کد مطلب: 

176182
رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT، خبر داد:

راه‌اندازی جستجوگرهای یوز و پارسی‌جو با گرنت پژوهشی 170 میلیارد تومانی وزارت ارتباطات

رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در حال حاضر دو موتور جست و جو در کشور وجود دارد که با گرنت پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از طریق دانشگاه ها توسعه داده شده است و بر اساس اعلام رسانه ها اعتبار راه اندازی این دو موتور جست وجو معادل 170 میلیارد تومان بوده است.
راه‌اندازی جستجوگرهای یوز و پارسی‌جو با گرنت پژوهشی 170 میلیارد تومانی وزارت ارتباطات

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر علیرضا یاری، گفت: در حال حاضر دو موتور جست جو در کشور وجود دارد که با گرنت پژوهشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از طریق دانشگاه ها توسعه داده شده است که شرکت های دانش بنیانی تاسیس شده که این دو موتور جست و جو را نگه داری می کنند.

وی ادامه داد: پارسی جو با حمایت دانشگاه یزد شروع بکار کرده است و جویشگر یوز که محصول یک شرکت دانش بنیان است از طریق سازمان فناوری اطلاعات گرنت پژوهشی گرفته است. شرکت متولی یوز، این محصول را از دو سال قبل آغاز کرد و در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد.

او خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام رسانه ها اعتبار راه اندازی موتور جست وجوی یوز و پارسی جو معادل 170 میلیارد تومان است که البته این بودجه باید طی چند سال صرف توسعه این جویشگرها شود.

دکتر یاری در این زمینه معتقد است: ما نمی خواهیم موتور جست وجوی بومی مانند گوگل و یاهو ایجاد کنیم، شرکت های ایرانی ابتدایی و کوچک هستند و ما هیچگاه تصور نمی کنیم که این شرکت ها بتوانند با شرکت هایی مانند گوگل و یاهو رقابت کنند.

وی افزود: هدف طرح ما این است که پروژه هایی که از گرنت پژوهشی استفاده کرده اند و در بخش خصوصی توسعه یافتند، شناسایی شده و با مکانیزمی یکپارچه تبدیل به شرکت های بزرگ شوند تا این شرکت ها بتوانند در مقابل شرکت های بزرگ مانند گوگل حرفی برای گفتن داشته باشند.

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند کشور ما که دارای گویش های متفاوت هستند باید بستر جست و جوی بیشتر در این زمینه را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: به نوعی تولید محتوای بومی به هر زبان باعث بالا رفتن رتبه کشور در رده بندی های خاص می شود و این امر یکی از فاکتورهای اساسی در توسعه تجارت الکترونیک محسوب می شود.

وی با اشاره به توسعه محتوا گفت: اگر موتورجست وجوی بومی ایجاد کنیم که محتوای بومی را پشتیبانی کند و محتوا توسعه یابد، ترافیک را در داخل شبکه بومی ایجاد می شود و در شبکه اپراتور داخلی باعث چرخش درخواست ها می شود که سبب درآمدزایی برای موتورهای جست وجو و اپراتورها می شود.

یاری خاطرنشان کرد: حتی اگر هیچ کس به طور مستقیم به موتور جست وجو پول ندهد مانند گوگل درآمد این موتورهای جست وجو از گردش اطلاعات نیز حاصل می شود.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان تازه تاسیس می توانند ایده های نو در حال گردش در شبکه داخلی را بر بستر این موتورهای جست و جو رصد کنند.

یاری اظهار داشت: این بستر هم اکنون وجود ندارد و همه سراغ جاهای دیگر به جز بستر فناوری اطلاعات سرمایه گذاری می کنند؛ شرکت هایی را سراغ داریم که پول خود را از بستر فناوری اطلاعات بیرون کشیده و در زمینه های دیگر سرمایه گذاری کرده اند چرا که در حوزه سود آوری آنچنانی نداریم؛ علت این است که در حوزه زمانی می توانیم سودآوری زیاد ایجاد کنیم که خدمات ما به سمت الکترونیکی شدن و محتوا و گردش اطلاعات در شبکه های داخلی رخ دهد.

وی اضافه کرد: شرکت هایی مانند کافه بازار، آپارات و دیگر شرکت های حوزه تولید محتوا ایحاد شده اند که مورد علاقه کاربران ایرانی است و ترافیکی ایجاد کردند که باعث شده از طریق ترافیک درآمدزایی ایجاد کنند و مراجعه کننده‌ی زیادی دارند. این نوع حرکت در موتور جست وجو نیز ایجاد می‌شود.

رییس پژوهشگاه فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: موتور جست وجو فضایی را ایجاد می کند که محتوایی مانند ویدئو، خرید و فروش، گردشگری و دیگر محتواها قابل دسترسی می شود و در نهایت گردش اطلاعات را بیشتر می کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-02 14:27

افزودن دیدگاه جدید