کد مطلب: 

177138
فریب تبلیغات پرزرق و برق فروشگاه‌های اینترنتی را نخورید؛

هشدار پلیس فتا در مورد خرید آنلاین دارو و مکمل‌های دارویی

کارشناس پلیس فتای کردستان در برنامه زنده رادیویی به کاربران فضای مجازی توصیه کرد؛ در برخورد با تبلیغات پرزرق و برق فروشگاه‌های اینترنتی هوشمندانه عمل کنند.
هشدار پلیس فتا در مورد خرید آنلاین دارو و مکمل‌های دارویی

به گزارش سیتنا، رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای کردستان، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از دریافت ها و پرداخت ها با استفاده از شبکه های مجازی انجام می شود، که این امر مزایا و محاسن بسیاری بهمراه دارد ، اما همان قدر که مزایای استفاده از این نوع شبکه ها بالاست ، به همان میزان هم اگر از آن استفاده غیر اصولی صورت بگیرد، مضرات و آسیب هایش بالا می رود.

وی افزود: امروزه خرید آنلاین کالاها و خدمات ، از با ارزش‌ترین خدماتی است که بر روی اینترنت ارائه می‌شود. این امر علاوه بر صرفه‌جویی در وقت کاربران، مزایایی چون افزایش امنیت در جابجایی پول،‏کاهش هزینه‌های بازاریابی،‏ صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی و کارآفرینی را به همراه دارد . اما در عین حال این نوع خرید معایبی نیز بدنبال دارد ، تفاوت در نوع جنس انتخاب شده با جنس تحویل گرفته شده و سوء‌استفاده‌های کلاهبرداران فضای مجازی، مشتریان خرید اینترنتی را با تهدیدها و آسیب‌هایی مواجه ساخته است.

سرگرد منصوری ادامه داد: واقعیت این است که اینترنت فضایی باز و بدون مرز است که مردم عزیز باید همیشه احتمال خطر و آسیب را مد نظر قرار دهند. بنابراین هنگام مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی هم به آن‌ها با دید تردید نگاه کنند زیرا ممکن است گرفتار کلاهبرداری شوند. بنابراین لازم است دقت نمایید که وب‌سایت مورد مراجعه دارای اصالت و اعتبار است یا خیر.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای کردستان اضافه کرد: یکی از مواردی که امروزه مورد توجه کلاهبرداران قرار گرفته ، فروش دارو، مکمل های دارویی، مواد آرایشی و بهداشتی تقلبی در فضای سایبر است. متاسفانه کاربران زیادی فریب این دست سایت ها را خورده و اقدام به خرید دارو یا مکمل های دارویی می کنند.

گفتنی است، گردانندگان این دست سایت ها برای فروش بیشتر دارو و مکمل های دارویی خود بیشتر به بیماری هایی می پردازند که شهروندان خجالت می کشند برای درمان به مراکز درمانی مراجعه کرده و مشکل خود را با پزشکان در میان بگذارند.

وی چند توصیه نیز به مخاطبان ارائه کرد:
در صورت بروز هرگونه بیماری یا مشکل جسمی و روحی ، بهتر است به جای مراجعه به سایت ها و خرید دارو از فضای سایبر ، به متخصص امر که پزشک یا روان شناس است مراجعه کنیم و هرگونه دارویی را تحت نظر متخصصین مصرف کنیم.

راهکارهای پلیس فتا در راستای یک خرید موفق در فضای مجازی:
-اولین پیش فرض برای حقیقی وسالم بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیک، این است که کالاهای مجاز ارائه می‌کند. بنابر این فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز به فروش می‌رسانند، با احتمال بسیار بالا به قصد کلاهبر داری به وجود آمده‌اند.
- درهنگام تصمیم به خرید از فروشگاه‌های الکترونیکی، از تجربه دوستان و آشنایان نزدیک در مورد خریدهای آنلاین استفاده کنید و از فروشگاه‌هایی که سابقه ارائه خدمات مطلوب دارند، خرید کنید.
- صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و ارائه خدمات هستند، ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند.
- سعی کنید درهنگام خرید آنلاین، با روش‌هایی نظیر گرفتن سایت اینترنتی فروشگاه، یا جستجو در انجمن‌هایی که اعضای آن‌ها تجربیات خرید آنلاین خود را برای اطلاع سایر اعضا می نویسند، از مدیر و گردانندگان فروشگاه، احراز هویت کنید.
- در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمون می‌شوید، دقت کنید که حتما آدرس صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.
- در بعضی از مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها، شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند و در صورت عدم دقت خریدار و ورود اطلاعات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز عبور، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، این اطلاعات را در سیستم خود ثبت کرده و عملا امکان هر گونه اقدامی را با حساب و موجودی قربانی دارند.
- سیتم پرداخت الکترونیکی همه بانکها از ssl و روشهای مطمئن رمز نگاری استفاده می‌کند. دقت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک نماد یک قفل یا عبارت //: https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد به سرقت بردن اطلاعات کارت بانکی شما را دارد.
-کاربران برای خریدهای اینترنتی از پایگاه اینترنتی خارج از کشور حتی‌الامکان اقدام به ثبت اطلاعات و یا خرید و فروش از طریق اینگونه پایگاه اینترنتی نکنند و حداقل با مطالعه و بررسی و یا مشورت گرفتن از اشخاص آگاه اقدام به انجام کار مورد نظر کنند. مردم باید نقل و انتقال وجوه و خریدهای آنلاین خود را از طریق پایگاه اینترنتی و فروشگاهی مطمئن دارای نماد اعتماد الکترونیکی (E Namad) انجام دهند تا احتمال آسیب و کلاهبرداری به حداقل برسد.
- فروشگاه‌های معتبر عموما آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایتشان درج می‌کنند، دقت کنید که فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید یک فروشگاه فعال است یا یک وب سایت رها شده.
- برای انجام انواع عملیاتهای بانکی اعم از پرداخت قبوض، پرداخت شهریه دانشگاه، انتقال وجه به حساب های دیگر، انواع خریدهای اینترنتی و … حتی المقدور از سیستم های عمومی و اشتراکی مانند کافی¬نت ها استفاده نکنند، در صورتی که به اجبار از کافی‌نت جهت عملیات بانکی استفاده کردید بلافاصله بعد از انجام عملیات فوق با مراجعه به دستگاههای خودپرداز، در بانک خود اقدام به تعویض رمز دوم کارت کنید.
- با توجه به تعدد روشهای کلاهبردارانه، پلیس فضای تبادل اطلاعات از طریق پایگاه اینترنتی خود اطلاعات پیشگیرانه و آموزشی خوبی را اطلاع رسانی کرده و راهکارهای مقابله با جرائم و کلاهبرداری ها را به کاربران آموزش داده که می تواند مورد بهره برداری مخاطبان قرار گیرد.
- یکی از نشانه‌های به روز بودن فروشگاه این است که بخش اخبارشان به روز باشد و اطلاعات تکمیلی در مورد کالا به همراه قیمت و شرایط و هزینه‌های ارسال درج شده باشد، معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه‌ی فیزیکی دارند بسیار مطمئن‌تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه‌گذاری شده‌اند، آمارها نیز نشان می‌دهد که اعتماد افراد به فروشگاه‌هایی است که شعبه‌ی فیزیکی دارند، وقتی از یک فروشگاه مجازی معتبر خرید می‌کنید معمولا انتخاب‌های متعددی برای نحوه خرید و دریافت کالا برای شما وجود خواهد داشت، از جمله پرداخت وجه به صورت آنلاین، خرید به صورت پستی، واریز به حساب و... همیشه سعی کنید روشی برای خرید خود انتخاب کنید که کمترین ریسک پذیری را داشته باشد.
- هرگز فریب تبلیغات پرزرق و برق و قیمت‌های غیرواقعی برخی فروشگاه‌ها را در فضای مجازی نخورید،
- همیشه و همیشه وقتی از یک سایت وارد درگاه پرداخت آنلاین می شوید، نوار آدرس مرورگر را نگاه کنید و آنرا با آدرس سایت اصلی بانک مقایسه کنید. اگر همیشه این کار را انجام دهید، هیچ وقت در دام نخواهید افتاد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-17 23:28

افزودن دیدگاه جدید