کد مطلب: 

177422
رییس اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری:

ثبت اختراعات در دنیا تبدیل به یک حرکت درآمدزا شده است

رییس اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی گفت: در حال حاضر در دنیا ثبت اختراعات به یک حرکت درآمدزا تبدیل‌شده است و ایران نیز باید به این مقوله توجه بیشتری داشته باشد.
ثبت اختراعات در دنیا تبدیل به یک حرکت درآمدزا شده است

به گزارش سیتنا، نصرت‌الله ضرغام، رییس اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی در جریان برگزاری این کنفرانس، گفت: در دنیا بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها برای ثبت اختراعات توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و درواقع 70 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش خصوصی است و دولت کمترین نقش را در این زمینه دارد.

وی افزود: دولت هموار کننده راه درزمینه ثبت اختراعات است و بقیه کارها به عهده بخش خصوصی است.

به گفته دکتر ضرغام، در هیچ کشوری توسعه علمی فقط توسط دولت انجام نمی‌شود، بلکه با تکیه‌بر ظرفیت‌های بخش خصوصی این توسعه صورت می‌گیرد.

رییس اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی تصریح کرد: در دنیا دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوآوری هستند و کشورها تلاش می‌کنند ساختارهای لازم برای تولیدات فکری را فراهم کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به این که آمریکا و اتحادیه اروپا در کنار استفاده از ظرفیت‌های داخلی به دنبال نخبگان و محققان دیگر کشورها هستند، گفت : یکی از اهداف کشور آمریکا جذب 40 درصد نخبگان دیگر کشورهاست و 70 درصد نخبگانی که از کشورهای دیگر برای تحصیل به آمریکا می‌روند بازگشتی به کشور خود ندارند.

رییس صندوق پژوهشگران معاونت علمی، خاطرنشان کرد: آمریکا، ژاپن و چین در ثبت «پتنت» از کل اتحادیه اروپا پیشی گرفته‌اند و در جذب نیروهای متخصص سایر کشورها نیز جلوتر هستند.

رییس اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی یادآور شد: اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی کرده متخصصان برجسته خود را تا سال 2020 به 16 میلیون نفر برساند که این موضوع هشداری برای کشورهای مانند ایران است زیرا این تعداد متخصص و ظرفیت در اروپا وجود ندارد و قطعاً برای تأمین آن متخصصان دیگر کشورها را جذب خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: کشور آمریکا در ثبت پتنت به دو نکته توجه ویژه ای دارد، یکی استفاده از کل ظرفیت‌های خود و دیگر کشورها و دوم توسعه علمی هدفمند، به این معنی که پتنتی را ثبت می‌کند که منجر به گسترش مرزهای دانش و تفکر جامعه شود.

ضرغام با اشاره به اشتغال‌زایی ثبت اختراعات در آمریکا گفت: این کشور با ثبت اختراعات توانسته است 40 میلیون اشتغال ایجاد کرده و 8/34 درصد تولید ناخالص کشور خود را از همین طریق تأمین کند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین عامل موفقیت آمریکا در این حوزه این است که توانسته پرسود بودن و ثروت‌آفرینی ثبت پتنت و استفاده از اختراعات را برای صنایع خود نهادینه کند که این موضوع هنوز در اتحادیه اروپا به نتیجه نرسیده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اظهار کرد: این صندوق با این هدف در کشور تشکیل شد که بتوانیم ایده‌های خلاقانه را به محصول تبدیل کنیم و با تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصاد کشور را رونق دهیم.

رییس اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی یادآور شد: عمر زیادی از تأسیس این صندوق نمی‌گذرد و ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های درست، گام‌های بلندی در این زمینه برداریم، زیرا ایران سابقه تاریخی درزمینه آموزش دارد و از ظرفیت تمدن‌سازی بالایی نیز برخوردار است.

وی با اشاره به لزوم توسعه هم‌زمان کیفی و کمی آموزش عالی در کشور بیان کرد: در حال حاضر کشور نیازمند این است که در کنار توسعه کمی آموزش عالی به توسعه کیفی آن نیز توجه داشته باشد که خوشبختانه این موضوع با هماهنگی‌های خوبی که بین وزرای علوم تحقیقات و آموزش بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد این امر به‌زودی در کشور محقق می‌شود.

دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که در کنار حفظ نیروهای متخصص داخلی، نیروهای متخصص ایرانی که جذب دیگر کشورها شده‌اند را نیز جذب یا راه‌های ارتباطی با آنان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ثبت اختراعات گفت: در حال حاضر 39 اختراع کشور ثبت‌شده، 67 اختراع در مرحله ثبت قرار دارد و 157 اختراع نیز در مرحله داوری قرار دارد اما ظرفیت کشور بسیار بیشتر از این آمارهاست،به همین خاطر، باید تلاش کنیم همه این ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم.

رییس اولین کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی بیان کرد: از تحقیقات و اختراعاتی حمایت می‌کنیم که در کنار رشد و توسعه اقتصادی کشور تعالی انسان را نیز مدنظر قرار دهد و نیازهای داخلی کشور را برطرف کند.

وی در پایان با اشاره به‌ضرورت برگزاری سالیانه این کنفرانس گفت: تلاش می‌کنیم کنفرانس نقش حمایت از اختراعات و حقوق مالکیت فکری در رشد و توسعه ملی را هرساله برگزار کنیم تا راهی برای حفظ مالکیت فکری در کشور باشد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-25 16:13

افزودن دیدگاه جدید