کد مطلب: 

176980

مدیرکل فناوری استان‌های معاونت علمی از توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان استانی خبر داد

مدیرکل امور فناوری استان‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با هدف افزایش دسترسی بیشتر استان‌های محروم به امکانات و بودجه‌ها و توسعه فناوری ها در این مناطق، توجه ویژه‌ به این مناطق خواهیم داشت.
مدیرکل فناوری استان‌های معاونت علمی از توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان استانی خبر داد

به گزارش سیتنا، دکتر محمد‌صادق حاجی‌تاروردی، مدیر کل امور فناوری استان‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره فعالیت های ویژه این مرکز بیان کرد: یکی از وظایف این اداره این است که توزیع و جذب امکانات و بودجه‌ها را تا حدی متعادل کند و به استان‌های محرومی که نیروی انسانی کمتری دارند و ساختارهای توسعه فناوری استانی آن‌ها به هر دلیلی رشد نکرده است کمک ویژه‌ای داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت وجود خریدار و متقاضی برای طرح‌های ارائه شده استانی، گفت: در استان‌های مختلف، طرح‌هایی را در اولویت قرار می‌دهیم که متقاضی داشته باشد و گره‌ای از مشکلات استان را باز کند.

تربیت نیروی متخصص برای مراکز تحقیقاتی
حاجی‌تاروردی معتقد است: اگر قرار بر تاسیس یک مرکز تحقیقاتی است، ابتدا باید نیروی متخصص تربیت شود و سپس اقدام به تاسیس این مرکز کنیم زیرا تاکنون بارها پیش آمده که در استان‌ها مراکز تحقیقاتی تاسیس شده اما به علت نبود نیروی متخصص، بدون استفاده مانده و کارآیی برای استان نداشته است.
وی، یکی از مهم‌ترین نیازهای استانی را واگذاری کارها به بخش غیر دولتی عنوان کرد و گفت: باید تمام دستاوردهای فناورانه‌ای که در استان‌ها وجود دارد؛ چه در دانشگاه‌ها و چه در مراکز تحقیقاتی به بخش خصوصی واگذار شود زیرا این کار باعث می‌شود بخش دولتی با فراغ ‌بال بیشتری به سمت ایجاد و توسعه فعالیت‌های جدیدتر حرکت کند.
مدیر کل امور فناوری استان‌های معاونت علمی تصریح کرد: با واگذاری کارها به بخش خصوصی خیلی از طرح‌هایی که در قالب مقاله و پایان نامه در دانشگاه‌ها مانده و خاک می‌خورد، می‌تواند در قالب طرح‌های دانش‌بنیان گره‌گشای مشکلات استانی شود.

پیگیری سفرهای استانی
حاجی‌تاروردی خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی تاکید می‌کنیم که حتما در بخش توسعه فناوری استان‌ها به بخش خصوصی نگاه شود و دانشگاه‌های کشور نیز به سمت تربیت نیروهای کارآفرین حرکت کنند تا همین نیروهای تربیت شده گره‌گشای استان‌ها شوند.

توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان
وی با تاکید بر ضرورت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان استانی، بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که در سفرهای استانی به آن تاکید داریم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است که یا از ظرفیت‌های آن‌ها برای پیشرفت استان‌ها استفاده شود یا در صورت نیاز امکانات و بودجه در اختیارشان قرار گیرد.
مدیر کل امور فناوری استان‌های معاونت علمی عنوان کرد: نکته دیگری که در سفرهای استانی به افراد تاکید می‌شود، این است که باید اقتصاد کشور را از اقتصاد نفتی خارج کرده و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهیم که این اقتصاد دانش‌بنیان زمینه ساز اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید زیادی دارند.

حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی
وی افزود: کشور ما سال‌هاست بر اساس اقتصاد مبتنی بر نفت اداره شده است به همین علت، تحریم توانسته است کشور را در بخش‌هایی تحت تاثیر قرار دهد که اگر بخواهیم از این شرایط خارج شویم؛ باید به سمت اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان حرکت کنیم.
به گفته حاجی‌تاروردی، در این نحوه نگرش، باید به جای تکیه بر پول نفت، به تولید داخلی، ظرفیت‌های داخلی، فکر و ایده جوانان، قدرت ریسک پذیری آن‌ها، دانش داخلی و ایده‌های داخل کشور تکیه کرد که این کار می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری اقتصاد‌ دانش بنیان باشد.
وی بیان کرد: توسعه فناوری بومی در سطح منطقه یکی از نکات کلیدی است که به آن توجه داریم ما چون قصد داریم در هر منطقه بر اساس امکانات بومی حرکت کنیم نیاز داریم که فناوری‌های بومی در آن منطقه را توسعه دهیم.
مدیر کل امور فناوری استان‌های معاونت علمی با اشاره به ضرورت شناسایی ظرفیت‌های استانی، گفت: در بخش توسعه فناوری استان‌ها، شناسایی ظرفیت‌ها در بخش فناوری استانی ضروری است و باید از این ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه همان استان استفاده کنیم.

همکاری دستگاه های اجرایی
وی ارزیابی کارکردهای نظام نوآوری منطقه ای را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: برای ارزیابی اقدامات صورت گرفته در استان‌ها از همکاری دستگاه های اجرایی نظیر استانداری‌ها، دانشگاه‌ها، پا‌رک‌های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی، بنیاد ملی نخبگان، جهاد دانشگاهی و همه نهادهایی که در منطقه حضور دارند و در بخش نوآوری و تجاری‌سازی کار می‌کنند، بهره می‌بریم.
حاجی‌تاروردی بیان کرد: اصلاح و ارتقای نظام نوآوری در استان‌ها را با رویکرد سند «آمایش سرزمین» دنبال می‌کنیم چون معتقد هستیم این سند بسیار با ارزش است و به اسناد بالادستی توجه دارد. حال دقت و توجه به این سند، توسعه استان‌ها بر اساس ظرفیت‌های نسبی، رقابتی و پتانسیل‌های واقعی استان را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به این‌که در دفتر فناوری استان‌های معاونت علمی، شبکه ‌سازی و توسعه تعاملات بخش‌های فناوری با بخش‌های بنگاه‌های استانی پیگیری می‌شود، گفت: دفتر فناوری استان‌های معاونت علمی به این شبکه‌ سازی خیلی اهمیت می‌دهد زیرا اعتقاد داریم با شبکه سازی می‌توانیم بهتر و کاربردی‌تر از امکانات استان‌ها به‌ویژه استان‌های پیشرفته‌تر استفاده کنیم.
مدیر کل امور فناوری استان‌های معاونت علمی تصریح کرد: استان‌های محروم نیز با استفاده از همین شبکه ‌سازی می ‌توانند امکانات مورد نیاز استان خود را تامین کرده و در صورت نیاز به تاسیس کارگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بپردازند.

جهت دهی به چرخه فناوری و نوآوری کشور
وی خاطرنشان کرد: معاونت توسعه فناوری معاونت علمی، اهدافی مانند جهت‌دهی به چرخه فناوری و نوآوری کشور، سیاست گذاری مستمر در حوزه فناوری، تبیین سیاست‌های کلان آمایش فناوری، حمایت از سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی در تولید و تجاری سازی تولیدات فناوری، کمک به ارتقای کارآمدی مراکز فناوری وابسته به دستگاه‌های اجرایی و حمایت از روند تجاری‌سازی فعالیت‌های مرتبط با عرصه محصول یا خدمت جدید، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه گسترش و کاربرد اختراعات نوآوری و تجاری‌سازی را برای خود تعریف کرده است.
پایان پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-12 16:59

افزودن دیدگاه جدید