارائه کننده خدمات ارتباطی بخش خصوصی برای حل این مسئله و پایان دادن به آن چه طی این سال ها از آن با عنوان انحصار گرایی مخابرات نام برده می شود، اقدام موثری انجام دهند.

مهم ترین نکات
وزیرتشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت های مختلف بخش خصوصی و واگذاری بخش های حاکمیتی مخابرات را به این کنسرسیوم ، راه برون رفت از این معضل عنوان کرد.

واعظی: طبق قانون، زیرساخت ها باید در اختیار وزارت ارتباطات باشد و لازم است مجلس در این زمینه تکلیف را مشخص کند.

باید فضایی ایجاد کنیم که تمام شرکت های خصوصی بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس: مناسب ترین راه ،توافق دولت با بخش خصوصی برای بازگرداندن امکانات زیر ساختی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-28 10:10

افزودن دیدگاه جدید