کد مطلب: 

175451
"نوید کمالی" در یادداشت اختصاصی برای سیتنا:

کشف ارتباط گرم شدن هوا با بدحجابی در فضای مجازی!

"در باب تفاوت بدحجابی کلاسیک با بدحجابی در فضای مجازی می توان گفت که در فضای فیزیکی تنها عده معدودی از رهگذران مورد هدف تبلیغات منفی بدحجابان قرار می گرفتند اما امروزه قابلیت چند بعدی فضای مجازی فرصتی را ایجاد نموده است تا بصورت همزمان میلیونها فرد مخاطب تصاویر و تبلیغات انحرافی کمپین های بد حجابی قرا گیرند".
کشف ارتباط گرم شدن هوا با بدحجابی در فضای مجازی!

"نوید کمالی" مدرس و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادداشت اختصاصی برای سیتنا، نوشته است: "مدتها قبل یادداشتی از بنده تحت عنوان "فعالیت سازمان یافته باندهای ترور فرهنگی در ایران" در رسانه های خبری منتشر شد که یک نسخه از آن را جهت آرشیو در وبلاگ شخصی خود منتشر نمودم اما مدتی است که پس از بازبینی آمارهای وبلاگ مشاهده می کنم که بخش عمده ای از ورودیهای وبلاگ به کلید واژه هایی همچون "مدلینگ" ، " چگونه مدلینگ کنیم " ، " چگونه مدل شویم " ، " مدلینگ چیست " و ... اختصاص دارد ، در نتیجه می توان پیشبینی نمود که با گرم شدن هوا بایستی شاهد موج جدیدی از بدحجابی خصوصا در فضای مجازی باشیم!

این روزها استفاده از شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به امری معمول برای بسیاری از ایرانیان خصوصا نسل جوان بدل شده است حتی این ضریب نفوذ به حدی است که در سطوح عالی و کلان کشور هم بر سر راه کارهای مدیریت این شبکه ها همدلی و هم زبانی وجود ندارد و عده ای مقابله با آن را تاثیر گذار بر نتیجه انتخابات سیاسی می دانند ، زیرا که بنا بر آماری داخلی و خارجی  و با وجود بیش از 100 میلیون سیم کارت فعال در سطح جامعه و همچنین ضریب نفوذ بالای اینترنت در کشور نمی توان به راحتی نسل جدید را از دسترسی به ارتباطات نوین محروم نمود اما آیا نباید جامعه مسلمان ایرانی نسبت به آسیب ها و تهدیدات ارتباطات نوین در کنار تمام مواهب ایجاد شده توسط آن آگاهی یابد؟

در ابتدای دهه 70 خورشیدی تلفن ثابت در بسیاری از منازل وجود نداشت و در نیمه اول این دهه با واگذاری تعداد محدودی از تلفن‌های همراه ، دسترسی به ارتباطات ثابت یک پرستیز اجتماعی و نشان از قدرت و ثروت افراد بود بطوری که حتی وزیر وقت تلفن همراه را یک وسیله لوکس نامیده بود! اما خوشبختانه سرعت رشد و عمومی سازی تکنولوژی ارتباطات به حدی بود که امروزه تمام آحاد و اقشار مردم به راحتی به فناوری های ارتباطاتی و خصوصا ارتباطات سیار دسترسی دارند و دیوار محدودیتهای ارتباطی یکی پس از دیگری از هم فرو می پاشد. 

بطور مثال در کمتر از یک دهه پیش سرویس رومینگ بین المللی و تحمل هزینه های بالای آن تنها راهکار ارتباطی مسافرین بین المللی از جمله حجاج برای ارتباط با داخل کشور بود اما امروز نرم افزارهای رایگانی همچون Skype به رایگان و با بالاترین کیفیت ممکن امکان ارتباط حجاج با خانواده هایشان را مهیا می نمایند و یا حتی در ماجرای ارائه سرویس مکالمه تصویری که با محدودیتهای فراوانی از سوی دستگاههای مسئول در کشور روبرو شد نیز شاهدیم که امروزه این سرویس در بستر غالب نرم افزارهای ارتباطی رایگان موجود در تلفن همراه ایرانیان یافت می شود ، پس باید پذیرفت ایجاد محدودیت بازدارنده نیست بلکه باید به حوزه آموزش و بصیرت افزایی اجتماعی بیش از پیش توجه نمود.

متاسفانه به یاد داریم که در دهه 70 و 80 اوج بد حجابی مانورهای خیابانی دختران و زنان بود اما امروزه مقوله بد حجابی در فضای مجازی جوی به مراتب تهدیدزا تر را ایجاد نموده است.

در باب تفاوت بدحجابی کلاسیک با بدحجابی در فضای مجازی می توان گفت که در فضای فیزیکی تنها عده معدودی از رهگذران مورد هدف تبلیغات منفی بدحجابان قرار می گرفتند اما امروزه قابلیت چند بعدی فضای مجازی فرصتی را ایجاد نموده است تا بصورت همزمان میلیونها فرد مخاطب تصاویر و تبلیغات انحرافی کمپین های بد حجابی قرا گیرند.

متاسفانه این روزها صفحات گسترده ای از شبکه های اجتماعی مانند Instagram در تصرف گروههای مروج بد حجابی و بد اخلاقی است و بسیاری از کاربران جوان و خصوصا دختران و زنان نیز به تبعیت از آنها تصاویر خصوصی و غالبا بدحجاب و بدون حجاب خود را در صفحات مجازی به اشتراک می گذارند غافل از اینکه این عمل مانند این است که شما آلبوم تصاویر خصوصی و خانوادگی خود را با تیتراز میلیونی در سطح جهان توزیع نمایید.

البته شاید دلیل این رفتار وفور اطلاعات مثبت و منفی در فضای مجازی موجب باشد زیرا در این فضا غالب کاربران قدرت منطق و باورهای اخلاقی و مذهبی خود را نادیده گرفته و تعداد لایکها (Like) و دنبال کننده های (Follower) هر موضوع و محتوا را ملاک صحت و پسندیده بودن آن برشمرند غافل از اینکه لایکی که از هوس برخیزد مبنای عقلی و اخلاقی ندارد.

از سوی دیگر حجم بالای تصاویر بدحجابی در شبکه های اجتماعی موجب می شود تا این تصور اشتباه در کاربران ناآگاه شکل گیرد که تمام جامعه اینگونه اند و بدحجابی یک رفتار عمومی و عرفی است و این موضوع دقیقا ترفندی است که در جریان جنگ نرم بر علیه ارزش های اسلامی از جمله حجاب مورد استفاده قرار می گیرد.

متاسفانه ارجاعاتی که از موتورهای جستوجو به یادداشت وبلاگ بنده شده بود گواهی بر این واقعیت است که با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا بسیاری از جوانانی که سودای مطرح شدن و شکل دهی شخصیت اجتماعی مطلوبی را دارند به سوی اقداماتی از جمله مدلینگ و انتشار عکسهای غالبا بد حجاب کشیده می شوند که مسئولین باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

البته باید به این واقعیت اشاره نمود که نقش خانواده ها بیش از دولت و مسئولین در جهت دهی فکری جوانان و نوجوانان دارای اهمیت است و این مسئولیت نهاد خانواده است که به فرزندانشان آموزش دهند زیبایی جسمی و عرضه عمومی آن به نامحرمان آسیبها متعدد شخصی ، اخلاقی و اجتماعی را در پی دارد.

خانواده ها باید به فرزندانشان آموزش دهند که زیبایی جسمی از دست رفتنی است و آنچه برای آنها می ماند و برایشان کرامت زاست اندیشه ، دانش و اخلاقیات آنها است و نباید با انتشار آنچه که صرفا موجب سرگرمی مفسدین و بد اندیشان می شود کرامت خود را پایمال نمایند.

البته دولت و سیستم آموزشی نیز باید با تجربه گرفتن از اقدامات ناکارمد گذشته ارائه آموزش های عمومی در حوزه فضای مجازی را در دستور کار خود قرار دهند و خانواده ها و دانش آموزان را با فضای مجازی و باید ها و نبایدهای آن آشنا سازد حتی در این زمینه می توان محتواهای آموزشی را کتب آموزشی مدارس افزود.

در پایان باید این سخن رهبر حکیم انقلاب (حفظه الله) را مورد توجه قرار داد که اینترنت هم نعمت است و هم نقمت و این ما هستیم که جامعه را به سوی خوب یا بد آن هدایت می کنیم لذا باید در باب تهدیدات فضای مجازی آنقدر گفت ، نوشت و حتی دعا کرد تا انشاءالله جامعه اسلامی ما از گرفتار شدن در تهدیدات آن فاصله گیرد".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-28 00:10

افزودن دیدگاه جدید