کد مطلب: 

177610
مدیرعامل برترین دیتاسنتر پنجمین جشنواره ملی فاوا:

ایجاد و بهره برداری از دیتاسنترهای داخلی توجیه اقتصادی ندارد/ دیتاسنتر داخلی مهمترین بخش پازل شبکه ملی اطلاعات است/ دیتاسنترها بیش از همه برای دولت صرفه اقتصادی خواهند داشت

مدیرعامل برترین دیتاسنتر داخلی در پنجمین جشنواره ملی فاوا، گفت: دیتاسنترها مراکزی هستند برای نگهداری امن و مطمئن اطلاعات؛ بنا براین با ایجاد شبکه‌ی ملی اطلاعات، داده های داخل کشور در داخل کشور نگهداری می شوند و وجود این مراکز به عنوان مکمل و زیرساختی برای شبکه ملی اطلاعات محسوب می شود؛ در واقع نود یا نقطه ای که قرار است شبکه ملی اطلاعات درآن نگهداری و پردازش شود همین دیتا سنترها خواهند بود.
ایجاد و بهره برداری از دیتاسنترهای داخلی توجیه اقتصادی ندارد/ دیتاسنتر داخلی مهمترین بخش پازل شبکه ملی اطلاعات است/ دیتاسنترها بیش از همه برای دولت صرفه اقتصادی خواهند داشت

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس حمید رضا ابوطالبی، مدیرعامل شرکت آریاناگستر اسپادانا با نام تجاری آریافون که به بهانه کسب رتبه نخست کشوری در حوزه دیتاسنتر در پنجمین جشنواره ملی فاوا سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: این شرکت در سال 1376 با محوریت فعالیت در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصفهان تاسیس شد و هم اکنون دارنده پروانه اپراتوری توزیع اینترنت در استان اصفهان و موسس بزرگترین دیتاسنتر در مرکز و جنوب کشور در بخش خصوصی است و ارائه دهنده‌ی سرویس های متنوع الکترونیکی در این استان می باشد.

وی درباره جشنواره ملی فاوا، توضیح داد: این جشنواره هر ساله توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود و در محورهای تعیین شده به ارزیابی شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می پردازد. اهداف این جشنواره، شناسایی و ارزیابی برترین های حوزه در کشور است و با تعیین شاخص ها و معیارهای سنجش نسبت به این ارزیابی اقدام می کند. در همین راستا، کل شرکتهای ارزیابی شده شامل اپراتورها و شرکت های مخابراتی و پستی، شرکتهای فعال در حوزه تولید تجهیزات مخابراتی و تولید کنندگان نرم افزارهای تخصصی حوزه فاوا بوده و در جشنواره امسال در نهایت 27 شرکت در هفت محور اصلی منتخب شدند.

مدیرعامل شرکت آریاناگستر اسپادانا در خصوص کسب رتبه نخست دیتاسنتر کشوری در این جشنواره، گفت: در محور شبکه های ارتباطی بخش ایجاد مراکز داده، این شرکت موفق شد رتبه نخست کشوری را اخذ کند.

وی در خصوص اهمیت کسب این رتبه، گفت: اول اینکه  کسب این مقام برای فعالان فاوا دراستان اصفهان  دارای اهمیت است؛ چرا که نشان دهنده توان بالای فعالان بخش خصوصی در این حوزه است. از طرفی با توجه به عدم حمایت های روشن دولت و مسوولان از ایجاد چنین مراکزی در گذشته ، انتخاب یک دیتاسنتر خصوصی به عنولن برترین دیتاسنتر کشوری نشان از عزم دولت برای بکارگیری و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در این حوزه است.

ابوطالبی در خصوص نقش دیتا سنترها در توسعه‌ی شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: دیتاسنترها مراکزی هستند برای نگهداری امن و مطمئن اطلاعات؛ بنا براین با ایجاد شبکه‌ی ملی اطلاعات، داده های داخل کشور در داخل کشور نگهداری می شوند و وجود این مراکز به عنوان مکمل و  زیرساختی برای شبکه ملی اطلاعات محسوب می شوند؛ در واقع نود یا نقطه ای که قرار است شبکه ملی اطلاعات درآن نگهداری و پردازش شود همین دیتا سنترها خواهند بود.
   
مدیرعامل برترین دیتاسنتر پنجمین جشنواره‌ی ملی فاوا، در خصوص مهمترین دستاورد این دیتاسنتر برای استان اصفهان، اظهار داشت: وجود چنین مرکزی برای استان اصفهان یک فرصت محسوب می شود؛ چرا که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه، عملاٌ  اهداف دولت در کوچک سازی دولت و کاهش تصدی گری محقق می شود و از طرفی از سرمایه گذاری های موازی و اتلاف منابع جلوگیری می شود.
 
ابوطالبی درباره ظرفیت های این دیتاسنتر، گفت: این مرکز که با رویکرد ارائه‌ی سرویس و میزبانی Space  Virtual  به جای Real Place  طراحی شده است، ظرفیت پذیرش 10240 سرور مجازی اشتراکی و 2560 سرور مجازی اختصاصی را دارد. بنا براین سازمان ها و ارگانهای دولتی و خصوصی می توانند بجای خرید تجهیزات سخت افزاری و افزایش هزینه های جاری در نگهداشت وتعمیرات و صرف انرژی برق،  با دریافت سرورهای مذکور، تمرکز خود را روی تولید نرم افزارها و خدمات الکترونیکی قرار دهند.
 
وی درباره کاربردهای دیتا سنتر برای بخش‌های خصوصی و دولتی، گفت: مهمترین کاربرد دیتاسنترها برای بخش های خصوصی و دولتی همان طور که گفته شد در راستای کاهش هزینه های سرمایه گذاری و هزینه های جاری است. سازمان‌ها و ارگان‌ها می توانند با اجاره‌ی فضای مجازی، پردازنده های خود را از مرکز داده دریافت و سرویس های خود را روی آن قرار دهند و مسوولیت پردازش، نگهداری، به روز رسانی، حفظ و تهیه نسخ پشتیبان از داده ها را به دیتاسنترها واگذار کنند.

وی درباره‌ی نقش دیتاسنترها در جلوگیری از خروج ارز از کشور، گفت: دیتا سنترهای داخلی علاوه بر کاهش هزینه های غیرمستقیم جاری در سازمان‌ها و جلوگیری از خروج سرمایه های موازی در خرید تجهیزات  سخت افزاری، بصورت مستقیم  باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور در انتقال پهنای باند و خرید اینترنت از خارج کشور می شوند؛ چرا که با حضور دیتاسنتر ها در داخل کشور، نیازی به انتقال داده ها به خارج از کشور و تخصیص عرض باند انتقال داده بین المللی نمی‌باشد.

وی در خصوص نقش  دولت در تحقق اهداف یاد شده، اظهار داشت: این که برای نخستین بار در کشور ایجاد دیتاسنترها مورد ارزیابی قرار گرفته است، نشان دهنده‌ی درک درست دولت از شرایط  ذکر شده است و می‌توان گفت که وجود دیتاسنترها بیش از همه برای دولت صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنا بر این دولت می تواند از سرمایه گذاران در این حوزه به صورت غیر مستقیم حمایت کند. منظور از حمایت هم اختصاص وام و کمک های مالی نیست بلکه دولت باید با فرهنگ سازی و تشویق عمومی نسبت به استفاده از امکانات ایجاد شده در داخل کشور، بازگشت سرمایه گذاری‌های انجام شده دراین حوزه را به گونه ای تضمین کند.

وی در توضیح این موضوع ادامه داد: همان طور که در ابتدای تاسیس بانک ها در کشور، مردم با واهمه و ترس پول خود را در بانک قرار می دادند امروزه نیز نقش دیتاسنترها بعنوان بانک نگهداری اطلاعات قابل توجه و نیازمند جلب اعتماد عمومی است.  بنا براین چنانچه دولت معتقد به کسب منافع از محل این اعتماد است، ضرورت دارد در ایجاد اعتماد عمومی بیش از بیش  تلاش کند.

ابوطالبی در خصوص میزان سرمایه گذاری در این دیتاسنتر نیز گفت:  روی کل پروژه‌ی مذکور 250 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است، که با توجه به نوع طراحی آن، زیرساخت های اصلی آن فراهم و بخشی از سرمایه گذاری تکمیلی همزمان با توسعه آن امکان پذیر است .

وی در خصوص ظرفیت اشتغال زایی این مرکز، خاطرنشان کرد: هم اکنون 100 نفر نیروی متخصص در بخش های فنی و تولید نرم افزار این مرکز مشغولند، ولی از آنجا که رویکرد این شرکت در توسعه و بهره برداری از سرویس های الکترونیکی است، لذا اشتغال زایی حداقل 1500 نفر در حوزه‌ی فاوا در استان اصفهان فراهم است. همچنین از آنجا که در حوزه‌ی سرویس با توجه به زیرساخت های ایجاد شده امکان جذب مشارکت افراد حقیقی و حقوقی وجود دارد ظرفیت  توسعه سرویس های جدید در قالب XaaS پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ایجاد این مرکز  تا چه میزان با اهداف سند چشم انداز استان اصفهان  تطبیق دارد؟ گفت:  در سند چشم انداز استان به  ایجاد زیرساخت هایی جهت توسعه سرویس های الکترونیکی صریحا تاکید شده است، که  دیتاسنتر یکی از مهمترین این زیرساخت هاست که شرکت آریاناگستر اسپادانا نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه اقدام نموده است.

ابوطالبی ادامه داد: اگر چه هنوز طرح های تجاری ایجاد و بهره برداری از دیتا سنترهای داخلی به علت هزینه های سنگین سرمایه گذاری وهمچنین هزینه های بالای جاری، توجیه اقتصادی ندارد، اما جسارت و ریسک پذیری بخش خصوصی آن هم خارج از پایتخت، نشان از ظرفیت بالای شرکت های داخلی در ایجاد و بهره برداری از تکنولوژی های نو و فعالیت ‌های دانش بنیان است. بنا بر این پازل شبکه ملی اطلاعات می تواند با ایجاد چنین مراکزی که علاوه بر بومی سازی دانش فنی، منجر به ایجاد اشتغال شده است کمک شایانی نماید.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از کسب رتبه دوم کشور در مصاحبه خود اعلام نمودم در سال 94 کسب رتبه اول کشور را نشانه می رویم. به لطف خدا وهمت همه کارکنان شرکت و تلاش بی وقفه همه آنها طی سالی که گذشت این امر محقق شد. در سالی که گذشت علاوه بر اخذ گواهی نامه استاندارد از IMQ، کسب گواهی اشتهار در تعالی سازمانی ICTINQA در کشور نیز شدیم.

وی در پایان تاکید کرد: در سال جاری گام بعدی توسعه فعالیت خود را با سراسری نمودن حوزه جغرافیایی فعالیت واحتمالا ارتقای پروانه اپراتوری مخابراتی خود و حفظ جایگاه برترین ها در کشور را هدف گذاری خواهیم نمود.

گفت و گو از مونا ارشادی فر

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-26 10:27

افزودن دیدگاه جدید